Dojrzewanie Hansa Castorpa

Myśląc o urodzinach, sięgamy do naszych archiwów i zapraszamy do obejrzenia zapisu światowej premiery opery Pawła Mykietyna „Czarodziejska góra" w reżyserii Andrzeja Chyry, z librettem Małgorzaty Sikorskiej-Miszczuk i scenografią Mirosława Bałki. Zostańmy w domu i wspólnie zobaczmy spektakl „od którego rozpoczęły się dzieje opery polskiej w XXI wieku".



Do akcji #zostanwdomu dołącza Festiwal Malta, który obchodzi w tym roku swoją Trzydziestkę – Malta Festival Poznań 2020 

Nagranie spektaklu (do tej pory niepublikowane w całości) będzie dostępne na naszym kanale YouTube: bit.ly/CzarodziejskaGóraPokaz. Autorem rejestracji spektaklu jest Colour Pictures Paweł Zabel.

Dzieło Tomasza Manna na warsztat teatralny i muzyczny wzięło czterech artystów: kompozytor Paweł Mykietyn, reżyser Andrzej Chyra, dramatopisarka Małgorzata Sikorska-Miszczuk oraz artysta sztuk wizualnych Mirosław Bałka. Utwór powstał na zamówienie festiwalu Malta w 2015 roku. Słynną powieść Thomasa Manna opisuje intelektualne, emocjonalne i duchowe dojrzewanie Hansa Castorpa w sanatorium Berghof w Davos. W maltańskiej interpretacji Czarodziejska góra staje się historią o miłości, zdradzie, zemście i śmierci. To okrutna podróż głównego bohatera przez cztery pory roku i siedem bajkowych lat. Według Andrzeja Chyry: „Czarodziejska góra" jest w istocie opowieścią o stanie naszego umysłu i naszej cywilizacji. Opowieścią bardzo dziś aktualną.

– Myślę, że to dobry pomysł – wracać do lektur, które kiedyś zrobiły na nas ogromne wrażenie, i zobaczyć, jak działają dzisiaj – mówi noblistka Olga Tokarczuk, która po raz szósty sięga do lektury „Czarodziejskiej góry" Tomasza Manna.

– Ta całość jest jedynym w swoim rodzaju stopem rozbrzmiewającej z głośników wybitnej muzyki, złożonej z dźwięków elektronicznych, instrumentalnych i naturalnych, ze znakomitym śpiewem i kreacjami aktorskimi solistów różnych pokoleń (obok uznanych gwiazd, jak Jadwiga Rappé czy Urszula Kryger, młodzi obiecujący artyści, m.in. Barbara Kinga Majewska, Szymon Komasa, Szymon Maliszewski, Marcin Habela) oraz statyczną, klaustrofobiczną scenografią Mirosława Bałki(...)Wszystkie elementy są istotne i mimo że muzyka tu dominuje, jest częścią całości – recenzowała w „Polityce" Dorota Szwarcman.

___

Opera powstała jako koprodukcja festiwalu Malta, Krakowskiego Biura Festiwalowego i Programu II Polskiego Radia.

muzyka: Paweł Mykietyn
koncepcja libretta, libretto: Małgorzata Sikorska-Miszczuk
koncepcja libretta, reżyseria: Andrzej Chyra
kierownictwo muzyczne: Adam Banaszak
scenografia: Mirosław Bałka
kostiumy: Magdalena Maciejewska
stylizacja fryzur: Paweł Kaleta
charakteryzacja: Maria Ciernioch i Katarzyna Kałek-Dekert
ruch sceniczny: Maria Stokłosa
reżyseria światła: Bartosz Nalazek
reżyseria dźwięku: Ewa Guziołek-Tubylewicz
projekcje wideo: Mikołaj Szymkowiak
tłumaczenie libretta na język niemiecki: Andreas Volk
współudział przy tłumaczeniu aktu I: Barbara Sierosławski
tłumaczenie libretta na język angielski: Artur Zapałowski
konsultacje literackie: Michał Pabian
zgranie muzyki: 7.1 Dreamsound, Rafał Smoleń,
Filip Krzyżykowski (współpraca)

soliści
Amerykanka: Agata Zubel
Behrens: Łukasz Konieczny
Joachim: Szymon Maliszewski
Hans: Szymon Komasa
Kławdia: Barbara Kinga Majewska
Krokowski: Juan Noval Moro
Naphta: Urszula Kryger
Pani Stöhr: Jadwiga Rappe
Peeperkorn: Marcin Habela
Settembrini: Karol Kozłowski
chór: Elly Brand: Anna Gadt
chór: Marusia: Agnieszka Kiepuszewska
chór: Wehsal: Michał Dembiński
chór: Iwona Kmiecik
chór: Jacek Kotlarski
chór: Marcin Wawrzynowicz

asystent Andrzeja Chyry: Michał Kurkowski
asystentka Magdaleny Maciejewskiej: Agnieszka Beaupre
asystentki Mirosława Bałki: Urszula Kuczyńska, Kaja Migdałek
koordynatorka projektu: Magdalena Charczuk
producent wykonawczy: Julia Stryjska



(-) (-)
Materiał organizatora
20 marca 2020