Gala rozdania nagród

„Złote Maski" to nagrody teatralne przyznawane za szczególne osiągnięcia artystyczne. Przyznawane są w wielu kategoriach, m.in. za reżyserię, scenografię, aktorskie i dla przedstawienia roku. Tegoroczna edycja była wyjątkowa pod wieloma względami.

W poniedziałek miłośnicy teatru zebrali się wspólnie z artystami, aby odebrać nagrody za rok 2020.

Galę rozpoczęły filmy wspominające dwóch wybitnych aktorów, którzy odeszli od nas w ostatnich miesiącach – Adamowi Baumanowi i Kazimierzowi Czapli. Obaj Panowie byli mocno związani z teatrami śląska, Adam Bauman współpracował z Teatrem Śląskim w Katowicach, a Kazimierz Czapla był aktorem Teatru Polskiego w Bielsku-Białej. Ich pamięć uczczono minutą ciszy.

Rok 2020 był dla wszystkich trudny i nieprzewidywalny. Wielu wspaniałych ludzi, ważnych dla nas odeszło, jednak na zawsze pozostaną w naszej pamięci, czego dowiedli laureaci nagród, dedykując swoje statuetki ważnym dla nich osobom. Mimo wszystko atmosfera imprezy przebiegała w atmosferze radosnego podniecenia, zarówno z powodu oczekiwania na ogłoszenie zwycięzców, jak i poczucia jedności i bliskości, którego nie mogliśmy doświadczyć podczas zamknięcia. O pozytywną atmosferę zadbali organizatorzy, prezentując krótkie filmy o życiu teatru w pandemii. Dzięki temu mogliśmy ujrzeć aktorów od bardziej prozaicznej, przyziemnej strony.

Nagrodę za spektakl roku otrzymał „Zły" wg Leopolda Tyrmanda, w reżyserii i opracowaniu Piotra Ratajczaka. To nie jedyna statuetka, którą „zgarnął" Teatr Bielski tego wieczoru, ponieważ statuetkę otrzymał również reżyser – Piotr Ratajczak, Scenograf – Marcin Chlanda i Adam Myrczek za rolę drugiego planu. Innymi mocnymi kandydatami byli: „Potop" w reżyserii, adaptacji i opracowaniu muzycznym Jakuba Roszkowskiego zrealizowany w Teatrze Śląskim i „Ślub" w reżyserii Radosława Rychcika zrealizowany w Teatrze Zagłębia w Sosnowcu.

Wśród aktorek wyróżniona została Anna Kadulska za rolę Kulwiecówny, Szwecji i Jana Kazimierza w wyżej wspomnianym „Potopie" i za rolę Luizy w „Szczęściu" w reżyserii Andrzeja Dopierały w Teatrze Bez Sceny. Swoją statuetkę odebrała, nosząc rekwizyty za zwycięskie role. W teatrze Lalkowym nagrodę otrzymała Lucyna Sypniewska z Teatru „Banialuka" w Bielsku-Białej, za rolę Matki w spektaklu „Augustus" wyreżyserowanego przez Jacka Popławskiego.

Nie wszystkie nagrody zostały przekazane w ręce bielszczan. Złotą Maskę w kategorii Rola Męska w teatrze dramatycznym otrzymał Andrzej Dopierała za rolę Ignacego w „Ślubie" w Teatrze Zagłębia, za którego reżyserię odpowiadał Radosław Rychcik. Jak sam mówił, przedstawienie to niemal nie doszło do skutku, co byłoby ogromną stratą. Jednocześnie tym bardziej cieszy nas nagroda dla Andrzeja Dopierały, który w Teatrze Bez Sceny reżyserował spektakl „Szczęście", za który nagrodę otrzymała Anna Kadulska.

Zasłużoną nagrodę odebrał również Teatr Nowy w Zabrzu, za spektakl „Królowa Śniegu" w kategorii spektaklu dla młodych widzów. Jak mówiły twórczynie spektaklu – w związku z pandemią przygotowanie go stanowiło nie lada wyzwanie. Spektakl w czterech odcinkach będzie można zobaczyć na platformie YouTube od 14 do 17 grudnia 2021 r.

Nagrodę za choreografię odebrał Jarosław Staniek, za choreografię do „Zakonnicy w przebraniu" w reżyserii Michała Znanieckiego w Teatrze Rozrywki w Chorzowie i „Przodowników Miłosci. Rewii związkowo-robotniczej", spektaklu wyreżyserowanego przez Jacka Mikołajczyka w Teatrze Zagłębia w Sosnowcu. Spektakle zostały bardzo dobrze odebrane przez widzów, chociaż stworzone zostały w zupełnie odmiennej stylistyce. Kolejne muzyczne wyróżnienie powędrowało do Mirosławy Żak z Teatru Zagłębia w Sosnowcu za rolę Konferansjerki w „Przodownikach miłości...". Oprócz świetnego wykonaniu pod względem wokalnym, zdaniem kapituły rola ta zagrana została z ogromną charyzmą i charakterem.

Poza głównymi nagrodami przyznano również nagrody specjalne. Jedna z nich powędrowała w ręce Andreia Kureichika za tekst sztuki „Białoruś obrażona" zrealizowanej przez Teatr Miejski w Gliwicach jako spektakl internetowy.

Zgodnie z tradycją wręczona została również nagroda Leny Starke – otrzymała ją 99-letnia nestorka Teatru Śląskiego Zofia Wicińska-Kulesińska, aktorka Frontowego Teatru Artylerii II Armii WP (1944–1945), Teatru Miejskiego w Częstochowie (1948–1949) i Teatru Śląskiego im. Stanisława Wyspiańskiego w Katowicach (1949–1983). Wraz z nagrodą otrzymała również medal Ministra Kultury – za wybitny wkład w rozwój kultury.

Tradycyjnie już, swoją nagrodę przyznała redakcja Dziennika Teatralnego. Jest to Nagroda imienia Zbigniewa Grucy dla najlepszego młodego aktora teatralnego województwa śląskiego za nadzieję na aktorskie mistrzostwo. Nagrodę otrzymał Grzegorz Eckert, aktor znany Ślązakom przede wszystkim z Teatru Lalki i Aktora „Ateneum", który swoje umiejętności i swoją pasję przekazuje studentom wydziału Wokalno-Aktorskiego Akademii Muzycznej w Katowicach.

Finałem wieczoru był koncert niezrównanej Stanisławy Celińskiej i jej wspaniałego zespołu, który stanowił idealne zwieńczenie wieczoru i był celebracją życia, więzi i bliskości, której nie mogliśmy doświadczyć w czasie lockdownu. Pozostaje mieć nadzieję, że z równym entuzjazmem i energią spotkamy się w przyszłym roku, a laureatom i nominowanym serdecznie gratulujemy wyróżnienia.



Dorota Dziuba
Dziennik Teatralny Katowice
16 września 2021