Czarno-biały świat

Na otwarcie VIII międzynarodowego Festiwalu Teatrów Lalek Śląski Teatr Lalki i Aktora Ateneum zaprezentował swój nowy (premiera 23 maja 2009 r.) spektakl dla najmłodszych widzów pod tytułem "Jak pingwiny arką popłynęły".

Wyreżyserowana przez czeskiego reżysera Petra Nosálka niemiecka szuka porusza problemy, które trudno jest rozwiązać największym filozofom: Czy Bóg istnieje? Czy jest sprawiedliwy? Jak się o tym przekonać?

Te pytania towarzyszą trójce pociesznych pingwinów w ich wielkiej podróży Arką Noego. Przygody bohaterów pokazują, że nawet świat pingwina nie jest czarno-biały i że walka ze zwątpieniem jest naturalnym, codziennym elementem życia. Historia potopu uczy najmłodszych, że chwile zwątpienia są okazją do umocnienia wiary i przekonania się o sile przyjaźni. 

Kontrastująca z poważną tematyką konwencja cyrkowego występu dodaje przedstawieniu uroku i wywołuje uśmiech na dziecięcych buziach. Pingwiny-klauny - Bartosz Socha, Krystyna Nowińska i Mirosław Kotowicz
mają wymalowane twarze i wielkie czerwone buty. Ubrane są, jak na przedstawicieli pingwiniego rodu przystało, w zabawne fraki. Ich proste gagi są pełne wdzięku i budzą żywą reakcję młodej publiczności, która kibicuje bohaterom zmuszonym mydlić oczy gołębiowi – organizatorowi akcji ewakuacyjnej (Jacek Popławski).

Trzeba przyznać, że w tym przedstawieniu więcej jest aktora niż lalki. Jedynie w głębi sceny, na horyzoncie pojawia się arka, do której wsiadają małe kukiełki. Ciekawie pomyślana scenografia wykorzystuje fakt, że ta sama postać, raz grana przez aktora, za chwilę może stać się lalką.

Przedstawienie teatru Ateneum jest alternatywą dla zsekularyzowanych bajek, które na rynku dziecięcym stanowią ogromną większość. Podsuwa rodzicom proste argumenty w rozmowie na trudne tematy – za proste dla dorosłego, ale dziecku potrzebne, aby budować zaufanie do świata. Jeśli ktoś szuka przystępnej opowieści pobudzającej przedszkolaka do refleksji na temat wiary, koniecznie powinien zabrać swoją pociechę na ten spektakl.



Jaśmina Puchała
Dziennik Teatralny Katowice
3 czerwca 2009