Misteria promują polską kulturę
Zakończone Misteria Paschalia były wyjątkowe nie tylko dlatego, że Krakowskie Biuro Festiwalowe zorganizowało festiwal już po raz dziesiąty. Z okazji tego jubileuszu prezydent miasta i organizatorzy uhonorowali wybranych artystów oraz partnerów festiwaluKlucze do miasta otrzymali: Fabio Biondi, szef zespołu Europa Galante; Marc Minkowski, kierujący Les Musiciens de Louvre Grenoble, i Jordi Savall, słynny gambista i autor wielkich muzycznych fresków przybliżających wielokulturowość dawnej muzycznej Europy.
O wyjątkowości imprezy stanowił wysoki poziom artystyczny koncertów realizowanych przez same znakomitości, ciekawie skonstruowany program oraz olbrzymie zainteresowanie słuchaczy, którzy mimo radiowych transmisji tłumnie wypełniali koncertowe wnętrza. Emanująca z publiczności ciekawość, oczekiwanie na muzyczne doznania, udzielały się wykonawcom. Każdy z festiwalowych koncertów miał niepowtarzalną atmosferę wspólnego przeżywania prezentowanych dzieł, czy było to młodzieńcze oratorium Haendla, czy muzyczna opowieść o czasach Kopernika, czy Orfeusz Monteverdiego, czy skupione, intymne w żalu i bólu skargi Marii stojącej pod krzyżem, czy równie proste i szczere średniowieczne pieśni religijne z Cypru i Wysp Brytyjskich, czy surowe kantaty Bacha i pełna blasku Msza c-moll Mozarta, czy wreszcie wirtuozowskie utwory Vivaldiego, Geminianiego i Haendla. Każda z tych interpretacji pozostanie w pamięci słuchaczy.
Festiwal raz jeszcze dowiódł, jakie bogactwo muzyczne i duchowe tkwi w dziełach dawnych epok. Wykazał także, jak bardzo nauczyliśmy się je rozumieć i cenić. Roli, jaką Misteria Paschalia odgrywają w szeroko pojętej popularyzacji dawnej muzyki, nie sposób przecenić. Krakowski festiwal ma też niebagatelny wpływ na rozwój polskiego historycznego wykonawstwa. Pamiętam, jak w czasie jednej z pierwszych edycji imprezy organizatorzy zaprosili do udziału w Misteriach polskich artystów i jak pouczające okazało się zestawienie ich umiejętności z klasą wykonawców zagranicznych, takich jak mezzosopranistka Vivica Genaux.
W tym roku powiedzieć można, że Misteria Paschalia były po części polskie, bo rodzimi instrumentaliści i śpiewacy z powodzeniem partnerowali zagranicznym gwiazdom. Jeśli dodać do tego radiowe transmisje oraz opracowany przez Jordiego Savalla, z pomocą krakowskiego muzykologa, projekt Copernicus, ze zrozumiałych powodów wykorzystujący obszernie polską muzykę przełomu XIV i XV wieku, jeśli połączyć ten fakt z dotychczasową praktyką charyzmatycznego Katalończyka, prezentującego swe artystyczne projekty w całej Europie, to "promocyjne" działanie festiwalu wobec polskiej kultury muzycznej zasługuje na wielkie pochwały.
Anna Woźniakowska
Dziennik Polski online
8 kwietnia 2013