Barbara Bittnerówna (1924)

Właściwie Barbara Bittner-Finze. Urodziła się 4 września 1924 we Lwowie.

Były gwiazdami przedwojennych scen: primabalerinami, choreografkami i tancerkami estradowymi, kiedy ich kariery brutalnie przerwała wojna. W Culture.pl odkrywamy nieznane karty w historii polskiego tańca XX wieku. To ważne biografie, jest w nich balet i sowieckie łagry, rewia i walka o Monte Cassino, kabaret i getto.


Bez wątpienia jedna z najważniejszych postaci w historii polskiego baletu. Na scenie od 11 roku życia, w książce wspomina, że już jako małe dziecko biegała boso na czubkach palców dookoła stołu, później jako dorosła tancerka często nie używała wkładek i tasiemek mocujących pointy do stopy. Prasa zachwycała się jej tańcem.

Pisano:
"Choreograf znajdzie u niej tyle odkrywczej, pełnej niespodzianek fantazji, tyle wynalazczości, która ciągle deformuje tradycję baletową, znajdzie twórczą indywidualność i nieustanną lotność pomysłów, mogącą mu rozbić własne koncepcje".
"Jej lekkość, wdzięk, wyrazistość, jej niekłamany liryzm i autentyczne, bujne poczucie humoru - składają się na indywidualność niepowtarzalną, wyciskającą swoje piętno na każdym spektaklu, na każdym, drobnym nawet, obrazku scenicznym" ( cytaty za portalem Taniecpolska.pl)

Pochodziła ze Lwowa, rocznik 1924. Wojnę spędziła w Warszawie,przetrwała tańcząc na prywatnych scenach, po tragicznej śmierci ojca 15-letnia Basia była jedyną żywicielką czteroosobowej rodziny. Matka i siostra zostały wywiezione do obozu w Ravensbrück, później wyemigrowały do Kanady. Bittnerówna ze swoim tanecznym partnerem Jerzym Kaplińskim trafia do obozu przejściowego w Pruszkowie.
Po wojnie, z powodów politycznych została zwolniona z Opery Warszawskiej, była primabaleriną Opery w Poznaniu, a potem przeniosła się do Bytomia, do Opery Śląskiej. Niezapomnniana interpretatorka roli Julii w balecie Prokofiewa. Tworzyła słynny duet estradowy z Witoldem Grucą, w tańcu spędziła 40 lat.

W 2004 roku ukazała się autobiograficzna książka artystki "Nie tylko o tańcu".



Anna Legierska
Culture.pl
10 maja 2017