Dźwiękowisko przy szopce

9 stycznia Radiowy Teatr Piosenki Agnieszki Chrzanowskiej gościł Annę Szałapak. "KONCERT KOLĘD Z SZOPKĄ KRAKOWSKĄ W TLE" był, zdaje się, tylko pretekstem do wspólnego kolędowania. Artystka zaprezentowała bowiem, prócz swych repertuarowych piosenek, wybór pięknych polskich pastorałek. Po koncercie zaś, zgodnie z przyjętym zwyczajem, odbyła się licytacja, z której dochód zostanie przeznaczony jako wsparcie organizacji ratującej zwierzaki. Przedmiotem aukcji była płyta pieśniarki, "Serca na rowerach", podarowana przez nią na ten cel

Radiowy Teatr Piosenki związany jest z Radiem Kraków – pierwszy spektakl muzyczny (bo chyba tylko tak można określić mające tam miejsce wydarzenia) odegrano w kwietniu 2010 roku. Jest ukochanym „dzieckiem” Agnieszki Chrzanowskiej, postaci znanej w artystycznym świecie. Gościła ona m. in. Rafała Jędrzejczyka, Tomasza Żółtko, Tomasza Marsa, Beatę Paluch. I, oczywiście, Białego Anioła Piwnicy pod Baranami, jak mówiła o Annie Szałapak Agnieszka Osiecka. 

Sala koncertowa Radia Kraków wypełniła się po brzegi. Scena opatulona była granatowymi zasłonami, urozmaicona zieloną choinką. Nie zabrakło i małej szopki, dzięki której znalazł się powód do koncertu… Rozległ się perlisty dźwięk dzwonka – na scenę wkroczył anioł: ubrana na biało, złotowłosa Anna Szałapak. Towarzyszyli jej muzycy: Konrad Mastyło, świetnie grający na fortepianie i wspomagający artystkę wokalnie, fantastyczny skrzypek – Tomasz Góra, a także znakomity kontrabasista Michał Błaszak, związany z Teatrem Mumerus. Jako pierwsza zabrzmiała znana pieśń pt. „Chachary”, niczym uwertura do wieczornego „dźwiękowiska”…

Pani Szałapak jest z wykształcenia etnologiem – nic zatem dziwnego, że opowieść o szopce krakowskiej, wzbogacona o konkretne postaci (Smoka Wawelskiego, którym został mianowany Mastyło, Króla Heroda – pana, wyłonionego z mroków pierwszego rzędu, a także Pana Twardowskiego, czyli faustycznego kontrabasistę Błaszaka), zaciekawiła widzów. Okazuje się, że nie tylko kibice sportowi rywalizują w grodzie Kraka: również szopkarze z dwóch sąsiednich dzielnic: Krowodrzy i Salwatora. Ta wyśpiewana informacja nieco rozbawiła publiczność, żywo reagującą na poszczególne pieśni – sceny przedstawienia. Przywołane niemal legendarne utwory bożonarodzeniowe: „Kolęda warszawska” (skomponowana przez Zbigniewa Preisnera, z tekstem Stanisława Balińskiego) i „Betlejem polskie” (zwane też „Kolędą katyńską” ze słowami Stanisława Skonecznego), bardzo wzruszyły.

„Biały Anioł” przypomniał, że szopka to miejsce, w którym boskość łączy się z codziennością, warto zatem zwrócić się i ku niej. Artystka przypomniała swoje pieśni, znane z koncertu w radiowej „trójce”: „Zaklinanie, czarowanie”, „Grajmy Panu”. Druga z wymienionych piosenek wywołała gorące brawa. Na życzenie publiczności wykonano ją na bis - zaraz po tym, jak skończyło się wspólne kolędowanie, którego dyrygentem była pani Anna.

Niezbyt często bywa się na koncertach, które mają podobną formę: feeria dźwięków, malowniczość gestów, gra sceniczna artystów każe, by nazwać je raczej spektaklami muzycznymi. Jeszcze rzadziej ma się okazję do obcowania z równie ciekawymi wykonawcami, jak Anna Szałapak: pełnymi ciepła, tak żyjącymi muzyką. Agnieszka Chrzanowska rozumie potrzeby estetyczne swoich widzów – Radiowy Teatr Piosenki nadaje na dobrej częstotliwości.

„Koncert kolęd z szopką krakowską w tle”
Radiowy Teatr Piosenki Agnieszki Chrzanowskiej
Radio Kraków 9 stycznia 2011 r.
Wystąpili: Anna Szałapak, Konrad Mastyło, Tomasz Góra, Michał Braszak



Maria Piękoś
Dziennik Teatralny Kraków
15 stycznia 2011