Małgorzata Sikorska-Miszczuk

Absolwentka Wydziału Dziennikarstwa i Nauk Politycznych oraz Gender Studies na Uniwersytecie Warszawskim, a także Studium Scenariuszowego PWSFTviT w Łodzi.

Jest autorką takich sztuk, jak Szajba, Śmierć Człowieka-Wiewiórki, Katarzyna Mecydejska, Walizka, Koniec świata, realizowanych na polskich i europejskich scenach teatralnych i festiwalowych. Jest także autorką musicalu dla dzieci Niezwykła podróż Pana Wieszaka, który został wyreżyserowany przez Iwo Vedrala i wyemitowany w Programie 1 Polskiego Radia oraz przedstawiony Studio im. W. Lutosławskiego w 2009 roku. Była także scenarzystką serialu Niania oraz autorką scenariusza pełnometrażowego filmu animowanego Tytus, Romek i A'Tomek wśród złodziei marzeń (2003). W roku 2015 podczas Festiwalu Malta w Poznaniu odbyła się światowa prapremiera opery Czarodziejska góra Pawła Mykietyna, do jej libretta swobodnie opartego na powieści Thomasa Manna.

Jest laureatką wielu nagród na ogólnopolskich konkursach i festiwalach teatralnych (m.in. XIII, XV i XXII Ogólnopolski Konkurs na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej – MKiDN, Warszawa 2007, 2009, 2016; Konkurs Metafory Rzeczywistości – Teatr Polski w Poznaniu, Poznań 2008; Festiwal Teatru Polskiego Radia i Teatru Telewizji Polskiej „Dwa Teatry" – Sopot 2009; Konkurs Teatru im. Jerzego Szaniawskiego w Wałbrzychu, 2009) oraz stypendystką CECARTSLink (USA 2009) oraz Instytutu im. Adama Mickiewicza (2010).
Utopia Poznańskiego

"Dla mnie podróż po Łodzi śladami Poznańskiego zaczęła się od Manufaktury, a skończyła na cmentarzu. Tak się czasem mówi: umrzeć, skończyć na cmentarzu.

We mnie umarła jakaś uproszczona wizja mitu fabrykanckiej Łodzi. W „moim" micie ludzie robili szybkie fortuny, a działo się to po prostu w Łodzi. Rzeczywistość okazała się o wiele bardziej złożona. Łódź okazała się miastem o bezprecedensowej historii, a Poznański zagadką. Kim był? Jaki był? Co po nim pozostało? Czy kochał Łódź? Czy to jest głupie pytanie? Czy „robiąc pieniądze" myśli się o kochaniu miasta? Czy był dobroczyńcą czy eksploatatorem? Jednym i drugim? Czy – doświadczając dyskryminacji – uważał, że ludzie są równi? Kim byli dla niego robotnicy?

Pisząc o przeszłości piszę z dzisiejszej perspektywy. Jestem tego świadoma, nawet jeśli spędziłam wiele czasu szukając tekstów, które ukazują przeszłe wydarzenia z ówczesnej perspektywy.

Czy sprawiedliwość społeczna jest utopią? I czym jest libretto? Opowieścią wyśpiewaną muzyką. W moim libretcie każdy bohater tworzy dla siebie utopię. Każdy jest niespełniony i pełen lęku. Fabrykant, idealista, filantrop, poeta-terrorysta. Każdy ginie, by się odrodzić w nas, zadających to samo pytanie, czy sprawiedliwy i szczęśliwy świat jest tylko utopią?"

Małgorzata Sikorska-Miszczuk



(-) (-)
Materiał Opery
22 września 2017