Pantomima gościnnie w Gdańsku

Po niezapomnianych wrażeniach z Teatrem Witkacego, Gdański Teatr Szekspirowski zaprasza na kolejne wyjątkowe wydarzenie - trzy spektakle Wrocławskiego Teatru Pantomimy im. Henryka Tomaszewskiego.

"Historia Brzydoty" (na zdjęciu), 29.01, godz. 19.00

Przedstawienie Anny Piotrowskiej powstało z inspiracji Historią brzydoty Umberto Eco. Jedno z kanonicznych dzieł literatury, odnoszące się do teorii estetyki, dało impuls do postawienia pytania o dzisiejsze kobiece piękno. To piękno ma swoją boginię o imieniu Ana - boginię symetrii, wagi, ciała, rozmiarów, jedzenia, liczenia, dotyku, kości, szkieletu, zera, zanikania. Wykorzystuje słabości i pragnienia, zaciera różnicę pomiędzy iluzją a rzeczywistością, pociąga w krainę anoreksji - miejsce na granicy życia i śmierci. Aktorki przyjmują dwoiste postaci: ANOREKSJĘ (jej ucieleśnienie) i OFIARĘ anoreksji.

"Szatnia", 31.01, godz. 19:00

Narracja "Szatni" powstała na motywach fragmentów choreografii z archiwalnych spektakli Henryka Tomaszewskiego (Ziarno i skorupa, Strzelnica, Labirynt, Kobieta, Menażeria cesarzowej Filissy, Spór, Hamlet - ironia i żałoba, Rycerze króla Artura, Akcja - sen nocy letniej, Tragiczne gry). Praktyka artystyczno-badawcza stworzyła nowy, oryginalny scenariusz, który, korespondując z historią, kreuje nową jakość pantomimy wrocławskiej.

Swoisty charakter wyprawy w legendarne już inscenizacje WTP to specyficzny rodzaj rekonstrukcji, odtwarzania tradycji, mierzenia się z nią oraz próba zrozumienia na nowo istoty teatru, który stworzył Tomaszewski.

"Mikrokosmos", 01.02, godz. 19.00

"Mikrokosmos" jest swobodną interpretacją popularnej baśni Hansa Christiana Andersena. Podejmuje dialog ze stereotypem bohatera dziecięcego, sprowadzonego do postawy bezwolnej, pozbawionej charakteru i wpływu na własny los. Calineczka jest tu pretekstem do zderzenia się z tymi wątkami, ale na zasadach, które dyktuje w opowieści bohater ciekawy świata, silny i zdecydowany, dążący do tego, by być sobą i czuć się wolnym.

"Mikrokosmos" to jedno z najlepszych przedstawień teatru ruchu w sezonie artystycznym 2011/2012 wg miesięcznika Teatr. Przedstawienie brało udział w programach: Scena dla Tańca IMiT oraz Teatr Polska Instytutu Teatralnego.



(-)
Materiał Teatru
30 stycznia 2015