Klasyka po nowemu

Spektaklem „Kto zabił Kaspara Hausera" Radka Stępnia z Teatru Jaracza w Łodzi w piątek rozpoczęła się w Teatrze Siemaszkowej w Rzeszowie siódma edycja Festiwalu Nowego Teatru. Potrwa do 30 tego miesiąca.

Kaspar Hauser, człowiek o nierozwikłanej do dzisiaj tajemnicy życia, nazywany „sierotą Europy", od dwustu lat inspiruje naukowców, pisarzy, kompozytorów i filmowców. Badają jego DNA, piszą o nim biografie. Wagner w misterium scenicznym „Parsifal" zaklina wiele wątków z jego życia. Suzanne Vega opowiada o nim piosenką „Wooden Horse".

Najsłynniejszym dziełem inspirowanym tą postacią jest film Herzoga „Zagadka Kaspara Hausera", w którym tytułową rolę gra schizofrenik i analfabeta, były pensjonariusz sierocińców i przytułków, na starość włóczęga bez dokumentów potwierdzających tożsamość pędzący życie na ulicy.

Stępień przejmująco opowiada historię Kaspara z czytelnym ponadczasowym przesłaniem, że ludzie inaczej zachowujący się bywają w społecznościach odrzucani ze względu na swą inność.

Dalej w nurcie konkursowym Festiwalu umieszczono spektakle skonstruowane na tekstach klasycznych, które na nowo odczytywane proponują rozmowę o tym co nas dręczy, uwiera, niepokoi dzisiaj: to „Komedia. Wujaszek Wania" i „Wiśniowy sad" Czechowa z Teatru Zagłębia w Sosnowcu i Teatru Siemaszkowej w Rzeszowie, „Kupiec wenecki" Szekspira" z Nowego Teatru im. Witkacego w Słupsku i „Białe małżeństwo" Różewicza z Teatru Polskiego we Wrocławiu oraz „Biblia. Próba" z Teatru im. Wilama Horzycy w Toruniu.

- Wielka literatura stawia pytania, które zadajemy sobie i innym. Teksty te poszerzają też pole dyskusji w sprawach polskiej i europejskiej tradycji kulturowej - uzasadnia dyr. Jan Nowara.

Spektakle konkursowe ocenią widzowie i dziennikarze.

Myślą przewodnią siódmej edycji jest cytat z „Przesłania Pana Cogito" Herberta: „Powtarzaj wielkie słowa, powtarzaj je z uporem".

- Wielkie słowa często trafiają w pustkę albo spotykają się z drwiną. Ale czy to nas zwalnia z ich wypowiadania? W programie siódmej edycji pojawią się w słynnych tekstach literackich opracowanych współcześnie, zasygnalizują nam nasze rozterki i dylematy, ponowią pytania o wybory jakie przed nami stoją - zauważa dyr. Jan Nowara.

Planowane są czytania performatywne tekstów młodych autorów uczestniczących w projekcie Scena Nowej Dramaturgii. Na koniec „wisienka na torcie" - studencki spektakl „Flying fish" z Wydziału Teatru Tańca w Bytomiu krakowskiej Akademii Teatralnej im. Wyspiańskiego.

Od 24 do 27 równolegle odbywać się będzie Przegląd Off - Rzeszów prezentujący spektakle teatrów offowych: Dada von Bzdülöw z Gdańska, Brama z Goleniowa, o.de.la z Rzeszowa i Orbis Tertius z Poznania.

Te cztery przedstawienia mogą okazać się ważnym przyczynkiem do oceny czym ostatnio żyje teatralny off. Mamy tu silną reprezentację teatru tańca z legendarnym Teatrem Dada von Bzdulow i młodymi zwycięzcami ostatniej edycji konkursu The best Off - Teatrem o.de.la. Teatr Brama z Goleniowa z ironicznym „Positivo". Wreszcie Teatr Orbis Tertius z „Misterium buffo" ostatnim spektaklem Lecha Raczaka.
- Będą mieszały się pokolenia, języki teatralne i tematy dyskusji. Niezmienną będzie tylko energia płynąca z twórczego i niezależnego podążania własnymi ścieżkami - mówi Katarzyna Knychalska, kuratorka przeglądu i znawczyni teatru off.

__
Program VII Festiwalu Nowego Teatru na scenie Teatru Siemaszkowej
22.10 (piątek)
19.00 „Kto zabił Kaspara Hausera" Konrada Hetela i Radka Stępnia, reż. Radek Stępień, Teatr im. Stefana Jaracza w Łodzi.
23.10 (sobota)
19.00 „Komedia. Wujaszek Wania" Antoniego Czechowa, reż. Jędrzej Piaskowski, Teatr Zagłębia w Sosnowcu.
24.10 (niedziela)
19.00 „Kupiec wenecki" Szekspira, reż. Szymon Kaczmarek, Nowy Teatr im. Witkacego w Słupsku.
25.10 (poniedziałek)
19.00 „Wiśniowy sad" Antoniego Czechowa, reż. Andro Enukidze, Teatr im. Wandy Siemaszkowej w Rzeszowie.
26.10 (wtorek)
19.00 „Białe małżeństwo" Tadeusza Różewicza, reż. Martyna Łyko, Teatr Polski we Wrocławiu.
28.10 (czwartek)
18:00 „Skopując kołderkę" Rafała Dziemidoka, reż. Katarzyna Minkowska, czytanie performatywne, Scena Nowej Dramaturgii.
20:00 Jazz dla ducha, koncert Gaby Janusz, Scena Patio Grand Hotel Boutique.
20:30 „Powrót Saturna" Marty Fortowskiej, reż. Aleksandra Jakubczak, czytanie performatywne, Scena Nowej Dramaturgii.
29.10 (piątek)
19.00 „Biblia: Próba" reż. Jernej Lorenci, Teatr im. Wilama Horzycy w Toruniu.
30.10 (sobota)
17.00 „La sirena" Magdaleny Mrozińskiej, reż. Agnieszka Nasierowska, czytanie performatywne, Scena Nowej Dramaturgii.
19.00 „Flying fish", chor. Ferenc Fehér, Wydział Teatru Tańca w Bytomiu Akademii Sztuk Teatralnych im. Stanisława Wyspiańskiego w Krakowie.
20.00 zakończenie Festiwalu.

Program Przeglądu Off - Rzeszów na scenach Teatru Siemaszkowej, Teatru Maska i WDK
24.10 (niedziela)
17.00 „Koniec wielkiej wojny" reż. Leszek Bzdyl i Katarzyna Chmielewska, Teatr Dada von Bzdülöw.
25.10 (poniedziałek)
17.00 „Uwaga" chor. Marta Bury, Teatr o.de.la.
26.10 (wtorek)
17.00 „Positivo" reż. Daniel Jacewicz, Teatr Brama.
19.30 Koncert Teatru Brama.
27.10 (środa)
19.00 „Misterium buffo" reż. Lech Raczak, Orbis Tertius Trzeci Teatr Lecha Raczaka.
21.00 koncert zespołu Targanescu.

Przegląd Off - Rzeszów na swojej scenie oraz scenach Teatru Maska i WDK także organizuje Teatr Siemaszkowej, ale tym razem w ramach programu Przestrzenie Sztuki wespół z Narodowym Instytutem Muzyki i Tańca i Instytutem Teatralnym im. Zbigniewa Raszewskiego w Warszawie.



Andrzej Piątek
Dziennik Teatralny Rzeszów
22 października 2021