Najnowszy numer Didaskaliów już dostępny

Nowy, 167 numer „Didaskaliów. Gazety Teatralnej" rozpoczynamy rozbudowanym działem poświęconym ruchowi #MeToo w teatrze.

A w nim: artykuł Marissii Fragkou o wpływie #MeToo na grecki teatr; tekst Anety Głowackiej o badaniach Thomasa Schmidta dotyczących niemieckiego systemu organizacji kultury – również w kontekście przemocy; rozmowa Marty Keil i Hanny Księżniakiewicz z Ilse Ghekiere z Engagement Arts (kierowanego przez artystów ruchu zajmującego się problemem molestowania seksualnego, seksizmu i nadużywania władzy w belgijskim obszarze artystycznym, który powstał w 2017 roku w następstwie #MeToo) oraz tłumaczenie manifestu tej grupy; recenzja Moniki Kwaśniewskiej z książki Performing #MeToo; rozmowa Marty Bryś ze studentkami krakowskiej Wiedzy o Teatrze i Teatrologii o ich proteście na Boskiej Komedii.

W bloku poświęconym krytyce instytucjonalnej znajdziemy artykuł Marty Keil Praca jest zawsze gdzie indziej analizujący różne modele produkcji i dystrybucji sztuki w kontekście międzynarodowym (w odniesieniu np. do projektów Sarah Vanhee i Benjamina Verdoncka). Na dział „Teraz Poliż" składają się artykuł Katarzyny Lemańskiej o słuchowiskach tej grupy oraz recenzja Katarzyny Waligóry ze spektaklu Powiem i zobaczę co się stanie.

Dźwiękowe osobliwości to artykuł Ewy Schreiber o książce Jakuba Momro Ucho nie ma powieki. Dźwiękowe sceny pierwotne. W piątym bloku, dotyczącym choreografii dla dzieci i rodzin, znajdziemy artykuły Hanny Bylki-Kaneckiej Polityczność choreografii dla rodzin z perspektywy performance as research oraz Miękkie choreografie Alicji Müller i Karoliny Wycisk, rozpatrujące podejmowane zagadnienia głównie na przykładach działalności kolektywu Holobiont i Contact Families Show (CFS) Anny Wańtuch.

W dziale „Repertuar" Maria Makaruk recenzuje Dziady w reżyserii Mai Kleczewskiej, Zofia Dąbrowska spektakl Hamer Karoliny Hamer i Justyny Sobczyk, Michalina Spychała Kulistów Weroniki Pełczyńskiej, Iwona Kurz Trzy epizody z życia rodziny Markusa Öhrna.

Wśród omawianych festiwali znalazły się Szczeliny. Kobiety w sztukach performatywnych (tekst Agaty M. Skrzypek), Niepodległa: Pol(s)ka w Japonii (tekst Urszuli Pysyk) oraz 3. Kielecki Międzynarodowy Festiwal Teatralny (tekst Piotra Olkusza). Następny blok – „Taniec" – zawiera autowywiad Przestrzeni Wspólnej, a także tekst Pameli Bosak o Still standing w choreografii Aleksandry Janus, Weroniki Pelczyńskiej i Moniki Szpunar oraz wywiad z tymi artystkami. W dziale poświęconym teatrowi za granicą Kamila Łapicka analizuje hiszpańską Sztukę bez tytułu w reż. Marty Pazos, a Magdalena Hasiuk białoruski spektakl Frau mit Automat Aksany Haiko.

W dziale „Teatr w książkach" Joanna Walaszek pisze o Fenomenie Starego Teatru (red. Agnieszka Fryz-Więcek), a Bartosz Cudak omawia Wstęp do teatru stosowanego Darka Lukicia. Numer zamykają noty o książkach: Dramaty pandemiczne (red. J. Hernik Spalińska, M. Kuraś, R. Węgrzyniak), W stronę integracji cienia. Kobiecy foto-rytuał Aleksandry Młynarczyk-Gemzy oraz Polska awangarda teatralna 1919-1939 (red. D. Fox, D. Kosiński).

Od 2020 roku numery „Didaskaliów. Gazety Teatralnej" publikowane są tylko w Internecie: www.didaskalia.pl. Dostęp jest bezpłatny.
Wszystkie teksty w wolnym dostępie na stronie: didaskalia.pl



(-) (-)
Materiał Instytutu Grotowskiego
16 marca 2022