Pięć teatrów w Nowej Hucie

W dniach 5 - 14 czerwca odbył się w Krakowie, a właściwie w Nowej Hucie 1. Międzynarodowy Przegląd Spektakli Teatrów Miast Postindustrialnych "PostSoc Festiwal".

Jacek Strama - dyrektor Festiwalu i dyrektor Teatru Ludowego, który był gospodarzem tego teatralnego wydarzenia – zaprosił do udziału pięć teatrów z sześcioma spektaklami odpowiadającymi założonym przez organizatorów kryteriom.

Krakowski Teatr Ludowy wystawił dwa przedstawienia: Ivo Bresana „Przedstawienie Hamleta we wsi Głucha Dolna” w reżyserii Tomasza Obary i „Symfonia lokatoris”  autorstwa i reżyserii Adama Sroki.
Teatr Nowy z Łodzi przyjechał ze spektaklem Vaška Kani „Brygada szlifierza Karhana”, w reż Remigiusza Brzyka, a Teatr Śląski z Katowic z przedstawieniem wg Michała Witkowskiego „Barbara Radziwiłłówna z Jaworzna Szczakowej” w reżyserii Jarosława Tumidajskiego. W konkursie wystąpił jeszcze jeden teatr z Katowic – Teatr Korez, który pokazał nowohuckiej publiczności wyreżyserowanego przez Mirosława Neinerta i Roberta Talarczyka „Cholonka” wg książki Janoscha (Eckert Horst) „Cholonek, czyli dobry Pan Bóg z gliny”. Ostatnim spektaklem startującym w konkursie była „Zima” Jewgienija  Griszkowca w reżyserii Artioma Dowgopołyja.
W charakterze festiwalowych założeń mieściła się nawet forma ostatniego zaprezentowanego – już poza konkursem – recitalu Janusza Radka pod tytułem „La dolce NRD” w reżyserii Łukasza Czuja. 

Zaprezentowane spektakle były co prawda dość zróżnicowane pod względem poziomu artystycznego jednak łączył je wszystkie przewodni temat festiwalu czyli nawiązanie do czasów „epoki minionej” od najdalej sięgających w jej głąb jak „Brygada szlifierza Karhana”, aż po nieomal obecne lata jak „Barbara Radziwiłłówna z Jaworzna Szczakowej”. Mimo – jakby się zdawało - jednorodności tematycznej wszystkie spektakle znacznie różniły się od siebie sposobem opowiadania i reżyserską interpretacją.

Pięcioosobowe jury w składzie: prof. Michał Bogusławski (reżyser), Krzysztof Miklaszewski (reżyser), Magdalena Huzarska-Szumiec („Gazeta Krakowska”), Ryszard Klimczak (Dziennik Teatralny) oraz Paweł Głowacki (Dziennik Polski) najlepszym spektaklem Festiwalu uznało „Brygadę szlifierza Karhana” za trafne artystycznie nawiązanie do tradycji, znalezienie nowatorskiej formy przekazania tekstu oraz za interpretację reżyserską i  potraktowanie historii z dystansem.
Jury przyznało także nagrodę pozaregulaminową Dziennika Teatralnego dla Najlepszego Aktora. Najlepszym Aktorem „PostSoc Festiwalu” został aktor Teatru Ludowego występującego na Festiwalu w spektaklu „Przedstawienie Hamleta we wsi Głucha Dolna” Kajetan Wolniewicz. Nagrodę przyznano za artystyczny umiar w prowadzeniu roli i dojrzałość aktorską.
Dyplom Honorowy za poetycki klimat przedstawienia otrzymał spektakl „Zima” z Irkuckiego Akademickiego Teatru Dramatycznego.

Należy zgodzić się z opinią jury, które dało wyraz pełnej aprobacie dla idei Festiwalu oraz zwróciło uwagę na interesujący dobór spektakli konkursowych i pokazanie ciekawych możliwości „odnawiania tradycji i kształtowania  postaw w konfrontacji z trudnymi stereotypami historii". Jury zaproponowało także rozszerzenie formuły Festiwalu o kontekst innych sztuk takich jak np. wystawy plastyczne, pokazy filmowe i inne artystyczne zdarzenia.

Należy dodać jeszcze jedną ważną opinię wyrażoną przez publiczność, bowiem Festiwal cieszył się wielkim jej zainteresowaniem. Na spektaklach widownia była pełna, a nawet jak wspomniał – przed  jednym z ostatnich spotkań - Jacek Strama, ukształtowała się grupa festiwalowych fanów, dla których obecność w teatrze stała się sposobem na spędzanie wolnego czasu. Dobrze to świadczy o wpisaniu się „PostSoc Festiwalu” w obchody związane z 60-cio leciem powstania Nowej Huty oraz w kulturalne potrzeby jej mieszkańców.



RK
Dziennik Teatralny
16 czerwca 2009