Moc przyjaźni i wiara w rzeczy niemożliwe

Rok 2022 dla Teatru Dzieci Zagłębia im. Jana Dormana w Będzinie może jawić się w samych superlatywach. Oprócz 110 rocznicy urodzin założyciela teatru - Jana Dormana, sama instytucja obchodzi 75 - lecie istnienia.

Przegląd Teatrów Lalek powstał przy celebracji obchodów dwóch ważnych dla inicjatorów rocznic. Pierwszą z nich jest 110 rocznica urodzin Jana Dormana, drugą zaś 75 lat Teatru Dzieci Zagłębia im. Jana Dormana w Będzinie. Organizatorzy nie chcieliby jednak poprzestać przy jednorazowej edycji. Czy przegląd przekształci się w festiwal? Patrząc na frekwencję uczestników jest to jak najbardziej prawdopodobne.

I Przegląd Teatrów Lalkowych rozpoczął się 18.03.2022 roku o godzinie 9:00 w Teatrze Dzieci Zagłębia im. Jana Dormana w Będzinie spektaklem „Spaghetti". Powstał on we współpracy warszawskiego Teatru Baj z kopenhaskim Teatrem Batida. Autorem i reżyserem jest Søren Ovesen, a w skład trzyosobowej obsady wchodzi Marta Gryko-Sokołowska, Andrzej Bocian oraz Piotr Michalski. Fabuła skupia się na przygotowywaniu przez dwóch braci Wysokich (Andrzej Bocian, Piotr Michalski) włoskiego, zawartego w tytule spektaklu dania, a mianowicie spaghetti. Rzecz wydaje się prosta, wręcz banalna, jednak problemy, z jakimi zmagają się bohaterowie, sprawiają, że spektakl połączony ze śmiechem i brawami najmłodszych widzów, staje się humorystyczny. Trwająca 50 minut „komedia" jest kuchennym przeżyciem nie tylko dla dzieci, ale także ich opiekunów. Zabawa słowem, taniec, a nawet muzyka są nieodłącznym elementem makaronowego przedstawienia. Spektakl z takimi samymi doznaniami można było obejrzeć także o godzinie 11:00.

Kolejną atrakcją dnia pierwszego okazało się czytanie performatywne. „Która godzina" autorstwa Zbigniewa Wojciechowskiego w adaptacji Jana Dormana rozpoczęła się o godzinie 12:00 za zamkniętymi drzwiami jednej z sal Pałacu Mieroszewskich. Z opisu fragmentu programu do spektaklu „Która godzina" Teatru Dzieci Zagłębia widzimy konotacje sztuki z dziecięcym światem: Współczesna sztuka Zbigniewa Wojciechowskiego Która godzina formą przypomina zabawy dzieci przez wprowadzenie sloganów i porzekadeł ("która godzina? Pękła sprężyna, dla takich smarków nie ma zegarków"). Forma zabawy narzuciła lapidarność formy muzycznej.

Zwieńczeniem porannych wydarzeń oraz oficjalnym początkiem Przeglądu stało się uroczyste otwarcie, podczas którego symboliczną, czerwoną wstęgę przecięli „Jaś i Małgosia". Dyrektor Teatru Dzieci Zagłębia - Andrzej Wierdak wraz z kierowniczką artystyczną - Anną Retoruk wprowadzali widzów w czterodniowy świat kultury. Po przemówieniach oraz oklaskach rozpoczął się spektakl „Pippi Pończoszanka".

„Pippi Pończoszanka" autorki Astrid Lindgren jest chyba znana każdemu, czy to młodszemu, czy starszemu pokoleniu. W reżyserii Anny Retoruk nie tylko staje się pełnowymiarowym show dla najmłodszych, ale co najwazniejsze jest przyciskiem „enter" do sentymentalnej podróży. Sceniczne kreacje, choreografia, rekwizyty, a nawet irytujące zachowanie Pippi sprawia, że dziecięca wyobraźnia może znaleźć upust właśnie w tym miejscu, tym czasie i tej produkcji.

Prawie dwugodzinna opowieść ukazuje moc przyjaźni, wiary w rzeczy niemożliwe i absolutnej pewności siebie - czyli wszystkiego tego, o czym prawie każdy z nas zapomina w biegu codziennego życia.



Vanessa Wilkołek
Dziennik Teatralny Częstochowa
19 marca 2022