Cielesność, seksualność i gender

Szwajcarski teatr tańca stworzony przez Polaków Dominika Krawieckiego i Sławka Bendrata pokaże w kwietniu swoje spektakle w Bytomiu i we Wrocławiu.

W programie

"Pinku Chrashi" - 23 kwietnia 2014 o godzinie 19.30 - Studio Na Grobli Instytut im Jerzego Grotowskiego w ramach Festiwalu Cyrkulacje

"Pinku Chrashi"
Spektakl powstał z inspiracji zjawiskiem społecznym, które pojawiło się w Japonii. Dotyczy życia seksualnego Japończyków i ich miłości, która staje się coraz mniej realna. Najmłodsze pokolenie, uczestniczące, w szaleńczym wyścigu szczurów, nie ma już czasu na życie prywatne. W samotności oddaje się zatem uciechom z nadrukowanymi na pościeli dziewczynkami, przypominającymi postaci z komiksów. Japończycy kochają się w laleczkach, prowadzą drugie (pierwsze?) życie w komputerowych grach "powieściach" miesiącami, zamknięci w swoich pokojach. Postępujący rozkład realnych kontaktów między ludźmi widać w relacjach damsko-męskich - prawie połowa dorosłych przyznaje się, że nie ma znajomych płci przeciwnej.

Solo powstało w ramach rezydencji 2010 w klubie Żak w Gdańsku.. Zajęło 2. miejsce w konkursie na solową miniaturę taneczną Baltic Movement Contest 2010, odbywającym się przy Gdańskim Festiwalu Tańca.

Idea, choreografia i wykonanie: Sławek Bendrat
Tournee Pink Mama Theatre jest finansowane przez Kultur Stadt Bern oraz Kultur Kanton Bern

"Freaks" - 9 maja 2014, o godzine 19 - Bytomski Teatr Tańca i Ruchu Rozbark
ul. W. Kilara 29 (dawna Dojazd 29)


"Freaks"
Kompania Pink Mama Theatre stworzyła swoisty ´´Freak-show``, którego inspracją stało się ´´Brzydkie kaczątko`` Hansa-Christiana Andersena i balet ``Jezioro łabędzie`` Piotra Czajkowskiego oraz stworzony w zupełnie innej stylistyce film Urlicha Seidla ``Hundstage``. Z jednej strony jest pragnienie bycia wyjątkowym, akceptowanym i kochanym za to kim się jest, z drugiej strony pojawia sie potrzeba dostosowania się i integracji. Te dwa skrajne dążenia stają się tematem poszukiwań przez Pink Mama Theatre. ``Freaks`` jest próbą ukazania dwóch kontrastujących ze sobą światów, w którym za każdą słabością kryją się marzenia, fantazje i pragnienie piękniejszego życia. Całość rozgrywa się w ogrodzie pełnym plastikowych kaczek.

Idea, choregografia i reżyseria: Sławek Bendrat i Dominik Krawiecki
Obsada: Sławek Bendrat, Dominik Krawiecki, Martin Knoll, Marek Wieczorek, Giuliano Guerrini

"Psittacus Erithacus"  - 11 maja 2014, o godzinie 18- Biuro Festiwalowe Impart 2016, w ramach Mandala Performance Festival

"Psittacus Erithacus"
...to nie znaczy, że w teatrze należy pokazywać życie...

Antonin Artaud

"Okręt głupców" płynie do Ameryki. Na jego pokładzie wśród wielu podróżnych, wybitny filozof Immanuel Kant, podróżujący razem z Psittacus Erithacus oraz Tadziem, chłopcem do towarzystwa.

"Kolumb odkrył Amerykę, a Ameryka odkryła Kanta."
(fragment tekstu ze spektaklu)

Psittacus Erithacus- papuga szara jest powiernikiem Kanta i tym samym jego alter ego. Wszystkie jego teorie, myśli, ale również lęki i fobie znajdują się we wnętrzu głowy Psittacusa Erithacusa.

"Wszystko, co kiedykolwiek wymyśliłem przechowuję w Psittacus erithacus. Jeśli stracę Psittacusa erithacusa - to stracę wszystko."
(fragment tekstu ze spektaklu)

Podczas rejsu Kant- człowiek ujawnia nieludzki sens swej filozofii i tak oto dochodzi do konfrontacji genialnego, acz pozbawionego poczucia rzeczywistości umysłu z banalnością i małostkowością innych postaci. Symbolika sztuki odsyła świat pokantowski ku archaicznym złogom wyobraźni zbiorowej, ku okulistycznym rytuałom.

Lato i zima, biel i czerń, wiatr Westnord West, porcelanowe owce naturalnych wymiarow, sztuczny śnieg i piasek budują przestszeń gry i atmosferę snu. W tym onirycznym świecie, zaludnionym przez niezdolne do komunikacji między sobą ludzkie manekiny, Kant staje się jedynie upiornym władcą kukiełek, a jego królestwo rozumu i woli rozpadło się w pył słów. Filozoficzne, religijne i moralne natchnienie myśliciela grzęźnie więc pod kopułą pustki, krąży ponad ciemnością wód, i nie słychać, by ktoś- chociażby ptak- przedrzeźniacz- wołał go po imieniu

Spektakl zrealizowany jest w konwencji teatru tańca, zatem słowo, ruch, muzyka i obrazy stanowią nierozłączną całość.
Idea, choreografia i reżyseria: Sławek Bendrat i Dominik Krawiecki
Reżyseria świateł: Andac Karabeyoglu
Obsada: Sławek Bendrat, Dominik Krawiecki, Martin Knoll, Marek Wieczorek, Giuliano Guerrini, Tomek Pomersbach
Tournée Pink Mama Theatre jest finansowane przez Kultur Stadt Bern oraz Kultur Kanton Bern.

Pink Mama Theatre jest niezależnym, europejskim teatrem tańca, którego siedzibą jest Dampfzentrale w Bernie w Szwajcarii.

"Cielesność, seksualność i gender są podstawowymi tematami naszej pracy, a człowiek, jego emocjonalność i pragnienia stają się głównym celem poszukiwań artystycznych.

Pod względem formalnym bliskie nam są założenia sztuki konceptualnej. Dotyczy to głównie tworzenia abstarkcyjnych obrazów i ograniczenia do minimum, typowego, narracyjnego przebiegu akcji. Zastosowanie specyficznach srodków niedosłownego przedsatawiania teatralnej rzeczywistości, skupia widza przede wszystkim na emocjonalności postaci, i stawia fabułę na plan drugi.

Pragnęlibysmy stać sie interfejsem pomiedzy sztukami widowiskowymi a sztukami wizualnymi.

Naszą intencją jest produkowanie widowisk z pogranicza teatru dramatycznego i teatru tańca, i tym samym łączenie teatralnych srodków wyrazu.

Naczelną ideą jest traktowanie wszystkich form teatralnych (teatru dramatycznego, tańca, muzyki i innych) jednakowo i podjęcia próby dialogu między nimi. Chodzi nam tu głównie o spotkanie niezależnych twórców na równych prawach i o to, żeby praca każdego z nich stała się częścią jednej całości.

W skład naszego zespołu wchodzą przedstawiciele różnych, europejskich państw (Polska, Niemcy, Szwajcaria, Francja, Włochy, Austria). Dzięki temu Pink Mama Theatre, staje sią platformą pomiędzy wschodnimi i zachodnimi tradycjami teatralnymi Europy. Poszukiwanie własnych korzeni oraz starcie się obu tych kultur rozwija nasz język, styl i ekspresję."

Pink Mama Theatre jest autorskim teatrem Sławka Bendrata i Dominika Krawieckiego, stworzonym w marcu 2011 roku. Bendrat jest tancerzem- choregografem, Krawiecki aktorem- reżyserem. Ich wspólne poszukiwania queer w teatrze rozpoczęły się pracą nad spektaklem "Gier", zrealizowanym w Luzerner Theater w roku 2007. Następnie zrealiowali wspólnie w Marsylii eksperymentalny 45 minutowy film "Id", w którym olbrzymią rolę odgrywał ruch. Kolejne wspólne produkcje to zrelizowny w Bernie "Yugoboy.com", zainspirowany twórczością Mariny Abramovic oraz solo Bendrata "Pinku Chirashi".

Stworzone dotychczas spektakle pod szyldem Pink Mama Theatre to: "Pinku Chrashi" (premiera 2010) "Escort" (premiera 2011 ) "Afterparty" (premiera 2012) "Ariel czyli Swinger's Planets" (premiera 2012) "Freaks" (premiera 2013) "Psittacus Erithacus" (premiera 2014)

Konsekwentne i bezkompromisowe wcielanie w życie własnych idei, doprowadziło twórców Pink Mama Theatre do objęcia w maju 2013 roku rezydencji w Dampfzentrale w Bernie, będącej jednym z najważniejszych ośrodków tańca w Szwajcarii. Najbliższe plany teatru to zorganizowanie pierwszej edycji queerowego festiwalu teatralnego "Pink Mama Festival" w listopadzie 2013roku, na który organizatorzy zamierzają zaprosić rozmaitych artystów europejskich.



(-) (-)
Materiał Teatru
11 kwietnia 2014