Monodram i warsztaty w Teatrze na Plaży

Fundacja Teatru Boto i Fundacja Pomysłodalnia zapraszają 19 września na pierwsze wydarzenia w ramach projektu "Teatr na nowe czasy 2015".

Termin: 19.09.2015, w godz. 11.00-21.30

Miejsce: Teatr na Plaży

Bilety: wstęp wolny, zgłoszenia: teatrnanoweczasy@gmail.com

Oficjalna strona projektu: http://teatrnanoweczasy.pl/

Wydarzenie I: Solo na scenie. Nowy monodram

11.00-15.00 - Praca nad rolą w monodramie. Warsztaty mistrzowskie ze Stanisławem Miedziewskim i Mateuszem Nowakiem.

Udział bezpłatny, zgłoszenia: teatrnanoweczasy@gmail.com

19.00 - "Od przodu i od tyłu" (na zdjęciu) - spektakl w reżyserii Stanisława Miedziewskiego i w wykonaniu Mateusza Nowaka

Wstęp wolny, zgłoszenia: teatrnanoweczasy@gmail.com

20.15 Dyskusja pospektaklowa

--

Warsztaty

Zapraszamy osoby z pewnym przygotowaniem aktorskim lub reżyserskim. Mogą to być jak najbardziej próby amatorskie, np. w teatrach szkolnych, także bez ujawnień publicznych. Mile widziani studenci, licealiści, członkowie amatorskich i offowych grup teatralnych z regionu. Zapraszamy osoby od 16. roku życia.

***

Spektakl

"Od przodu i od tyłu"

Inspirowane pracą doktorską "Niemcewicz od przodu i tyłu" Karola Zbyszewskiego

Reżyseria: Stanisław Miedziewski

Scenariusz: Stanisław Miedziewski i Mateusz Nowak

Wykonanie: Mateusz Nowak

Kostiumy: Magdalena Franczak

Czas trwania: 60 min

Premiera: 27.03.2014

Najlepszy monodram ostatnich dwóch sezonów. Licznie nagradzany, entuzjastycznie przyjmowany, inspirujący i zaskakujący.

Treść monodramu skoncentrowana jest wokół XVIII-wiecznej Polski w przededniu jej upadku. W swej powieści, która jest niedoszłą pracą doktorską, Karol Zbyszewski wyśmiewa z równą werwą polityków ze zwalczających się obozów, duchowieństwo, wojsko, nie oszczędzając też króla ani głównego bohatera, autora "Powrotu posła". Wykpiwa pijaństwo, lenistwo, lekkomyślność, zamiłowanie do pustego frazesu i gestu, dewocję, pieniactwo polityczne i inne przywary, całe społeczeństwo czyniąc w jakimś sensie odpowiedzialnym za klęskę rozbiorów. Sceniczna adaptacja powieści Zbyszewskiego w opracowaniu Stanisława Miedziewskiego i Mateusza Nowaka korzysta z tworzonych w powieści obrazów makabrycznego świata błaznów, którymi główny bohater - król, dyryguje.

--

Stanisław Miedziewski

Reżyser teatralny i filmowy. Od 1976 roku współtworzył - aktywowany w Słupsku przez Antoniego Franczaka (1972) - istniejący wcześniej Teatr "Rondo". Studiował reżyserię w PWSFTviT w Łodzi. Staż m.in. w Teatrze Bertolda Brechta w Berliner Ensemble. Przez kilka sezonów był związany z Teatrem im. W. Horzycy w Toruniu. Jest laureatem wielu nagród na ogólnopolskich i międzynarodowych festiwalach teatralnych.

--

Mateusz Nowak

Polonista, logopeda, animator kultury, instruktor recytacji. Doktorant w Zakładzie Historii Języka Polskiego i Dialektologii (Uniwersytet Marii Curie Skłodowskiej w Lublinie). Absolwent studiów podyplomowych "Zarządzanie Kulturą w Strukturach Unii Europejskiej" (Polska Akademia Nauk w Warszawie) oraz "Zarządzanie Ryzykiem, Prognozowanie, Planowanie Strategiczne, Foresight" (Collegium Civitas w Warszawie). Ukończył szereg i kursów zakresu zarządzania projektami oraz organizowania działalności kulturalnej.

Większość jego działań (zawodowych, artystycznych i aktywność naukowa) związanych jest z kulturą żywego słowa, recytacją i sztuką mówienia. Recytuje od 1997 roku. Przez osiemnaście lat zdobył około stu nagród i wyróżnień na wojewódzkich oraz ogólnopolskich konkursach recytatorskich. Od 2005 roku zajmuje się instruktażem w dziedzinie recytacji. Jego podopieczni (dzieci, młodzież szkolna, dorośli i seniorzy) zdobyli około siedemdziesięciu nagród na konkursach recytatorskich w Polsce. Publikował artykuły dotyczące recytacji i mowy scenicznej w "Scenie" i "Polonistyce". W 2012 roku ukazał się jego autorski podręcznik "Słowa do odkrycia", który stanowi podsumowanie jego dotychczasowego doświadczenia instruktorskiego w formie praktycznych rad dla osób zajmujących się mówieniem scenicznym. W latach 2006-2010 współtworzył i koordynował projekty edukacyjne współfinansowane ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (Między literą a słowem (2 edycje), Architektura Słowa (projekt autorski) i Słowo z człowieka wywołane). W 2013 i 2014 roku otrzymał Nagrody Instruktorskie na ogólnopolskich konkursach recytatorskich w Ostrołęce i Skarżysku-Kamiennej. W ramach współpracy z Pracownią Słowa Centrum Kultury w Lublinie współtworzył Ogólnopolskie Seminarium Sztuki Słowa i Teatru (2008-2012) oraz Polsko-Ukraińskie Spotkania Mistrzów Słowa (2008-2015). W zakresie popularyzacji kultury żywego słowa i sztuki mówienia współpracował z Wojewódzkim Ośrodkiem Kultury w Lublinie, Wojewódzką Biblioteką Publiczną w Lublinie, Miejską Biblioteką Publiczną w Lublinie, Czytelnią Dramatu, Ośrodkiem Brama Grodzka - Teatr NN, Polskim Radiem Lublin, Lubelskim Teatrem Tańca, Teatrem Starym w Lublinie i Bursą Szkolną nr 3 w Lublinie. Czterokrotnie (2006, 2007, 2008, 2009) otrzymał stypendium Marszałka Województwa Lubelskiego w dziedzinie twórczości artystycznej - recytacji. W 2014 została Laureatem Lubelskiej Nagrody Kulturalnej "Żurawie" w kategorii SŁOWO. W 2011 był stypendystą Narodowego Centrum Kultury, a 2013 i 2014 Prezydenta Miasta Lublin. W 2011 roku odbyła się premiera jego debiutanckiego monodramu "teatralność", a w 2014 drugiego spektaklu w poetyce teatru jednego aktora "Od przodu i od tyłu". Oba monodramy przyniosły mu wiele nagród na ogólnopolskich i międzynarodowych festiwalach teatrów jednego aktora. W Dzielnicowym Domu Kultury "Węglin", gdzie na co dzień pracuje, prowadzi cyklicznie wg autorskiego programu Warsztaty Słowa. W pracy z recytatorami nawiązuje do najlepszych tradycji sztuki mówienia artystycznego w Polsce opisywanych przez Mieczysława Kotlarczyka i Leona Kaczmarka.

Był zaangażowany w starania Lublina o tytuł Europejskiej Stolicy Kultury 2016 (Zespół Zadaniowy Dzielnicowe Stolice Kultury, przygotowanie wizyty ekspertów i koncertu Miasto w Dialogu w dzień ogłoszenia wyników). Laureat Nagrody Prezydenta Miasta Lublin w dziedzinie twórczości artystycznej i upowszechniania kultury (2013). Został doceniony "za wyróżniającą się pracę na rzecz Dzielnicowego Domu Kultury "Węglin" oraz lubelskiego środowiska kulturalnego" oraz "za aktywną działalność na rzecz środowiska lokalnego".

***

"Teatr na nowe czasy" to wspólne przedsięwzięcie Fundacji Teatru Boto i Fundacji Pomysłodalnia. Jego celem jest stworzenie atrakcyjnego modelu edukacji kulturalnej skierowanej do młodzieży licealnej oraz nauczycieli i studentów, otwartego także dla innych grup wiekowych oraz odbiorców i aktywistów teatralnych. Projekt w obecnej formie obejmuje: warsztaty mistrzowskie, prezentacje spektakli teatralnych, otwarte debaty z udziałem praktyków i teoretyków teatru z kraju oraz lokalnego środowiska krytycznego i artystycznego.

Projekt wzbogacą materiały kontekstowe i rejestracja wydarzeń, dzięki czemu będą one żyć dłużej i będą mogły służyć innym. Wszechstronne przygotowanie do świadomego odbioru wydarzeń na styku teatru offowego i teatru głównego nurtu oraz podjęcie dyskusji na temat kondycji polskiego i lokalnego offu, powinno procentować. Beneficjenci projektu zostaną wyposażeni w praktyczne umiejętności, które pozwolą im dekodować język współczesnego teatru. Będą mogli poznać twórców oraz krytyków z kraju i środowiska lokalnego, nauczyć się poznawać, rozumieć, oceniać. Osobnym zagadnieniem będzie stworzenie trwałej przestrzeni do dialogu, miejsca wymiany idei.

Osobnym zagadnieniem będzie stworzenie trwałej przestrzeni do dialogu, miejsca wymiany idei.

Mecenasi projektu: Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Samorząd województwa pomorskiego, Miasto Sopot



(-) (-)
Materiał Teatru
8 września 2015