Dziękujemy za 28. edycję Malty!

Przez ostatnie 10 dni widzowie uczestniczyli w ponad 200 spektaklach, koncertach, debatach i działaniach miejskich.Wszyscy przeżywali zwraz z organizatorami wydarzenia wzruszenia, radości i uniesienia.

W tym roku razem z belgijskim kolektywem Needcompany goście skakali w wiarę – sprawdzali, jak sztuka może łączyć pomimo podziałów i różnic, jak może budować dialog. Zadane zostało również pytanie o rolę artysty we współczesnym świecie. W ramach "Idiomu Skok "  wiarę, przygotowanego przez wybranych kuratorów – Jana Lauwersa, Grace Ellen Barkey i Maartena Seghersa, wszyscy uczestniczyli w 21 wydarzeniach. Była to kazja okazję zobaczyć m.in. głośną "Wojnę i terpentynę" na podstawie powieści Stefana Hertmansa, wziąć udział w światowej premierze "Concert by a Band Facing the Wrong Way" i niepowtarzalnym, premierowym koncercie grupy Needcompany – "O, Tomorrow's Parties (or Fun is Politics)".

„Sceniczne obrazy – organizacja przestrzeni, ruch, kostiumy i scenografia – są od początku do końca przemyślane. Raz obrazują coś dosłownie, innym razem posługują się metaforą" – pisze Anna Solak o spektaklu Wojna i terpentyna na portalu kultura.poznan.pl.

Hasłem przewodnim Generatora Malta było w tym roku "Zwątpienie w lokalność". Dzięki kuratorkom – Joannie Pańczak i Agnieszce Różyńskiej – przyglądaliśmy się pierwszym poznańskim osiedlom socjalnym i lokalnym przebudowom oraz rozmawialiśmy o problemach osób uciekających przed konfliktami zbrojnymi. W ramach programu Generatora uczestniczyliśmy m.in. w rozmowach "Human Mic" i w wystawach: fotografii reportażowej Ahmeda Deeba "Trzeci bezpieczny kraj" oraz "Blank Space" badającej granicę między wolnością słowa a mową nienawiści.

„Anonimowość uczestników projektu i ich historii pomogła osobom, które w innych okolicznościach nie miałyby sił na wyartykułowanie swojej opinii" – opisywali wystawę Blank Space Julia Niedziejko i Wojciech Kobus na stronie magazynu „Czas Kultury".

W ramach tegorocznego festiwalu widzowie uczestniczyli w premierze spektaklu "Mesjasze (albo skoro nie zostało nam już nic do wierzenia, to czy wolno nam podważać coś, w co na nowo moglibyśmy uwierzyć?)" – koprodukcji teatralnej festiwalu Malta i Teatru Zagłębia w Sosnowcu w reżyserii Anety Groszyńskiej i dramaturgii Jana Czaplińskiego i Marcina Kąckiego.

„(...) teatr krytyczny o lewicowej wrażliwości zamiast wzywać do refleksji poprzez nie dla wszystkich zrozumiałe prowokacje, otwiera się na dialog. Do tej pory buksował w miejscu" – pisał o premierze dla „Rzeczpospolitej" Jacek Cieślak.

Festiwal nie odbyłby się, gdyby nie wolontariusze. Pracowali w biurze, w punktach informacyjnych i miejscach, gdzie odbywały się festiwalowe wydarzenia, sprawdzali bilety oraz informowali widzów o szczegółach maltańskich działań. Podziękowania należą się zatem ponad 100 osobom, które zaangażowały się w organizację tegorocznej Malty!

Na festiwalu swoje projekty zaprezentowało ponad 350 twórców z 17 krajów. Im również należy podziękować oraz kuratorom – Janowi Lauwersowi, Grace Ellen Barkey i Maartenowi Seghersowi – a tekże pozostałym członkom grupy Needcompany, którzy zaangażowali wszystkich w dyskusję o współczesnej sztuce i razem z nimi bawili się na festiwalowych wydarzeniach.



(-) (-)
Mateiały organizatora
27 czerwca 2018
Spektakle
Mesjasze