Igraszki z diabłem

Maciej Prus, legenda polskiego teatru, wystawił w Operze Novej w Bydgoszczy "Potępienie Fausta" Hectora Berlioza, inaugurując tegoroczny XXII Bydgoski Festiwal Operowy.

W tym ujęciu Faust nie przypomina postaci z literackiego arcydzieła Goethego. Jest zblazowanym wiecznym dzieckiem szukającym nowych podniet. W przedstawieniu Prusa nie ma zbędnych elementów. To spektakl czysty, konsekwentnie poprowadzony od strony muzycznej i wokalnej. Wytrawny inscenizator erudycyjnie, błyskotliwie odczytuje przesłanie Berlioza, w czym pomagają scenografia Arkadiusza Chrustowskiego i kostiumy Jagny Janickiej. W bydgoskim spektaklu nie ma charakterystycznych dla współczesnej opery uwspółcześnień, a jednak spektakl jest atrakcyjny i nowoczesny. Reżyser pokazuje marzenie o duchowości i o sławie błyszczącej jak lakierki Mefista. Dobro podszyte jest złem. A zło, jak zwykle, jest ciekawsze.



Łukasz Maciejewski
Wprost
10 czerwca 2015
Spektakle
Potępienie Fausta