Inny niż inne

– I Festiwal Nowego Teatru organizowany przez Teatr im. Wandy Siemaszkowej wywołał ferment w środowisku Rzeszowa – twierdzi Joanna Puzyna-Chojka, dyrektor programowy tego festiwalu.

W przedziale 23-30 października tego roku odbędzie się w Rzeszowie, w Teatrze im. Wandy Siemaszkowej, którym kieruje Jan Nowara, II Festiwal Nowego Teatru. Część zasadniczą programu mają stanowić spektakle czerpiące z języka nowych mediów, od dosłownego korzystania z technologii cyfrowej w tworzeniu, po przejmowanie właściwych nowym mediom konwencji. Dopełnią ją działania na progu teatru, performansu i sztuk wizualnych.

– Profil rzeszowskiego festiwalu i intelektualna rama dialogu artystów z i ich dziełami pozwalają wyróżnić ten festiwal na tle innych teatralnych w Polsce. Doceniła to komisja ekspercka Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, która przyznała rzeszowskiemu projektowi festiwalowemu notę lokującą ten festiwal na trzecim miejscu w rankingu ogólnopolskim, za Międzynarodowym Festiwalem „Dialog" – podkreśla Joanna Puzyna-Chojka.

W Polsce nie ma innego dużego festiwalu poświęconego młodemu teatrowi, na którym tekst dramatyczny byłby tak ściśle związany z formą sceniczną. Rzeszowski Festiwal Nowego Teatru tworzy też ważny kontekst dla codziennej działalności Teatru im. Wandy Siemaszkowej, który jako jedyny dramatyczny w regionie zaspokaja bardzo zróżnicowane oczekiwania odbiorców i dlatego ma ograniczone możliwości podejmowania eksperymentów artystycznych.

– II Festiwal Nowego Teatru dedykujemy Christophowi Schlingensiefowi – zmarłemu w 2010 r. wybitnemu reżyserowi, który był artystą negującym granice między różnymi obszarami i gatunkami sztuki. Także był ironicznym dekonstruktorem narodowych mitów i bezkompromisowym komentatorem współczesnej rzeczywistości – informuje Joanna Puzyna-Chojka.

Wokół biografii Schlingensiefa zostanie skonstruowany program wydarzeń towarzyszących festiwalowi, o nazwie PROJEKT: SCHLINGENSIEF, na który złożą się: Wystawa dokumentująca działania artysty, przegląd filmów, panel dyskusyjny „Christoph Schlingensief – poszerzanie pola sztuki", performance nawiązujący do metody twórczej Schlingensiefa. Konsultantem projektu jest dr Anna R. Burzyńska z UJ. Partnerami Fundacja Współpracy Polsko-Niemieckiej, Büro Schlingensief oraz Filmgalerie 451 z Berlina.

– Kontekst twórczości Schlingensiefa wyznaczy nadrzędny temat II Festiwalu Nowego Teatru, zawarty w pytaniu o SUMIENIE ARTYSTY, rolę w postdemokratycznym społeczeństwie – zauważa Joanna Puzyna-Chojka.

W programie festiwalu pojawią się spektakle wchodzące w bezkompromisowy dialog z rzeczywistością, zaangażowane w budzenie uśpionych sumień współczesnych konsumentów kultury, portretujące samych artystów. Do udziału w konkursie zaproszono siedem spektakli, m. in. z Krakowa, Warszawy, Wrocławia, Gdańska, Jeleniej Góry. Premierowy przygotuje gospodarz festiwalu – Teatr im. Siemaszkowej (będzie to multimedialna realizacja „Kurki Wodnej" Witkacego, w reżyserii Jana Nowary).

– W tym roku zaprezentujemy nowy skład reżyserów, którzy decydują obecnie o obliczu polskiego teatru, w tym silną reprezentację kobiet. M. in. pokazane zostaną spektakle Moniki Strzępki, Eweliny Marciniak, Julii Mark, Anny Smolar – zwraca uwagę Joanna Puzyna-Chojka.

W programie pojawią się czytania performatywne, szkice sceniczne i kinoteatr. Dopełnieniem będą warsztaty i pokazy multimedialne, które złożą się na 3. Multimedia Szajna Festival. W finale zagości spektakl dyplomowy studentów Wydziału Aktorskiego PWST,FiTv w Łodzi, „Cyberiada" Lema, w reżyserii Wojciecha Kościelniaka.

– Kompletny program festiwalu podamy pod koniec czerwca – obiecuje Joanna Puzyna-Chojka, dyrektor programowy II Festiwalu Nowego Teatru w Rzeszowie.



Andrzej Piątek
Dziennik Teatralny Rzeszów
13 czerwca 2015