Pierwszy weekend

Inauguracja Olimpiady Teatralnej odbyła się 14 października w Pawilonie Czterech Kopuł Oddziale Muzeum Narodowego we Wrocławiu. Jarosław Fret, dyrektor artystyczny Olimpiady we Wrocławiu, oraz Monika Blige, zastępca dyrektora ds. programowych Instytutu Grotowskiego, uroczyście ogłosili rozpoczęcie festiwalu.

W otwarciu wzięli udział m.in. prezydent Wrocławia Rafał Dutkiewicz, Tadashi Suzuki, Liu Libin, dyrektor artystyczny Olimpiady Teatralnej w Pekinie w 2014 roku, Maja Komorowska oraz Leszek Kolankiewicz, kierownik naukowy Festiwalu „Dziady Recykling", który odbędzie się w ramach Olimpiady od 27 października do 4 listopada. W części artystycznej wieczoru zaśpiewali aktorzy Teatru ZAR oraz Fatma Emara, Marjan Vahdat i Selda Őztűrk.

Olimpiadę Teatralną rozpoczęły pokazy „Trojanek" w reżyserii Tadashiego Suzukiego z 1974 roku. Odbyły się trzy prezentacje spektaklu, zakończone owacjami widzów na stojąco. W niedzielę, 16 października, publiczność spotkała się z Tadashim Suzukim. Wydarzenie „Zadania teatru w dobie globalizacji" odbyło się w ramach cyklu „Prawda i tylko prawda". Japoński reżyser osobiście poprowadził też dwudniowe warsztaty „Culture is the Body" z własnej metody twórczej dla doświadczonych twórców teatralnych, m.in. aktorów i reżyserów. W ramach festiwalu odbyła się pierwsza z planowanych premier. Liu Libin, przewodniczący Komitetu Wykonawczego pekińskiej Centralnej Akademii Teatralnej, zaprezentował „Życie między niebem a ziemią" – adaptację noweli „Prawdziwa historia Ah Q" Lu Xuna, uznawanego za najwybitniejszego chińskiego pisarza XX wieku. W monodramie, wyprodukowanym przez Zhejiang Drama Ensemble, wystąpił Su Xiaogang, aktor Teatru Narodowego w Pekinie. W nurcie głównym znalazł się także spektakl „Kuszenie cichej Weroniki" w reżyserii Krystiana Lupy według opowiadania Roberta Musila.

Od 15 października trwa Dolnośląska Platforma Teatru. W weekend pokazaliśmy aż 21 z planowanych 37 przedstawień. Swoje spektakle zaprezentowały wrocławskie zespoły – zarówno teatry repertuarowe (Wrocławski Teatr Współczesny, Teatr Polski, Teatr Muzyczny Capitol, Wrocławski Teatr Pantomimy), jak i grupy niezależne (m.in. Teatr Ad Spectatores, Teatr Arka, Teatr Mały, Fundacja Bente Kahan, Teatr Strefa Otwarta, Teatr Na Bruku, T.A. Teatrum, Kolektyw Twórczy Pawlacz oraz artyści Jacek Zawadzki i Kamila Klamut). Przedstawienia zagrały też zespoły z Dolnego Śląska: Teatr MASKA z Jeleniej Góry i Teatr AVATAR z Legnicy. W programie Platformy znalazły się dwa spektakle dla dzieci: „Czarodziejski flet" Wrocławskiego Teatru Lalek i „Królowa śniegu wg Petra Nosálka" Zdrojowego Teatru Animacji w Jeleniej Górze.

Theodoros Terzopoulos, przewodniczący Międzynarodowego Komitetu Olimpiady Teatralnej, zaprezentował „Mauzera", zrealizowanego w Instytucie Grotowskiego. W ramach Programu Instytutu Grotowskiego odbyło się także przedstawienie z udziałem Mai Komorowskiej i Adama Ferency – „Szczęśliwe dni" w reżyserii Antoniego Libery. Twórcy świętowali podczas Olimpiady 21 rocznicę powstania spektaklu, zaprezentowanego po raz pierwszy w 1995 roku w Teatrze Dramatycznym w Warszawie.

Od 13 października do 10 listopada w Dolnośląskim Centrum Fotografii „Domek Romański" można oglądać wystawę fotografii Pierre'a „Fátúmbí" Vergera „Orixás", a przez całą Olimpiadę w Kamienicy Rynek 25 prezentowane są wystawy fotografii (Moniki Bułaj, Magdaleny Mądrej, Jana Rosołowskiego, Jana K. Fiołka i Maurizia Buscarina), a także instalacja „Wizja Odin" Stefana Di Buduo oraz wystawa haitańskiego malarstwa vodou w zbiorach polskich „Natchnione przez bogów". Na wystawy w Kamienicy Rynek 25 wstęp jest wolny.

18–19 października gościmy na Olimpiadzie Teatr Aleksandryjski z Moskwy, który przyjechał ze spektaklem „Maskarada. Wspomnienia przyszłości" w reżyserii Walerija Fokina. Przedstawienie powstało na podstawie dramatu „Maskarada" Michaiła Lermontowa i spektaklu Wsiewołoda Meyerholda z 1917 roku. Zdaniem reżysera: „Ten spektakl jest ikoną Aleksandryjskiego, pokazuje różne teatralne tradycje – szkoły malarstwa, scenografii, dźwięku, muzyki. Inscenizacja oczywiście nie będzie stuprocentowym wznowieniem. Cztery sceny zrekonstruowane są na podstawie szkiców i partytur, które zachowały się w teatralnym archiwum. Ale całość jest zanurzona we współczesną formę teatralną" („Scena" 2016 nr 1). W czwartek, 20 października, planowane jest spotkanie z Walerijem Fokinem.

W pierwszym tygodniu Olimpiady planowane są kolejne dwie premiery. Eugenio Barba i Odin Teatret zaprezentują polską premierę spektaklu „Drzewo", który powstał w koprodukcji z Teatrem Narodowym w Budapeszcie, Instytutem Grotowskiego i Europejską Stolicą Kultury Wrocław 2016. Duńska premiera miała miejsce 19 września. Polskie pokazy odbędą się 21–25 października. „Drzewo" wraz ze spektaklami Odin Teatret „Wielkie miasta pod księżycem" i „Chroniczne życie" tworzy „Trylogię niewiniątek". Natomiast Jarosław Fret i Simona Sala z Teatru ZAR przygotowali spektakl „Medee. O przekraczaniu" inspirowany postacią Medei z tragedii Eurypidesa. Na dramaturgię muzyczną przedstawienia składają się pieśni w języku arabskim, perskim, kurdyjskim wykonywane przez śpiewaczki z Kairu, Teheranu i Stambułu oraz tekst greckiego poety Dimitrisa Dimitriadisa. Premierowe pokazy odbędą się 20–22 października, a kolejne 6–9 listopada w Sali Teatru Laboratorium Instytutu Grotowskiego. Na wszystkie wymienione spektakle są dostępne jeszcze bilety.

Data: 17 października 2016



(-) (-)
Materiał Instytutu Grotowskiego
17 października 2016