Neapolitańskie oblicza Stabat Mater

Wielkopiątkowy koncert w Centrum Kongresowym ICE Kraków poświęcony był muzycznym opracowaniom . Tekst i wzięta z chorału gregoriańskiego melodia tej średniowiecznej sekwencji, włączonej do liturgii Kościoła rzymskiego w 1727 roku, od wieków inspirowały nie tylko kompozytorów, ale i poetów, którzy chętnie sięgali po topos matki cierpiącej po utracie syna. Najsłynniejsze Stabat Mater epoki baroku, autorstwa Giovanniego Battisty Pergolesiego, dyrektor-rezydent Festiwalu, Vincent Dumestre ze swoim Le Poème Harmonique postanowił zaprezentować w szerszym kontekście istotnym dla kultury neapolitańskiej.

Po początkowej intonacji sekwencji, muzycy zespołu, prowadzeni przez grającego na gitarze barokowej Dumestre'a, przeszli przez widownię w radosnym korowodzie wykonując anonimową Tarantellę z Neapolu. Nie był to bynajmniej wybór przypadkowy, ponieważ ten ludowy taniec był w XVIII wieku niezwykle popularny na południu Italii. Po takim wprowadzeniu usłyszeliśmy fragment bogatej w melizmaty, trzygłosowej wersji Stabat Mater, pochodzącej z manuskryptów z Monopoli i Santoro w wykonaniu tenorów Serge'a Goubiouda i Huguesa Primarda oraz śpiewającego basem Emmanuela Vistorky'ego. Soliści zaprezentowali jeszcze fragment chorałowej sekwencji pochodzącej z manuskryptu z Ostunii. Panowie Goubioud, Primard i Vistorky, swoim śpiewem osadzonym w ludowej tradycji dali piękny przykład muzycznego przekazu pełnego prawdy i naturalności. Z kolei w wykonaniu Le Poème Harmonique usłyszeliśmy czteroczęściowy Koncert na kwartet f-moll autorstwa Neapolitańczyka Francesca Durante, który zasłynął jako nauczyciel takich kompozytorów jak Niccolò Jommelli, Giovanni Paisiello, Niccolò Piccinni, Leonardo Vinci czy w końcu ten najważniejszy, wspomniany na początku Giovanni Battista Pergolesi.

W ten oto sposób Dumestre doprowadził nas do wykonania arcydzieła, czyli słynnego Stabat Mater Pergolesiego, ważnego nie tylko dla tradycji sakralnej, ale nade wszystko muzycznej. Solistkami były dwie znakomite śpiewaczki: ulubienica krakowskiej publiczności, zjawiskowa rosyjska sopranistka Julia Lezhneva oraz występująca po raz pierwszy w Polsce francuska alcistka Anthea Pichanick. Ich pełne pasji wykonanie było stylowe, wzruszające, odznaczało się najwyższą kulturą wokalną, a zarazem było pełne zwiewności i lekkości. Szczególna w tym zasługa Lezhnevy, która swoim śpiewem mezza voce interpretowała dzieło Pergolesiego z najwyższym szacunkiem. Nic dziwnego, że po tak mistrzowskim wykonaniu publiczność zgotowała artystom trwające kilka minut głośne owacje, wzmocnione na dodatek pełnymi zachwytu okrzykami. W podzięce, na bis usłyszeliśmy ostatnią cząstkę prezentowanego opus magnum Pergolesiego – Quando corpus morietur, które wieńczy ekspresyjne Amen. To jednak nie koniec wrażeń związanych z muzycznymi opracowaniami Stabat Mater, bowiem dziś, w kaplicy św. Kingi w wielickiej kopalni soli, zabrzmi całkowicie odmienna, pełna elegancji interpretacja sekwencji skomponowana przez Luigiego Boccheriniego.

Przedstawiamy filmowe podsumowanie czwartego dnia Festiwalu Misteria Paschalia.

14. edycja Festiwalu Misteria Paschalia potrwa do 17 kwietnia 2017 roku. Organizatorami wydarzenia są Miasto Kraków i Krakowskie Biuro Festiwalowe. Współorganizatorem jest Program 2 Polskiego Radia. Medialnym partnerem strategicznym Festiwalu jest francuska telewizja Mezzo.

Festiwal Misteria Paschalia to jeden z najbardziej rozpoznawalnych i najważniejszych europejskich festiwali poświęconych muzyce renesansu i baroku. Zasłużył na to miano konsekwentnie budowanym wizerunkiem, spójną ideą oraz wysmakowanym programem. Prezentuje niepowtarzalny repertuar, w tym przedsięwzięcia nowe lub przygotowane specjalnie na festiwal. Formuła opiera się na prezentacji starannie wyselekcjonowanej muzyki związanej z Wielkim Tygodniem i Wielkanocą, wykonywanej przez uznanych mistrzów i wybitnych interpretatorów muzyki dawnej. W ciągu trzynastu lat powstała marka, która przyciąga melomanów z całego kraju i jednocześnie promuje Kraków jako miasto, w którym odbywają się wydarzenia kulturalne na najwyższym światowym poziomie. W tym roku festiwal rozpocznie się 10 kwietnia i potrwa tydzień (do 17 kwietnia). Więcej o Festiwalu: www.misteriapaschalia.com



(-) (-)
Materiał organizatora
15 kwietnia 2017