Bądźcie z nami

Sopocki Teatr Tańca został założony w 1998 roku przez parę dyplomowanych tancerzy i choreografów Joannę Czajkowską i Jacka Krawczyka.
Teatr ma w swoim dorobku pięćdziesiąt spektakli m.in. „Alchemik Halucynacji”, „D-KOD-R”, „DALI”, które prezentował na wielu festiwalach tańca współczesnego i teatrów alternatywnych w Polsce i za granicą m.in. w Republice Czeskiej, Portugalii, Niemczech, na Litwie, w Republice Białoruskiej, Rumunii, Szwecji, Finlandii, Estonii, Indonezji, Mołdawii, Bułgarii, Rumunii, Francji, Austrii, Włoszech, Argentynie, Hiszpanii, Rosji, Słowenii, Szwajcarii i Chinach.


Oboje założyciele teatru otrzymali od Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego odznaki honorowe „Zasłużony dla kultury polskiej". Jacek Krawczyk jest laureatem Nagrody Teatralnej Marszałka Województwa Pomorskiego 2005, a Joanna Czajkowska Sopockiej Muzy 2015. Jako twórcy są zainteresowani tworzeniem teatru w którym wartość intelektualna, wizualna i ruchowa stanowią pełnię. Nie odżegnują się też od emocji. Z STT pracuje stały zespół tancerzy, a przy teatrze działa Grupa Projektowa, która stanowi swego rodzaju „preludium" do zespołu głównego.

MARZEC
09.03.2017 PIĄTEK na 5 urodziny Teatru na Plaży
Sztuka Oddychania oraz Vitruvian Man. Preludium
Dwa spektakle w ramach 5 urodzin Teatru na Plaży w Sopocie
Godz. 19.00 Teatr na Plaży
Bilety elektroniczne:
https://teatrnaplazy.interticket.pl/program/vitruvian-man-sztuka-oddychania-3622/10700
rezerwacje.stt@gmail.com

MARZEC
24 i 25.03.2018
Warsztaty z Martą Zawadzką DALCROZE NIEODKRYTY – LABOLATORIUM
dla tancerzy profesjonalnych, choreografów i instruktorów tańca

więcej informacji wkrótce na profilu STT na Facebook, zapisy na sopot.dance.theatr@gmail.com

Kwiecień
Premiera!!
Melencolia
piątek 20 oraz sobota 21.04.2018
Godz. 19.00 Teatr na Plaży
Bilety elektroniczne, piątek 20.04.2018:
https://teatrnaplazy.interticket.pl/program/melencolia-3654/10805
Bilety elektroniczne, sobota 21.04.2018:
https://teatrnaplazy.interticket.pl/program/melencolia-3654/10806
rezerwacje.stt@gmail.com

Sztuka Oddychania i Vitruvian Man. Preludium na 5 urodziny Teatru na Plaży

Sztuka oddychania - spektakl intermedialny
na podstawie De Arte Respirandi: dawne traktaty medyczne & nowa muzyka na flet barokowy

Maja Miró Wiśniewska: poprzeczny flet barokowy / choreografia i taniec: Joanna Czajkowska (Sopocki Teatr Tańca), Agafia Wieliczko / scenografia, instalacje: Ada Majdzinskaa (WL4) / światła: Rico
Premiera: 29.10.2017 w Teatrze Szekspirowskim w Gdańsku

Sztuka oddychania to intermedialny czterogłos o oddychaniu, w sensie fizjologicznym i metaforycznym. Punktem wyjścia jest płyta Mai Miro DE ARTE RESPIRANDI, na którą składa się zjawisko unikatowe: muzyka współczesnych kompozytorów napisana na flet barokowy. Nie ma tu prostych historii – są skojarzenia czterech indywidualnych współczesnych artystek – traversistki, tancerki, performerki i rzeźbiarki, które prezentują oddech przez pryzmat swojego medium.

przerwa 15 minut

Vitruvian Man. Preludium
Koncept i choreografia: Jacek Krawczyk / Taniec: Katarzyna Wyborska, Jacek Krawczyk /Muzyka: Karolina Rec, Rafał Dędkoś / Wizualizacje: Łukasz Boros / Kostiumy: Julia Porańska / Reżyseria świateł premiery: Artur Aponowicz, realizacja: Rico / Stylizacja: Marzena Okoń / Zdjęcia promocyjne: Bartosz Cybowski
Inspiracja: Człowiek witruwiański Leonarda da Vinci
Premiera: 20 listopada 2010, Sopot Teatr na Plaży
Spektakl został zrealizowany dzięki pomocy finansowej Samorządu Województwa Pomorskiego.

Rzymski architekt Witruwiusz stworzył teorię, zgodnie z którą ciało człowieka jest idealnie proporcjonalne. Zainspirowało to Leonarda da Vinci do namalowania rysunku człowieka witruwiańskiego - o idealnych proporcjach - wpisanego jednocześnie w koło i kwadrat. Zgodnie z tradycją pitagorejską okrąg symbolizuje sferę duchową, a kwadrat materialną egzystencję. Ludzkie ciało reprezentuje więc doskonałe połączenie materii i ducha, co znajduje swoje odzwierciedlenie w jego proporcjach.
Tą zasadą kierowali się również tancerze Sopockiego Teatru Tańca, przystępując do pracy nad spektaklem "Vitruvian Man. Preludium" . Jest to współczesne studium na temat ludzkiego ciała, ciała tancerza w ruchu, w konkretnej przestrzeni, a także analizy możliwości ekspresyjnych w określonych warunkach. Przedstawienie jest zatem poszukiwaniem interakcji między ciałem fizycznym i osobowością tancerza oraz ich możliwości wyrazowych. Konfrontacja z taką przestrzenią jest indywidualnym spojrzeniem twórców na ekspresyjne możliwości skodyfikowanego ciała, analizą w określonych warunkach podstawowych cech tańca współczesnego takich jak ciężar, balansowanie między stanem równowagi a upadkiem, izolacja, policentryzm, a przede wszystkim przepływem - momentem napięć i rozluźnień oraz zespoleniem umysłu i ciała w jeden wyrazisty instrument nieograniczony jakąkolwiek treścią. A choreografia wykonywana jest tutaj z niemal matematyczną precyzją.
Spektakl mieści się w konwencji symboliki, gestu, oszczędnego ruchu. Istotnym elementem sztuki jest również wizualizacja autorstwa Łukasza Borosa wykonana według założeń geometrycznych, a także eksperymentalna muzyka Karoliny Rec i Rafała Dętkosia.

Premiera!
Melencolia
scenariusz, reżyseria – Jacek Krawczyk
choreografia – Jacek Krawczyk
współpraca choreograficzna i wykonanie:
Joanna Czajkowska
Aleksandra Foltman
Magdalena Laudańska
Kamila Maik
Artur Gołdys
Jacek Krawczyk
muzyka – Mariusz Noskowiak
wizualizacje – Łukasz Boros
scenografia – Artur Gołdys, Jacek Krawczyk
kostiumy: projekt - Joanna Czajkowska, wykonanie - Agnieszka Puławska
światła – Rico

Inspiracją dla artystów Sopockiego Teatru Tańca do spektaklu „Melencolia" jest wizjonerskie dzieło renesansowego artysty Albrechta Durera „Melancholia I" (1514). Zagadkowość miedziorytu, bogactwo jego symboli i ukrytych znaczeń, metafor oraz alegorii intryguje i inspiruje humanistów do podążania za niezwykłym, żywym intelektem twórcy. Ponadczasowa, uniwersalna symbolika tego dzieła jest punktem wyjścia do rozważań na temat osobliwego stanu ducha, jakim jest melancholia. Z mrocznego miedziorytu Durera wyłania się przede wszystkim obraz intrygującej uskrzydlonej postaci, Kobiety-Anioła, istoty wyższej w emocjonalnym stanie niemocy, rozpaczy rozumu. Postać jest niewątpliwie alegorią artysty, mającego dekadencką, katastroficzną wizję świata. I tylko leżące na kolanach Anioła księga i cyrkiel – symbole Twórcy-Architekta Świata – dają nadzieję na przetrwanie sztuki, osiągnięcie harmonijnego, świetlistego stanu duszy.
„I jest potęga wasza ciemne usta
We wnętrzu, z chmur jesiennych
Sformowana postać (...)
Nad zgruchotanym stosem męskich kości
Ta cicha mniszka. „
Georg Trakl - „Melancholia"

 



(-) (-)
Materiał Teatru
8 marca 2018
Spektakle
Melencolia
Portrety
Jacek Krawczyk