Historia momentami mroczna

Jedna z najbardziej aktualnych sztuk wybitnego polskiego dramatopisarza Sławomira Mrożka w adaptacji gruzińskiego reżysera, z wykorzystaniem rewelacyjnie wyśpiewywanych gruzińskich pieśni.

W 2017 roku Mrożek brzmi zadziwiająco aktualnie. Sześć postaci – uzbrojony, ślepy dziadek, jego trzech wnuków, okulista i jego pielęgniarka opowiedzą nam zabawną i momentami mroczną historię. Dziadek z wnukami odwiedzają okulistę, aby odnaleźć i zabić niejakiego Karola. Kim jest Karol i czy zrobił im coś złego nie wiadomo dopóki Dziadek nie dostanie okularów i nie będzie mógł go rozpoznać....

Historia Teatru Batumi

8 lipca 1879 roku z inicjatywy Ketevan Zhuruli, żony szefa policji w Batumi, został założony klub miłośników teatru. W 1882 w specjalnie wybudowanym obiekcie z widownią na 450 miejsc powstał teatr. W 1890 roku przewodniczącym miłośników teatru został Davit Kldiashvili. 28 sierpnia 1912 roku odbyło się spotkanie aktorów na którym utworzono stowarzyszenie aktorów oraz wybrano Szalva Dadiani na reżysera scenicznego. To było fundamentem trzeciego profesjonalnego teatru w Gruzji. W 1921 Teatr w Batumi otrzymał tytuł Teatru Akademickiego. 18 marca 1937 roku na uroczystej ceremonii został otwarty nowy teatr, który składał się z miejscowej młodzieży wyszkolonej przez Teatru Rustaveli. Przez wiele lat odnosili oni sukcesy i pozostawił po sobie niezatarte ślady w teatralnym życiu Batumi. 27 lipca 1946 Teatr w Batumi wystawił „Króla Edypa" Sofoklesa w reżyserii A. Chkhartishviliego i S. Inasaridzego). Spektakl odniósł wielki sukces, który w prasie odbił się szerokim echem. Znany dramaturg L. Malyugin napisał: „Kilka miesięcy temu w teatrze gruzińskim w Batumi obejrzałem wspaniały spektakl: „Król Edyp". Podobnie jak ja, John Steinbeck był pod dużym wrażeniem sztuki i byłem dumny, że ten słynny amerykański pisarz nie widział sztuki Sofoklesa ani w swoim kraju ani w ojczyźnie wielkiego greckiego dramaturga a mógł zobaczyć ją nie tylko na scenie Teatru Vakhtangova w stolicy, ale w małej nadmorskiej miejscowości, która zgodnie z amerykańską zasadą powinna być znana nie za teatr ale za puby i tańce. „19 marca 1952 roku Teatrowi w Batumi oddano nowy budynek. Został on zbudowany według projektu architekta I. Teplitskiego. W 1959 roku teatrowi nadano imię Ilii Chavchavadze. Od 2005 roku, kiedy Robert Sturua został powołany jako konsultant artystyczny do teatru, twórcze działania teatru radykalnie się zmieniło. Jego działania są nadal istotne w twórczym życiu teatru. Od 2014 roku dyrektorem artystycznym teatru jest Andro Enukidze, wybitny reżyser średniego pokolenia. Jako swoją pierwszą sztukę zaproponował on widzom bardzo interesującą wersję „Makbeta" W. Szekspira. W repertuarze teatru zauważalna jest swego rodzaju aspiracja w kierunku klasyki. Oprócz nieśmiertelnego Szekspira, Enukidze wystawił następujące spektakle: „Lawina", „Prosta historia", „Debaty o smakach", „Noc Bondego", „Pamiętniki czarownicy" oraz „Syndrom albo do kogo śpiewasz?". Należy zauważyć, że w Teatrze Dramatycznym w Batumi prowadzony jest obecnie remont generalny który przypuszczalnie zostanie zakończony w tym roku. Dzięki niemu teatr w pełni będzie mógł sprostać wymaganiom międzynarodowym. Mamy nadzieję, że rehabilitacja teatru pozwoli naszym oraz zagranicznym reżyserom teatralnym różnych pokoleń ujawnić swoje talenty i potencjał.



(-) (-)
Materiał Teatru
16 lutego 2017
Portrety
Andro Enukidze