Jurorzy

W tym roku aktorskie kreacje w spektaklach dyplomowych oceni Jury w składzie: Anna Augustynowicz (reżyserka teatralna, Dyrektor Teatru Współczesnego w Szczecinie), Kinga Preis (aktorka teatralna i filmowa), Monika Strzępka (reżyserka teatralna), Adam Orzechowski (reżyser teatralny, Dyrektor Teatru Wybrzeże w Gdańsku) oraz Wioletta Laszczka (przedstawiciel Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego).

Anna Augustynowicz

Reżyserka teatralna. Absolwentka teatrologii Uniwersytetu Jagiellońskiego oraz reżyserii Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej w Krakowie. Debiutowała w 1989 roku inscenizacją sztuki Marka Koterskiego „Życie wewnętrzne" w Teatrze im. W. Bogusławskiego w Kaliszu.

Od 1992 dyrektor artystyczny Teatru Współczesnego w Szczecinie. Reżyserowała m.in. w Teatrze Wybrzeże w Gdańsku, Teatrze Powszechnym w Warszawie, TR Warszawa, Wrocławskim Teatrze Współczesnym, Teatrze im. Stefana Jaracza w Łodzi. Zrealizowała cztery spektakle dla Teatru Telewizji.

Swój repertuar opiera przede wszystkim na współczesnej dramaturgii polskiej i zachodniej, chętnie sięga po teksty nowatorskie, burzące stereotypy zarówno w sferze myśli, jak i języka, przygotowując ich prapremiery. Spektakle Anny Augustynowicz, choć nierzadko budzą kontrowersje, spotykają się z dużym uznaniem krytyków i publiczności, co potwierdzają liczne nagrody przyznawane na ogólnopolskich przeglądach i festiwalach teatralnych.

Reżyserka jest laureatką Paszportu Polityki (1998) za „przedstawienia odważne, mądre, dotykające bolesnych miejsc naszej epoki oraz za kształt artystyczny szczecińskiego Teatru Współczesnego". W 2014 otrzymała nagrodę im. Zygmunta Hübnera „Człowiek Teatru" – prestiżowe wyróżnienie dla wybitnych twórców teatralnych, którzy tworzą teatr artystyczny w duchu myśli obywatelskiej, przyczyniając się do jego rozwoju.

Wioletta Laszczka

Naczelnik Wydziału Szkolnictwa Wyższego.
Departament Szkolnictwa Artystycznego i Edukacji Kulturalnej.
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Kinga Preis

Aktorka. Urodzona w 1971 roku.
Ukończyła wrocławską Filię Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej w Krakowie.
Na scenie zadebiutowała jeszcze jako studentka w tytułowej roli spektaklu „Kasia z Heilbronnu" Heinricha Kleista, w reżyserii Jerzego Jarockiego, za którą otrzymała Nagrodę Młodych z okazji Międzynarodowego Dnia Teatru. Laureatka Nagrody Głównej 14. edycji Festiwalu Szkół Teatralnych w Łodzi za rolę Mamy w spektaklu „Królik Królik" C. Serreau w reżyserii Eugeniusza Korina. Wieloletnia aktorka Teatru Polskiego we Wrocławiu, gdzie współpracowała m.in. z Jerzym Jarockim, Andrzejem Wajdą, Grzegorzem Jarzyną, Agnieszką Glińską, Pawłem Miśkiewiczem, Wojciechem Kościelniakiem, Janem Klatą. Na ekranie pierwszy raz pojawiła się w „Niepisanych prawach" Krzysztofa Zanussiego. Zagrała w kilkudziesięciu filmach fabularnych, m.in. w „Komorniku" Feliksa Falka, „Czterech nocach z Anną" Jerzego Skolimowskiego, filmach Wojciecha Smarzowskiego: „Domu złym", „Róży", „Pod mocnym aniołem", „Ciszy" Michała Rosy, „W ciemności" Agnieszki Holland, czy „Córkach dancingu" Agnieszki Smoczyńskiej.

Laureatka wielu nagród i wyróżnień: m.in. Nagrody im. Zbyszka Cybulskiego, której ideą jest wyłonienie młodych aktorów wyróżniających się wybitną indywidualnością, nagród Przeglądu Piosenki Aktorskiej we Wrocławiu, Orłów – Nagród Polskiej Akademii Filmowej i nagród Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni.

Monika Strzępka

Reżyserka teatralna.
Urodzona w 1976 r.
Zadebiutowała w 2004 „Polaroidami" Marka Ravenhilla na Scenie Polskiej w Czeskim Cieszynie. Kolejne realizacje powstały w Bydgoszczy, Gdańsku, Jeleniej Górze. Od 2007 pracuje w duecie z dramatopisarzem Pawłem Demirskim. Pierwszymi przedstawieniami przygotowanymi w duecie były „Dziady. Ekshumacja" (Teatr Polski we Wrocławiu, 2007), „Był sobie Polak, Polak, Polak i Diabeł" (Teatr Dramatyczny w Wałbrzychu, 2007). Wśród ich najważniejszych spektakli są „Był sobie Andrzej, Andrzej, Andrzej i Andrzej" (Teatr Dramatyczny w Wałbrzychu, 2010), „W imię Jakuba S." (Teatr Dramatyczny w Warszawie, 2011), „nie-boska komedia. WSZYSTKO POWIEM BOGU!" (Narodowy Stary Teatr w Krakowie, 2014). Ich wspólne realizacje zdobyły liczne nagrody, w tym prestiżowy „Paszport Polityki" (2010) za „konsekwentnie rozwijany projekt teatru krytycznego. Za odwagę mówienia więcej i ostrzej, niż chcielibyśmy usłyszeć". W 2015 roku Monika Strzępka wyreżyserowała 8-odcinkowy serial „Artyści", który został wyemitowany jesienią 2016 roku w TVP2.

Adam Orzechowski

Reżyser teatralny.
Urodzony w 1957 roku. Absolwent Wydziału Reżyserii PWST w Krakowie.
W latach 2000-2005 dyrektor Teatru Polskiego w Bydgoszczy.
Od 2006 roku dyrektor Teatru Wybrzeże. Powołał do życia Festiwal Prapremier i przegląd Wybrzeże Sztuki.

Jako dyrektor naczelny i artystyczny stoi za jednym z największych sukcesów gdańskiej sceny od lat. Reżyserował teksty klasyczne i współczesne w teatrach całej Polski, m.in. „Szaleństwo we Dwoje" Eugene Ionesco w Teatrze im. Stefana Jaracza w Łodzi, AKTORA Bogusława Schaeffera w Teatrze Współczesnym im. Edmunda Wiercińskiego we Wrocławiu, „Przerżnąć sprawę" Davida Mameta w Teatrze Współczesnym w Szczecinie, „Nieporozumienie" Alberta Camusa w Teatrze Polskim w Warszawie, „Czarownice z Salem" Arthura Millera w Teatrze im. Juliusza Osterwy w Gorzowie Wielkopolskim, „Boga" Woody'ego Allena w Teatrze Śląskim im. Stanisława Wyspiańskiego w Katowicach, „Ożenek" Nikołaja Gogola w Teatrze im. Jana Kochanowskiego w Opolu, „Dzień dobry i do widzenia" Athola Fugarda w Teatrze Polskim w Poznaniu, „Dziady" Adama Mickiewicza w Lubuskim Teatrze im. Leona Kruczkowskiego w Zielonej Górze, „Poskromienie złośnicy" Williama Shakespeare'a w Bałtyckim Teatrze Dramatycznym im. Juliusza Słowackiego w Koszalinie, „I. znaczy inna" Andreasa Sautera i Bernharda Studlara oraz „Skórzaną maskę" Helmuta Kraussera w Teatrze Polskim im. Hieronima Konieczki w Bydgoszczy.

Jako etatowy reżyser (w latach 1993-1996) Teatru Wybrzeże w Gdańsku wyreżyserował tam m.in. „Moralność Pani Dulskiej" Gabrieli Zapolskiej i „Wesołe kumoszki z Windsoru" Williama Shakespeare'a. W ostatnim 10-leciu na gdańskiej scenie zrealizował m.in. „Intymne lęki" Alana Ayckbourna, „Farsę z Walworth" Endy Walsha, „Wiele hałasu o nic" Williama Shakespeare'a, „Ożenek" Nikołaja Gogola, „Tajemnicą Irmę Vep" Charlesa Ludlama, „Per procura" Neila Simona, „Fazę Delta" Radosława Paczochy, „Babę Chanel" Nikołaja Kolady, spektakl „(G)dzie-ci faceci", wielokrotnie nagradzanego „Broniewskiego" Radosław Paczochy (m.in. Nagroda dla najlepszego spektaklu na 21. Międzynarodowym Festiwalu Sztuk Przyjemnych i Nieprzyjemnych w Łodzi oraz drugie miejsce w plebiscycie na najlepszy spektakl Telewizyjnego Festiwalu Teatrów Polski), „Murzyna warszawskiego" Antoniego Słonimskiego oraz „Pełnię szczęścia" Charlesa den Texa i Petera de Baana.

Jego ostatnią realizacją jest spektakl „Tango Łódź" Radosława Paczochy wystawiony na deskach Teatru Powszechnego w Łodzi, który otrzymał Nagrodę publiczności dla najlepszego spektaklu na 22. Międzynarodowym Festiwalu Sztuk Przyjemnych i Nieprzyjemnych.

Adam Orzechowski jest laureatem wielu nagród i wyróżnień m.in. prestiżowego odznaczenia Srebrny Medal Zasłużony kulturze Gloria Artis, nagrody Gazety Wyborczej POMORSKI SZTORM w kategorii CZŁOWIEK ROKU, Honorowej Nagrody Gdańskiego Towarzystwa Przyjaciół Sztuki, Nagrody Teatralnej Miasta Gdańska oraz Nagrody Teatralnej Marszałka Województwa Pomorskiego.

___

Zwycięzcy wskazani przez jurorów otrzymają Nagrody Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Publiczność przyzna tytuł Najbardziej Elektryzującej Aktorki i Najbardziej Elektryzującego Aktora. Przyznane zostaną również nagrody specjalne m.in. Nagroda Machula „Bądź orłem, nie zniżaj lotów", której przyznawanie zapoczątkował Jan Machulski, nagroda OPUS FILM, nagroda grupy TOYA, nagroda łódzkich dziennikarzy.



(-) (-)
Materiał organizatora
4 maja 2017