Konferencja naukowa

Od 24 do 25 maja 2012 r. o godz. 9.00 na Wydziale Filologicznym UŚ w Katowicach odbędzie się konferencja naukowa pt. "Dramat i doświadczenie". Organizatorami wydarzenia są: kierownik Zakładu Teatru i Dramatu UŚ prof. dr hab. Ewa Wąchocka, dr Beata Popczyk-Szczęsna, mgr Magdalena Figzał oraz mgr Katarzyna Sobolewska.

Podczas zjazdu poruszone zostaną m.in. takie zagadnienia, jak: tekst dramatyczny jako reprezentacja doświadczenia, specyfika doświadczeń utrwalanych w dramacie, język jako medium doświadczenia, lektury dramatów przykładami negocjowania doświadczeń, doświadczenie nowoczesności a doświadczenie nowoczesne w dramacie.

Konferencja naukowa "Dramat i doświadczenie", 24 – 25 maja 2012 - Uniwersytet Śląski, Instytut Nauk o Kulturze, Zakład Teatru i Dramatu

Miejsce obrad: Wydział Filologiczny UŚ, Pl. Sejmu Śl. 1, Katowice

24 maja (czwartek)
9.00 – 9.15 Uroczyste otwarcie obrad
Sala Rady Wydziału
prof. dr hab. Marian Kisiel – Prodziekan Wydziału Filologicznego
prof. dr hab. Ewa Wąchocka – Kierownik Zakładu Teatru i Dramatu
9.15 – 11.00
prof. DSW dr hab. Maria Reut (Dolnośląska Szkoła Wyższa): Podmiot, dramat, samorozu-mienie
dr Marek Pieniążek (UP Kraków): Podmiot w transmedialnym dialogu z kulturą. Od fanta-zmatu do nowych form dramatu egzystencji
dr Wojciech Baluch (UJ): Doświadczenie zmediatyzowane – trzy przykłady dramatyzacji
dr Monika Błaszczak (Wyższa Szkoła Nauk Humanistycznych i Dziennikarstwa, Poznań): Dramat doświadczenia a doświadczenie dramatu
mgr Katarzyna Wielechowska (UŁ): Monologizacja formy dramatycznej a problem tożsamo-ści narracyjnej
11.00 – 11.30 Dyskusja
11.30 – 12.00 Przerwa
12.00 – 13.40
dr hab. Irina Lappo (UMCS): „Dusza na oścież” czyli rosyjski teatr intymny
dr Irena Górska (UAM): Polski dramat współczesny wobec doświadczeń granicznych
dr Dorota Gołek-Sepetliewa (UŚ): Doświadczenie pustki we współczesnym dramacie bułgar-skim
dr Piotr Dobrowolski (UAM): Estetyka doświadczenia a doświadczenie estetyczne w twórczo-ści dramatycznej Tadeusza Słobodzianka
mgr Antoni Winch (Instytut Sztuki PAN): Ostatnia zabawa. Doświadczanie dramatu i dramat doświadczania w „Ostatniej taśmie” Samuela Becketta i „Zabawie” Sławomira Mrożka
13.40 – 14.00 Dyskusja
14.30 – 15.30 Obiad
Sekcja 1
Sala Rady Wydziału
16.00 – 17.20
mgr Aleksander Kopka (UJ): Doświadczenie śmierci w dramacie J. P. Sartre’a
dr Małgorzata Krakowiak (UŚ): Czy możliwy jest brak dramatu w dramacie o śmierci – „Kwintet” Andrzeja Stasiuka
mgr Anna Sieroń (UJ): Czas żałoby. Niewystarczalność poetyki dramatu realistycznego na przykładzie dramatu Ariela Dorfmana „Śmierć i dziewczyna”
mgr Jerzy Wójcicki (UG): Czego łaknie Sarah Kane? Próba rekonstrukcji doświadczenia miłości na podstawie dramatów autorki
17.20 – 17.40 Dyskusja

Sekcja 2
Sala 208
16.00 – 17.20
dr Lilianna Dorak-Wojakowska (Akademia Ignatianum, Kraków): Dramat a kult na przykła-dzie misterium wielkanocnego
mgr Magdalena Wasielewska (UKW Bydgoszcz): Doświadczenie sacrum w dramacie „Do piachu” Tadeusza Różewicza
mgr Agnieszka Komorowska (UMK Toruń): Człowiek rzucony na głębię. Próby słownego uchwy-cenia doświadczenia duchowego w dramatach Karola Wojtyły
dr Anna Sobiecka (AP Słupsk): Doświadczenie Boga w najnowszym polskim dramacie
17.20 – 17.40 Dyskusja
18.30 Spektakl teatralny w Teatrze Śląskim
Uroczysta kolacja

25 maja (piątek)
9.00 – 10.40
doc. PhDr. Tatjana Lazorčáková (Uniwersytet Palackého, Ołomuniec): Doświadczenie jednostki a „pamięć” narodu we współczesnym teatrze – na temat aktualnych inscenizacji w teatrach na Morawach i na Śląsku
prof. UP dr hab. Krystyna Latawiec (UP Kraków): Doświadczanie historii – opowiadanie historii w dramacie współczesnym
dr hab. Katarzyna Fazan (UJ): Jarockiego i Lupy teatralne kreowanie dramatyczności wobec doświadczenia śmierci (i) sztuki
dr Piotr Rudzki (UWr): Poczekalnia.0 w reżyserii Krystiana Lupy – prehistoria tekstu
dr Alina Sordyl (UŚ): Dramatyzacja jako zapis indywidualnego doświadczania literatury: teatr Krystiana Lupy
10.40 – 11.10 Dyskusja
11.10 – 11.30 Przerwa
Sekcja 1
Sala Rady Wydziału
11.30 – 13.10
dr Barbara Bibik (UMK Toruń): Hekabe, czyli o granicy cierpienia
mgr Berenika Palus (UWr): „Syn naturalny” Denisa Diderota: dramat jako komemoracja przeżycia i jako eksperyment
dr Lidia Mięsowska (UŚ): Od fizjologii do metafizyki. Władimira Sorokina dramatyczne do-świadczenie sztuki
mgr Monika Gorzelak (UŚ): „Marsjaszu, zagraj to jeszcze raz” – performatywność w dramacie współczesnym na podstawie tekstów: „Lenz”, „Jak być kochaną” i „III Furie” w kontekście festiwalu „Interpretacje”
dr Iwona Morawska (UMSC): Dramat i doświadczenie w perspektywie edukacyjnej. Refleksje inspirowane procesem przygotowania studentów do realizacji praktyk pedagogicznych
13.10 – 13.30 Dyskusja

Sekcja 2
Sala 208
11.30 – 13.10
dr Magdalena Grenda (UAM): Teatr Porywacze Ciał. Studium monodramu „Zapis automa-tyczny”
mgr Alicja Paszkowska (UJ): Autor/reżyser. Doświadczenie sceny w twórczości Didier-Georgesa Gabily’ego i Joëla Pommerata
mgr Karolina Klejewska (UW): Artykulacja „doświadczenia” w twórczości scenicznej Rodri-go Garcíi
mgr Magda Nabiałek (UW): Doświadczenie sceny w polskim dramacie najnowszym
mgr Magdalena Kędzierska (UŚ): „Bezrobotny aktor staje się autorem”. Zjawisko pisania dramatów dla własnej sceny na przykładzie twórczości dramatycznej Fausto Paravidino
13.10 – 13.30 Dyskusja
14.00 – 15.00 Obiad
Sekcja 1
Sala Rady Wydziału
15.30 – 17.30
dr Grażyna Starak (UŚ): Doświadczenie Innego w dramatach Bernarda-Marie Koltèsa
mgr Aneta Głowacka (UŚ): Doświadczenie kobiece. Odrzucona w dramaturgii Antoniny Grzegorzewskiej
dr Ewa Dąbek-Derda (UŚ): Doświadczanie życia, doświadczanie teatru w dramatach Jona Fossego
mgr Magdalena Figzał (UŚ): Melancholia jako sposób doświadczania rzeczywistości w dra-matach Hanocha Levina
mgr Dorota Szewczyk-Świerniak (UŚ): Poetyckie monologi kobiet w dramatach Tadeusza Różewicza jako formy artykulacji doświadczeń granicznych
dr Beata Popczyk-Szczęsna (UŚ): Doświadczone – powtórzone. Transformacje rzeczywistości w wybranych tekstach Zyty Rudzkiej i Artura Pałygi
17.30 – 18.00 Dyskusja
Sekcja 2
Sala 208
15.30 – 17.10
mgr Marta Niedziela-Janik (UŚ): Wojenne doświadczenie na pograniczu rzeczywistości i fan-tastyki w dramaturgii Niny Sadur
mgr Maja Siedlecka (UG): Tekst dramatyczny jako reprezentacja doświadczenia obozowego na przykładzie utworu „Jedno serce” Włodzimierza Głowackiego
mgr Adriana Świątek (UŚ): Doświadczenie stanu wojennego w „Piołunie” Teatru Ósmego Dnia
mgr Ewelina Cempa (UŚ): Transgresyjny rosyjski bohater Aleksandra Archipowa – uwagi o doświadczaniu rzeczywistości na przykładzie sztuki „Podziemny Bóg”
mgr Agnieszka Watras (UŚ): Tekst dramatyczny jako reprezentacja doświadczenia zbiorowe-go i historycznego na przykładzie „Naszej klasy. Historia w XIV lekcjach” Tadeusza Słobo-dzianka
17.10 – 17.30 Dyskusja

18.00 Zakończenie konferencji Sala Rady Wydziału



(-)
Materiały Organizatora
24 maja 2012