Finał I Festiwalu Muzyki w Teatrze Rezonans

11 grudnia zakończył I Festiwal Muzyki w Teatrze Rezonans / 17 Wałbrzyskie Fanaberie Teatralne. Grand Prix przyznano Karolowi Nepalskiemu za najlepszą muzykę do spektaklu "Beniowski. Ballada bez bohatera" z Teatru Nowego w Poznaniu. Poznański spektakl otrzymał także Statuetkę Festiwalu Rezonans.

Jury w składzie: Anna Róża Burzyńska (wykładowczyni na Uniwersytecie Jagiellońskim, redaktorka "Didaskaliów"), Joanna Krakowska (zastępczyni redaktora naczelnego "Dialogu", badaczka, historyczka i twórczyni teatru), Adam Suprynowicz (redaktor radiowy, do niedawno związany z Dwójką Polskiego Radia, obecnie współtworząc czasopismo "Ruch Muzyczny") i Tomasz Jękot (sekretarz jury, kierownik literacki Teatru Dramatycznego w Wałbrzychu, dramaturg) wybrało zwycięzcę Grand Prix za najlepszą muzykę w spektaklu i zdobywcę statuetki Festiwalu REZONANS za najlepszy spektakl.

Wieczór zwieńczył koncert światowej sławy perkusisty Kuby Suchara.

***

WERDYKT JURY

Jury 1. Festiwalu Muzyki w Teatrze. REZONANS / 17. Wałbrzyskich Fanaberii Teatralnych po obejrzeniu w dniach 5-11 grudnia pięciu spektakli konkursowych:

"BENIOWSKI. BALLADA BEZ BOHATERA" z Teatru Nowego im. Tadeusza Łomnickiego w Poznaniu z muzyką Karola Nepelskiego

"OJCIEC MATKA TUNEL STRACHU" z Narodowego Starego Teatru im. Heleny Modrzejewskiej w Krakowie z muzyką Dominika Strycharskiego

"PODWYŻKA" z Teatru im. Jana Kochanowskiego w Opolu z muzyką zespołu Polpo Motel

"POPIÓŁ I DIAMENT. ZAGADKA NIEŚMIERTELNOŚCI" z Teatru im. Heleny Modrzejewskiej w Legnicy z muzyką Filipa Kanieckiego i Olgi Mysłowskiej

"TERAZ KAŻDY Z WAS JEST RZECZPOSPOLITĄ" z Teatru Dramatycznego im. Jerzego Szaniawskiego w Wałbrzychu i Wrocławskiego Teatru Współczesnego z muzyką zespołu Kondensator Przepływu

Postanawia przyznać większością głosów Nagrodę GRAND PRIX w wysokości 12 tysięcy złotych Karolowi Nepelskiemu za muzykę do spektaklu oraz Statuetkę Festiwalu REZONANS Teatrowi Nowemu im. T. Łomnickiego z Poznania za prezentację spektaklu "BENIOWSKI. BALLADA BEZ BOHATERA".

___

Jury oceniło temat pierwszego w kraju Festiwalu skupionego na zagadnieniu muzyki w teatrze. Joanna Krakowska zwróciła uwagę na ważność jego idei i olbrzymi potencjał, z kolei Anna Róża Burzyńska chwaliła REZONANS za nowatorskość. Zaznaczyła, że mamy wiele specjalistycznych festiwali poświęconych sztuce aktorskiej, nowej dramaturgii, ale do teraz brakowało festiwalu skupiającego się na twórcach muzyki dla teatru. REZONANS wpisał się w muzyczny nurt we współczesnym teatrze, we wzrost znaczenia roli muzyki w spektaklu, w procesie twórczym i odbiorczym. Burzyńska zaznaczyła, że mieliśmy już do czynienia z muzyką w spektaklach traktowaną jako cytat z popkultury. W dużej mierze ta moda zaczęła się w Wałbrzychu, w spektaklach Jana Klaty i Moniki Strzępki, w których umiejętnie wykorzystywane były gotowe nagrania i piosenki muzyki popularnej. Zwróciła jednak uwagę, że mamy teraz mnóstwo świetnych kompozytorów, którzy nie dołączają do procesu powstawania spektaklu w ostatnim momencie, ale współtworzą go od początku, na równi z reżyserem i aktorami - jej zdaniem Festiwal REZONANS uchwycił ten bardzo ważny proces.



(-) (-)
Materiał organizatora
13 grudnia 2019