Mamu-Ty z pierwszą nagrodą

Czy pies ma szansę zostać bratem mamuta? W świecie oferującym „innym" prócz ciepła i bułek także strach? Czy z lękiem przed „innymi" można sobie poradzić? Baśń „Mamu-Ty" Katarzyny Matwiejczuk w reżyserii Agi Błaszczak z Olsztyńskiego Teatru Lalek o dziecięcej ciekawości świata z której rodzi się bliskość z „innymi" zdobyła nagrodę w nurcie głównym.

W nurcie off nagrodzono spektakl „Bezimienny/Nieznany" Grupy Gra/Nice z Łodzi, według pomysłu i w reżyserii Łukasza Batki, którego przekaz o potrzebie empatii łatwo trafia do dziecięcej wyobraźni i wrażliwości. Mówiąc o przyczynach i okolicznościach, w których ktoś decyduje się na opuszczenie swojego domu. Co pcha ludzi, że wyruszają tam gdzie nie mają przyjaciół, wszystko nieznane, przyszłość niepewna? „Bezimienny/Nieznany", podobnie jak „Mamu-Ty", porusza ważny problem osamotnienia i obcości kogoś skazanego na nową rzeczywistość wymuszoną i będącą często ucieczką przed zagładą. Mali i dorośli widzowie dostają przed spektaklem bilety podróżne i sami mają zdecydować o przebiegu historii, która jest im opowiadana. Wchodząc na pokład statku (to centralny element scenografii) towarzyszą postaciom w wyprawie do miejsca, które ma być ich nowym domem. Czy razem poczują tam bezpieczny ląd, otrzymają pomoc? Jak skonfrontują się z obcą kulturą i językiem?

Za aktorstwo nagrodzono Annę Przygodę i Tomasza Kowola grających w spektaklu „Czy umiesz gwizdać, Joanno?", z Teatru Guliwer w Warszawie oraz Teresę Kowalik i Katarzynę Pałkę za role w przedstawieniu „Rutka", z Teatru Lalek Arlekin w Łodzi. Pozaregulaminowo wyróżniono spektakl „Ludzie/psy" Analog Collective w Warszawie.

Maskaradę organizowaną dorocznie i po raz jedenasty przez Teatr Maska w Rzeszowie w tym roku oceniali Anna Ciszowska - teatrolożka, reżyserka widowisk dla dzieci i młodzieży, pomysłodawczyni projektu Dotknij Teatru oraz dyrektorka Akademickiego Ośrodka Inicjatyw Artystycznych w Łodzi, Bożena Sawicka - teatrolożka, wykładowczyni Uniwersytetu Łódzkiego, pracowniczka Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego zajmującą się sprawami teatru, muzyki i tańca i Tomasz Kaczorowski - reżyser i dramatopisarz.

Jury nastolatków, Kasia Kiebała, Oliwia Surowiec i Bartek Mikołajczyk nagrodziło spektakl „Bezimienny/Nieznany" z Grupy Gra/Nice dostrzegając w nim kwintesencję przesłania Maskarady 2021: Prawa dziecka - prawa człowieka - prawa zwierząt. „Dziękujemy twórcom za poruszenie tak ważnego tematu jakim jest utrata poczucia bezpieczeństwa. Spektakl wzbudził w nas wiele emocji, wzruszył i przejął. Jesteśmy z serca wdzięczni..." - napisali młodzi jurorzy.

„Na tarczy" odjechały z Rzeszowa "Wilk i trzy świnki oraz leśniczy, co strzeże dziczy" z Teatru Andersena w Lublinie, „Wielkie gorące szybkie puff" ze Śląskiego Teatru Lalki i Aktora Ateneum w Katowicach, „Chłopcy z Placu Broni" z Teatru Lalki i Aktora w Wałbrzychu, „Tutu" z Teatru Lalek Banialuka w Bielsku-Białej, „Kosmici" z Teatru Miniatura w Gdańsku i „Malala. Dziewczyna z kulą w głowie" z Teatru Odnalezionego w Jeleniej Górze.

Maskarada trwała w upalne dni 16-20 czerwca budząc równie gorące dyskusje i polemiki. Uwrażliwienie młodej widowni na świat jako wspólnotę bezpieczną i tolerancyjną było zasadniczym przesłaniem edycji festiwalu w tym roku. Aktualne ponadczasowo, ale szczególnie obecnie.

Temu służyły spektakle dobierane pod tym kątem.



Andrzej Piątek
Dziennik Teatralny Rzeszów
22 czerwca 2021