Dzień, w którym taniec oddycha

Szwajcarski artysta i tancerz Gilles Jobin jest właśnie w trasie po Polsce. Na mapie jego podróży znalazły się cztery miasta: Poznań, Kalisz, Lublin i Warszawa. Na końcu, ale jednak jest.

Trochę szkoda, że Jobin na miejsce swojego występu 29 kwietnia, czyli w najlepszym dla teatru ruchu terminie (to Międzynarodowy Dzień Tańca), wybrał Centrum Kultury w Lublinie, a nie warszawską salę, ale cóż... jak się nie ma, co się lubi, to się lubi, co się ma. Artysta będzie gwiazdą Święta Tańca organizowanego przez fundację ciało/umysł od 30 kwietnia do 2 maja w Centralnym Basenie Artystycznym. Wystąpi ostatniego dnia. Spotkanie z tańcem rozpoczną pokazy fragmentów „Wiosny – Effatha” – najnowszej pracy Polskiego Teatru Tańca z Poznania. Od lat bezdomny zespół Ewy Wycichowskiej nie może się doczekać w Poznaniu własnej sceny. Mimo to realizuje prace tak rozbudowane, że trudno w Warszawie znaleźć miejsce do ich prezentacji. Z drugiej strony te realizacje nie są tanie. Z tych czy innych powodów widocznie niemożliwe jest pokazanie pełnej choreografii PTT w CBA. Ale fragmenty spektaklu uzupełnią filmy dokumentujące próby (nakręcone przez studentów łódzkiej Filmówki) oraz dyskusja z choreografem zespołu (30 kwietnia, godz. 19). Drugi dzień imprezy jest ukłonem w stronę zespołów warszawskich – zobaczymy ciekawą formę performatywną – „Nawrotnik” Grupy Artystycznej Koncentrat – i spektakl, który nie powstałby bez udziału psychologów – „Taniec śniącego ciała” Teatru Bretoncaffe. „Nawrotnik” do tej pory pokazywany był w przestrzeni nieteatralnej – w fotograficznym Studiu Berlin w starej kamienicy na Pradze. Zakamarki i korytarze studia posłużyły za cały świat, w którym żyje tytułowy Nawrotnik – stworzenie nieposiadające świadomości zbiorowej. Centralny Basen Artystyczny również ma dosyć zawiłą architekturę, więc powinien się sprawdzić. W spektaklu Koncentratu (w choreografii Anki Jankowskiej i Rafała Dziemidoka) gościnnie tańczy Magdalena Jędra z gdańskiej formacji Good Girl Killer. „Taniec śniącego ciała” Teatru Bretoncaffe to większa praca – w multimedialnym spektaklu występują cztery osoby, a ich choreografia powstała w oparciu o psychologię procesu Arnolda Mindella. Tancerze przy przygotowywaniu spektaklu pracowali z psychologami i badali swoje sny.I wreszcie na finał Święta Tańca wystąpi Gilles Jobin. Jego „Text to Speech” (2 maja, godz. 19) opiera się na eksperymencie słowno-ruchowym. Ludzkie głosy, języki oraz różnego rodzaju teksty znalezione w Internecie staną się inspiracją dla tańca. Centralny Basen Artystyczny, ul. Konopnickiej 6, środa (30.04) – piątek (2.05), godz. 19.00. Warto wiedzieć: 29 kwietnia cały świat obchodzi Międzynarodowy Dzień Tańca. Święto zostało ustanowione przez Komitet Międzynarodowego Instytutu Teatralnego (ITI) w 1982 r. Z tej okazji co roku przesłanie dla świata ogłasza inny choreograf lub osoba związana z baletem czy tańcem współczesnym. W 2008 r. orędzie przesyła Gladys Faith Agulhas.

Sandra Wilk
Zycie Warszawy
6 maja 2008