O spektaklu ...

Opera Bałtycka zaprasza 15 maja 2009, 19.00 na prapremierę baletu Izadory Weiss "Romeo i Julia".

To czwarty, po „.. z nieba..” , „4&4” i „Eurazji”, autorski spektakl zrealizowany przez Izadorę Weiss w Operze Bałtyckiej. Tym razem choreografka swoje libretto oparła na sztuce Szekspira, ale losy Romea i Julii umieściła we współczesnym świecie.  Dziewczyna  jest Irakijką, wychowaną w islamskiej, tradycyjnej rodzinie, chłopak  żołnierzem hiszpańskiego kontyngentu.  Od początku nie mają szans..Autorka libretta czerpie inspiracje ze znanego wszystkim szekspirowskiego scenariusza, odwołuje się jednak do swojej osobistej wizji świata, w którym obrona podstawowych wartości jest obowiązkiem każdego człowieka. Tradycyjnie, muzykę do swojego baletu wybrała sama. W Romeo i Julii usłyszymy między innymi utwory  Lisy Gerrard, Santaollala, Glassa, Prokofiewa. Dla Weiss „muzyka i ruch jest jak oddychanie, jak jedno ciało”.. To co zaistnieje w warstwie muzycznej jest efektem wielomiesięcznych poszukiwań, godzin spędzonych w sklepach muzycznych, przesłuchania kilkudziesięciu płyt, szperania w archiwach. Jest to bardzo ważny etap pracy nad spektaklem. W balecie zatańczy cały Zespół Opery Bałtyckiej, a do wykonania głównych partii przygotowuje się kilku tancerzy jednocześnie, między innymi Franciszka Kierc i Beata Giza do roli Julii, Michał Łabuś i Filip Michalak, Łukasz Przytarski do Romea. Wizualizacje multimedialne zrealizowali Paweł Nurkowski i Radek Moenert. Kostiumy przygotowała Hanna Szymczak. Do zdjęcia na plakacie pozowała Izadora Weiss.

Spektakl polecamy młodej publiczności.

Izadora Weiss jest jednym z najbardziej wyrazistych choreografów tańca współczesnego w Polsce. Jest absolwentka Państwowej Szkoły Baletowej w Warszawie i Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina. Dwukrotna stypendystka Ministerstwa Kultury i Sztuki. Po ukończeniu szkoły pracowała w Teatrze Wielkim w Warszawie i jednocześnie studiowała na wydziale pedagogiki baletu. Jako choreograf debiutowała w 1996r. w Teatrze Wielkim w Poznaniu. Spektakl nosił tytuł Sny nocy letniej i składał się z trzech części do muzyki kompozytorów filmowych (Serra, Horner, Jenkins). Jego owacyjne przyjęcie przez publiczność zbiegło się ze znakomitymi recenzjami prasowymi.

Stale współpracuje z czołowymi polskimi reżyserami operowymi. Do tej pory zrealizowała choreografię do takich spektakli jak: Turandot, Straszny dwór, Galina, Salome, Czarodziejski flet, Don Giovanni, Aida, Carmen, Wolny strzelec, Nabucco, Eugeniusz Oniegin,  Faust oraz Halka. Spektakle te były prezentowane na najważniejszych scenach krajowych oraz w USA, Francji, Niemczech, Luxemburgu, Holandii i Finlandii. Na festiwalu w Wexford w Irlandii zrealizowała choreografię do Strasznego dworu, Opery za trzy grosze i Syberii. Przełomowym spektaklem w jej dorobku stał się I Koncert skrzypcowy Krzysztofa Pendereckiego zrealizowany w Teatrze Wielkim w Poznaniu. Po tej realizacji Jiri Kylian zaprosił ją do Nederlands Dance Theater, by odbyła u niego staż choreograficzny. Wielokrotny pobyt w zespole jednego z największych choreografów naszych czasów dał jej szansę doskonalenia swojego warsztatu u jego boku oraz takich twórców, jak Hans van Manen, Ohad Naharin, Paul Lightfoot, Sol Leon i Saburo Teshigawara.

W ramach festiwalu Malta 2000 przygotowała spektakl Cztery pory roku Vivaldiego w nagraniu Nigela Kennedy’ego, który po obejrzeniu tej choreografii zaproponował jej współpracę nad nowym projektem.W 2005 zrealizowała w Operze Bałtyckiej balet ...z nieba do muzyki Michała Lorenca z jej własnym librettem. Ponownie znakomite recenzje zbiegły się ze stojącymi owacjami widowni. Następna realizacja pełnospektaklowego baletu Eurazja, do którego napisała libretto i dobrała muzykę reprezentującą odrębność kulturową Wschodu i Zachodu miała swoją  premierę we wrocławskim teatrze „Capitol” i stała się wydarzeniem otwierającym drogę do zrealizowania marzeń o własnym zespole. Rozpoczęła pracę nad projektem Warszawskiego Teatru Tańca przy Centrum Sztuki „Montownia”. Zawiesiła jednak ten projekt po otrzymaniu propozycji z Opery Bałtyckiej, gdzie zrealizowała spektakl „4&4” do muzyki Lisy Gerard, Alessandra Marcello oraz Vivaldiego i Bacha w nagraniach Nigela Kennedy’ego.

Jej choreografie pozwoliły na powstanie w Operze Bałtyckiej znakomitego zespołu współczesnego tańca, z którym zrealizowała powtórnie spektakl Eurazja.



Beata Dunajewska
Materiały Opery
4 maja 2009
Spektakle
Romeo i Julia
Portrety
Izadora Weiss