Miał najciekawszy pomysł na teatr

Dyrektorem artystycznym Teatru Maska został Jacek Malinowski. To nazwisko wiele obiecuje...

Bo Malinowski wymieniany jest w gronie młodego pokolenia (rocznik 1981) utalentowanych twórców, którzy zdążyli się już interesująco zaprezentować w teatralnym świecie. Czego się nie dotknie, choćby była to reżyseria najprostszej historyjki, zamienia w sukces. Malinowski to przede wszystkim reżyser teatralny i scenarzysta, ale znany jest także jako inicjator przedsięwzięć artystycznych na ulicach miasta. Pochodzi z Łomży, mieszka w Białymstoku, jest absolwentem białostockiej Akademii Teatralnej, gdzie pracuje też jako wykładowca. Jego przedstawienia były licznie nagradzane, deszcz pochwał od publiczności i krytyków posypał się na "Nibylandię", przygotowaną w Białostockim Teatrze Lalek w 2007 r. Spektakl zebrał także nagrody aktorskie na Ogólnopolskim Festiwali Teatrów Lalek w Opolu (2007 r.). 

Malinowski jest wziętym reżyserem, który pracuje w teatrach w całej Polsce. Przez ostatnie trzy lata uczestniczył w kilkudziesięciu przedsięwzięciach artystycznych. W ubiegłym roku reżyserował m.in. w rzeszowskiej Masce - "Cudowną lampę Aladyna" Jana Wilkowskiego.

- Był jednym z trzech kandydatów na stanowisko dyrektora artystycznego naszego teatru, którzy zostali dopuszczeni do rozmowy kwalifikacyjnej. Wypadł zdecydowanie najlepiej i od razu przypadł komisji do gustu. Zaprezentował najciekawszy program, w którym stawia na klasykę, choć nie unika sztuk nowych autorów. Proponuje także współpracę z nowymi reżyserami - mówi Antoni Borek, dyrektor naczelny Maski. Choć Malinowski wygrał konkurs w cuglach, na razie nie wiadomo kiedy obejmie stanowisko. - Dostał zadanie domowe: już ma rozpocząć prace nad przyszłorocznym repertuarem. Chciałbym aby rozpoczął pracę w naszym teatrze już od marca ale wiem, że jest związany kontraktami reżyserskimi, które zawarł wcześniej. Być może więc w rzeszowskim teatrze pojawi się na stałe dopiero w kwietniu. Wkrótce przyjedzie do Rzeszowa i omówimy szczegóły - wyjaśnia dyrektor Borek. Dyrektor liczy, że jego nowa prawa ręka pomoże zaistnieć Teatrowi Maska na Międzynarodowy Festiwal Sztuki Lalkarskiej w Bielsku-Białej.

Ewa Piotrowska, która pełniła funkcję dyrektora artystycznego przez ostatnie trzy i pół sezonu, została dyrektorem naczelnym i artystycznym Teatru Baj w Warszawie.



Magdalena Mach
Gazeta Wyborcza Rzeszów
25 lutego 2009