Obchody 200. rocznicy urodzin

Stanisław Moniuszko – twórca polskiej opery narodowej, mistrz liryki wokalnej, narodowy wieszcz... Nieco w cieniu osiągnięć w dziedzinie muzyki świeckiej pozostaje muzyka kościelna tego znakomitego twórcy. Bez wątpienia jednak jego kompozycje sakralne są niezwykle ciekawe nie tylko ze względu na ich różnorodność. Nie bez znaczenia pozostaje również fakt, iż jest to twórczość wyrastająca ze szczerej i żarliwej wiary twórcy, często będąca również wyrazem patriotycznej postawy kompozytora. Uduchowiona i autentyczna.

Artyści Polskiej Opery Królewskiej włączając się w obchody 200. rocznicy urodzin tego wybitnego kompozytora i twórcy polskiej opery narodowej zapraszają na dwa koncerty.
MSZA ES-DUR, STANISŁAW MONIUSZKO
5 maja, godzina 19
Bazylika Archikatedralna św. Jana Chrzciciela, ul. Świętojańska 8 w Warszawie
Spośród licznych kompozycji muzyki kościelnej warto podkreślić szczególne piękno tkwiące
w siedmiu cyklach mszalnych Moniuszki. Jednakże najciekawszym z nich jest Msza łacińska Es-dur. Przeznaczoną na cztery głosy solowe, chór mieszany, kwintet smyczkowy i organy mszę, Moniuszko napisał w 1865 roku. Charakteryzuje ją finezyjne prowadzenie tematów, stosowanie nieoczywistych rozwiązań harmonicznych, a także wyrazistych kontrastów – tak w ramach poszczególnych części, jak i między częściami. To wszystko sprawia, że słuchacz zostaje wprowadzony w szczególny, podniosły nastrój.
Powstanie Mszy Es-dur nieprzypadkowo zbiega się w czasie z końcowym okresem pracy Moniuszki w Instytucie Muzycznym, gdzie po przyjeździe do Warszawy prowadził klasę chóru. Wszak to właśnie nie komu innemu, a uczniom i uczennicom Instytutu Muzycznego kompozytor zadedykował ten utwór – „na pamiątkę wspólnej pracy". Wdzięczni wychowankowie wykonali kompozycję po raz pierwszy w listopadzie 1865 roku w warszawskiej katedrze św. Jana. Koncert spotkał się z niezwykle ciepłym przyjęciem stołecznej publiczności. Po 154 latach, w dniu dwusetnej rocznicy urodzin wielkiego kompozytora, Msza łacińska Es-dur znów zabrzmi w murach tej dostojnej świątyni.
Tym razem będzie jej można posłuchać w interpretacji artystów Polskiej Opery Królewskiej prowadzonych przez znakomitą dyrygentkę – Liliannę Krych.
Msza Es-dur Stanisława Moniuszki zostanie wykonana podczas Mszy świętej, której będzie przewodniczył Jego Eminencja Ksiądz Kazimierz Kardynał Nycz Arcybiskup Metropolita Warszawski.
Wstęp wolny.
Wykonawcy
Gabriela Kamińska - Sopran
Aneta Łukaszewicz - Alt
Leszek Świdziński - Tenor
Piotr Chwedorowicz - Bas
Zespół Wokalny Polskiej Opery Królewskiej
Orkiestra Polskiej Opery Królewskiej
Lilianna Krych - przygotowanie zespołu wokalnego, dyrygent

Koncert Moniuszkowski

8 maja, godzina 20
Bazylika Świętego Krzyża, ul. Krakowskie Przedmieście 3 w Warszawie
Po odbyciu studiów w Berlinie, młody Stanisław Moniuszko objął posadę organisty w kościele św. Jana w rodzinnym Wilnie. Jego działalność nie ograniczała się jednak do służby liturgicznej. Ambitny i niezłomny, organizował koncerty, podczas których dyrygował najznakomitszymi dziełami muzyki europejskiej. Działał również na rzecz poprawy jakości muzyki kościelnej, a przez to – na rzecz rozwoju estetycznej wrażliwości narodu.
Poeta Tomasz Zann, skierował do Moniuszki prośbę, o napisanie muzyki do „litanii do Matki Boskiej, jaką ludność wileńska zwykła była odmawiać i psalmodycznym sposobem śpiewać w czasie nabożeństw majowych i październikowych". Kompozytor zabrał się do tego zadania z zapałem. I tak na przestrzeni lat 1843-1855 powstały cztery Litanie ostrobramskie, perły polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Każdą z nich cechuje odrębny, indywidualny charakter.
Należy podkreślić, że utwory religijne Moniuszki łączą w sobie artystyczną inspirację i użytkowy charakter. Ich piękno tkwi w prostocie wykorzystanych środków i przejrzystości formy. Niosąc w sobie nieprzemijające wartości estetyczne, mogły być także upowszechniane w polskich kościołach, w których kult maryjny zawsze zajmował miejsce szczególne. Tematyka maryjna jest także osią niniejszego koncertu. Stąd też, obok I i III Litanii ostrobramskiej, zabrzmią dwie przepiękne pieśni: Modlitwa do Bogarodzicy oraz Zwiastowanie.
Solistów, Zespół Wokalny i Orkiestrę Polskiej Opery Królewskiej poprowadzi dyrygent – Tadeusz Karolak.
Wstęp wolny.

PROGRAM
Stanisław Moniuszko
I Litania Ostrobramska
Iii Litania Ostrobramska
Modlitwa do Bogarodzicy
Zwiastowanie

Wykonawcy
Anna Wierzbicka - Sopran
Katarzyna Krzyżanowska - Mezzosopran
Anna Radziejewska - Alt
Tomasz Krzysica - Tenor
Sławomir Jurczak - Bas
Zespół Wokalny Polskiej Opery Królewskiej
Orkiestra Polskiej Opery Królewskiej
Lilianna Krych - przygotowanie zespołu wokalnego
Tadeusz Karolak - dyrygent



Milena Kaźmierska
Materiał Opery
24 kwietnia 2019