Króla Dawida starotestamentalna historia

Muzyczno-teatralna adaptacja starotestamentalnej historii Króla Dawida to najnowszy, biblijny musical „Teatru Franciszka" - napisany przez Mariusza Kozubka (scenariusz i reżyseria) i Piotra Solorza (muzyka).

Musical, pomyślany jako swoistego rodzaju tragikomedia biblijna, podejmuje próbę odczytania źródłowej, starotestamentalnej historii w perspektywie uniwersalnej.

Akcja rozgrywa się w dwóch niezależnych opowieściach – rozbitych na dwa akty.

Akt pierwszy opowiada o fantastycznej, kierowanej przez Boga karierze młodego Pastuszka, który staje się Królem. Ta opowieść rozgrywa się w ciągu energetycznych, barwnych obrazów. Mnóstwo w niej żartobliwych odwołań do współczesności - akcja została przeniesiona w umowną przestrzeń polskiego Podhala, rodzina Dawida gada „po góralsku", zaś Saul to całkiem współczesny, ciut groteskowy monarcha, od którego nic już tak naprawdę nie zależy.

Akt drugi to najprawdziwszy, mroczny kryminał opowiadający historię związku Dawida i Batszeby. Namiętność kochanków prowadzi do zbrodni za którą – jak w każdym moralitecie – trzeba będzie zapłacić wysoką cenę.

Spektakl, realizowany z inspiracji ks. dr. Roberta Kaczmarka, odbędzie się w ramach obchodów XVII Dnia Papieskiego, któremu towarzyszy hasło „Idźmy naprzód z nadzieją".

„Musical Dawid", to po „Tobiaszu" (z muzyką Marcina Dzwonowskiego) i „Ewangelii według... Kobiet" (z muzyką Piotra Solorza) trzeci, premierowy spektakl wyreżyserowany przez Mariusza Kozubka w „Teatrze Franciszka". Zespół którego początki sięgają megawidowisk w katowickim Spodku („Franciszek-Wezwanie z Asyżu", „Exodus", „Jonasz") od dwóch lat cyklicznie prezentuje swoje spektakle śląskiej publiczności na scenie Pałacu Młodzieży w Katowicach (spektakle w Spodku obejrzało około 24 000 widzów, musicale sceniczne zgromadziły jak dotąd pięciotysięczną publiczność).

Młodzieżowy „Teatr Franciszka" to grupa, w której uzdolnieni „amatorzy", pracując nad kolejnymi premierami „zderzają się" z zawodowcami. To Teatr tworzony przez pełnych zapału, młodych ludzi – energetycznych, radosnych, odpowiedzialnie zaangażowanych w budowanie lepszego świata. Poetyka muzycznych komedii biblijnych (niepozbawionych oczywiście „tonu serio") kształtuje unikatowy charakter Teatru. Imponująca jest skala w jakiej realizowane są kolejne, sceniczne przedsięwzięcia – premiery „Teatru Franciszka" to pełnowymiarowe, dwuaktowe musicale grane na zawodowej scenie, z muzyką wykonywaną „na żywo" (band, soliści, orkiestra) z udziałem artystów gościnnych. To spektakle w pełni autorskie (począwszy od scenariusza, muzyki i choreografii na scenografii, kostiumach i oświetleniu kończąc).

W zasadzie produkcje spektakli „Teatru Franciszka" różnią się tylko jedną sprawą od tych realizowanych na scenach w pełni „zawodowych" – gigantyczna skala przedsięwzięć realizowana jest za niewspółmiernie małe środki finansowe (co jest możliwe dzięki prawie bezinteresownemu zaangażowaniu Twórców, Organizatorów i samych Wykonawców).

Scenariusz i reżyseria: Mariusz Kozubek
Muzyka, przygotowanie wokalne: Piotr Solorz
Scenografia: Agnieszka Jasińska
Choreografia: Natalia Wysypoł, Anna i Monika Wilaszek
Aranżacje, kierownictwo zespołu instrumentalnego: Karol Makowski

Organizator: „Teatr Franciszka" i Katolicka Fundacja „Młodzi dla Młodych"



(-) (-)
Materiał Teatru
15 września 2017
Portrety
Mariusz Kozubek