Karolak otwiera teatr

W Warszawie powstaje kolejna prywatna scena - IMKA. Aktor Tomasz Karolak otwiera ją w budynku dawnego basenu przy Konopnickiej.

Na mieście wiszą plakaty z Tomaszem Karolakiem, który reklamuje swój telewizyjny show "Tylko nas dwoje". Jednak aktor przekonuje, że jego scena będzie miała inny charakter, nie należy spodziewać się tu wyłącznie rozrywki. Zaczyna (premiera odbędzie się 26 marca) od premiery "O północy przybyłem do Widawy..." - trzeciej części słynnego krakowskiego spektaklu "Opis obyczajów" w reżyserii Mikołaja Grabowskiego.

Nowa scena mieści się w budynku dawnego basenu YMCA przy Konopnickiej 6, w którym działa już Centralny Basen Artystyczny. Teraz przestrzeń została podzielona: górne sale zajmie IMKA, a CBA - niższą część, czyli dosłownie dawny basen.

Tomaszowi Karolakowi popularność przyniosły seriale, m.in. "39 i pół", który miał przełamać stereotyp 40-latka granego w latach 70. przez Andrzeja Kopiczyńskiego czy komedie takie jak "Testosteron". Wcześniej pracował na scenie Teatru Nowego w Łodzi, Teatru im. Słowackiego w Krakowie czy w warszawskim Laboratorium Dramatu.

Aktor opowiada, że o własnej scenie zaczął myśleć zaledwie cztery miesiące temu. - Jestem współproducentem spektaklu "O północy przybyłem do Widawy... czyli Opis obyczajów III" w reżyserii Mikołaja Grabowskiego. Szukaliśmy miejsca na próby. Kiedy weszliśmy do budynku przy Konopnickiej - nie chcieliśmy stąd wyjść - mówi.

Budynek należy do Związku Harcerstwa Polskiego. Karolak wspomina, że sam jeszcze na studiach był harcerzem. - Doskonale się porozumieliśmy. ZHP wynajęło nam przestrzeń na sześć lat z prawem pierwszeństwa ewentualnego przedłużenia umowy po upływie tego okresu, a ja wesprę medialnie ich kampanię na 100-lecie Harcerstwa Polskiego - mówi.

Kiedy oprowadza po teatrze, pokazuje, ile jeszcze przed nim pracy: wyremontowanie schodów, skucie posadzki i położenie nowej, przygotowanie toalet, kas. - Wahałem się, czy otwierać teatr - zwierza się aktor. - W tym czasie dostałem propozycję wystąpienia w telewizyjnym show. Nie wiedziałem, czy można to łączyć. Wtedy dostałem jeszcze inną propozycję - aby zagrać w Teatrze Polonia u Krystyny Jandy. Pani Krystyna stwierdziła, że przecież te prace wcale nie kolidują ze sobą. Obiecała, że w razie czego podzieli się swoim doświadczeniem w prowadzeniu sceny.

Teatr Tomasza Karolaka to kolejna prywatna scena w Warszawie, stworzona przez aktora. Karolak w remont i pierwszą produkcję zainwestował prywatne pieniądze, ale już przy kolejnych, jako działająca przy teatrze Fundacja Odkrywcy Wyobraźni, będzie starać się o dofinansowanie od miasta.

Repertuar będzie ustalał wspólnie z Radą Programową, do której zaprosił m.in. Piotra Adamczyka i Mikołaja Grabowskiego. W planach m.in. premiery "Sprzedawcy gumek" Hanocha Levina w reżyserii Artura Tyszkiewicza, "Prób" Bogusława Schaeffera m.in. z Magdaleną Cielecką, Piotrem Adamczykiem i Tomaszem Karolakiem w reżyserii Mikołaja Grabowskiego. Jeszcze w tym sezonie chce zrobić minifestiwal sztuk Schaeffera, na którym pokażą m.in. "Kwartet dla czterech aktorów" czy "Scenariusz dla trzech aktorów", a także zaprosić samego autora. Po wakacjach Krzysztof Materna ma przygotować "Sienkiewicz. The Graetest Hits" - kompilację tekstów Sienkiewicza z muzyką Adama Nowaka z zespołu Raz, Dwa, Trzy. Wśród artystów, z którymi chciałby pracować Tomasz Karolak, wymienia aktorów Eryka Lubosa, Adama Woronowicza, reżyserów: Remigiusza Brzyka, Łukasza Kosa, Piotra Kruszczyńskiego. - To osoby, które w podobnym czasie kończyły szkoły teatralne - wyjaśnia. - Mamy już jakieś przemyślenia na temat otaczającego nas świata, miłości, chcę żeby ten teatr był miejscem naszej wypowiedzi. Może z czasem stanie się to teatr 40-latków.

Aktorzy otwierają teatry

Krystyna Janda za 1,5 mln zł kupuje budynek po dawnym kinie Polonia. Remontuje to miejsce i w 2005 roku otwiera Teatr Polonia.

Anna Gornostaj dzierżawi od Stowarzyszenia Współpracy Polska-Wschód lokal po dawnym kinie Capitol (a jeszcze wcześniej Oka) przy pl.Bankowym i w 2008 roku zaprasza do Teatru Capitol.

Marcin Kwaśny na fali popularności filmu "Rezerwat", w którym zagrał główną rolę, zamierza otworzyć Teatr Praski. W 2008 roku zakłada grupę teatralną, jednak budowę sceny w lokalu przy ul. Kępnej 6, który dzierżawi od dzielnicy Praga-Północ, musi odłożyć ze względu na nieuregulowany status prawny ziemi. Do dziś budowa nie została ukończona, a teatr ze swoimi spektaklami występuje gościnnie na innych scenach, m.in. Teatru Ochoty czy Wytwórni.

Emilian Kamiński wynajmuje od miasta kamienicę przy al. Solidarności 93, zdobywa dotację unijną (5 mln zł) i w 2009 roku, po sześciu latach prac, otwiera Teatr Kamienica.

Krystyna Janda latem 2009 roku dzierżawi od Max Filmu budynek po nieczynnym kinie Ochota przy ul. Grójeckiej, a w styczniu 2010 roku razem z córką Marią Seweryn zaprasza na inaugurację Och-Teatru.

Michał Żebrowski wynajmuje salę w Pałacu Kultury i Nauki. Miasto remontuje to miejsce za blisko 700 tys. zł. W marcu 2010 roku Michał Żebrowski i reżyser Eugeniusz Korin otwierają Teatr 6. Piętro.



Izabela Szymańska
Gazeta Wyborcza Stołeczna
16 marca 2010