Pierwszy weekend
Inauguracja Olimpiady Teatralnej odbyła się 14 października w Pawilonie Czterech Kopuł Oddziale Muzeum Narodowego we Wrocławiu. Jarosław Fret, dyrektor artystyczny Olimpiady we Wrocławiu, oraz Monika Blige, zastępca dyrektora ds. programowych Instytutu Grotowskiego, uroczyście ogłosili rozpoczęcie festiwalu.W otwarciu wzięli udział m.in. prezydent Wrocławia Rafał Dutkiewicz, Tadashi Suzuki, Liu Libin, dyrektor artystyczny Olimpiady Teatralnej w Pekinie w 2014 roku, Maja Komorowska oraz Leszek Kolankiewicz, kierownik naukowy Festiwalu „Dziady Recykling", który odbędzie się w ramach Olimpiady od 27 października do 4 listopada. W części artystycznej wieczoru zaśpiewali aktorzy Teatru ZAR oraz Fatma Emara, Marjan Vahdat i Selda Őztűrk.
Olimpiadę Teatralną rozpoczęły pokazy „Trojanek" w reżyserii Tadashiego Suzukiego z 1974 roku. Odbyły się trzy prezentacje spektaklu, zakończone owacjami widzów na stojąco. W niedzielę, 16 października, publiczność spotkała się z Tadashim Suzukim. Wydarzenie „Zadania teatru w dobie globalizacji" odbyło się w ramach cyklu „Prawda i tylko prawda". Japoński reżyser osobiście poprowadził też dwudniowe warsztaty „Culture is the Body" z własnej metody twórczej dla doświadczonych twórców teatralnych, m.in. aktorów i reżyserów. W ramach festiwalu odbyła się pierwsza z planowanych premier. Liu Libin, przewodniczący Komitetu Wykonawczego pekińskiej Centralnej Akademii Teatralnej, zaprezentował „Życie między niebem a ziemią" – adaptację noweli „Prawdziwa historia Ah Q" Lu Xuna, uznawanego za najwybitniejszego chińskiego pisarza XX wieku. W monodramie, wyprodukowanym przez Zhejiang Drama Ensemble, wystąpił Su Xiaogang, aktor Teatru Narodowego w Pekinie. W nurcie głównym znalazł się także spektakl „Kuszenie cichej Weroniki" w reżyserii Krystiana Lupy według opowiadania Roberta Musila.
Od 15 października trwa Dolnośląska Platforma Teatru. W weekend pokazaliśmy aż 21 z planowanych 37 przedstawień. Swoje spektakle zaprezentowały wrocławskie zespoły – zarówno teatry repertuarowe (Wrocławski Teatr Współczesny, Teatr Polski, Teatr Muzyczny Capitol, Wrocławski Teatr Pantomimy), jak i grupy niezależne (m.in. Teatr Ad Spectatores, Teatr Arka, Teatr Mały, Fundacja Bente Kahan, Teatr Strefa Otwarta, Teatr Na Bruku, T.A. Teatrum, Kolektyw Twórczy Pawlacz oraz artyści Jacek Zawadzki i Kamila Klamut). Przedstawienia zagrały też zespoły z Dolnego Śląska: Teatr MASKA z Jeleniej Góry i Teatr AVATAR z Legnicy. W programie Platformy znalazły się dwa spektakle dla dzieci: „Czarodziejski flet" Wrocławskiego Teatru Lalek i „Królowa śniegu wg Petra Nosálka" Zdrojowego Teatru Animacji w Jeleniej Górze.
Theodoros Terzopoulos, przewodniczący Międzynarodowego Komitetu Olimpiady Teatralnej, zaprezentował „Mauzera", zrealizowanego w Instytucie Grotowskiego. W ramach Programu Instytutu Grotowskiego odbyło się także przedstawienie z udziałem Mai Komorowskiej i Adama Ferency – „Szczęśliwe dni" w reżyserii Antoniego Libery. Twórcy świętowali podczas Olimpiady 21 rocznicę powstania spektaklu, zaprezentowanego po raz pierwszy w 1995 roku w Teatrze Dramatycznym w Warszawie.
Od 13 października do 10 listopada w Dolnośląskim Centrum Fotografii „Domek Romański" można oglądać wystawę fotografii Pierre'a „Fátúmbí" Vergera „Orixás", a przez całą Olimpiadę w Kamienicy Rynek 25 prezentowane są wystawy fotografii (Moniki Bułaj, Magdaleny Mądrej, Jana Rosołowskiego, Jana K. Fiołka i Maurizia Buscarina), a także instalacja „Wizja Odin" Stefana Di Buduo oraz wystawa haitańskiego malarstwa vodou w zbiorach polskich „Natchnione przez bogów". Na wystawy w Kamienicy Rynek 25 wstęp jest wolny.
18–19 października gościmy na Olimpiadzie Teatr Aleksandryjski z Moskwy, który przyjechał ze spektaklem „Maskarada. Wspomnienia przyszłości" w reżyserii Walerija Fokina. Przedstawienie powstało na podstawie dramatu „Maskarada" Michaiła Lermontowa i spektaklu Wsiewołoda Meyerholda z 1917 roku. Zdaniem reżysera: „Ten spektakl jest ikoną Aleksandryjskiego, pokazuje różne teatralne tradycje – szkoły malarstwa, scenografii, dźwięku, muzyki. Inscenizacja oczywiście nie będzie stuprocentowym wznowieniem. Cztery sceny zrekonstruowane są na podstawie szkiców i partytur, które zachowały się w teatralnym archiwum. Ale całość jest zanurzona we współczesną formę teatralną" („Scena" 2016 nr 1). W czwartek, 20 października, planowane jest spotkanie z Walerijem Fokinem.
W pierwszym tygodniu Olimpiady planowane są kolejne dwie premiery. Eugenio Barba i Odin Teatret zaprezentują polską premierę spektaklu „Drzewo", który powstał w koprodukcji z Teatrem Narodowym w Budapeszcie, Instytutem Grotowskiego i Europejską Stolicą Kultury Wrocław 2016. Duńska premiera miała miejsce 19 września. Polskie pokazy odbędą się 21–25 października. „Drzewo" wraz ze spektaklami Odin Teatret „Wielkie miasta pod księżycem" i „Chroniczne życie" tworzy „Trylogię niewiniątek". Natomiast Jarosław Fret i Simona Sala z Teatru ZAR przygotowali spektakl „Medee. O przekraczaniu" inspirowany postacią Medei z tragedii Eurypidesa. Na dramaturgię muzyczną przedstawienia składają się pieśni w języku arabskim, perskim, kurdyjskim wykonywane przez śpiewaczki z Kairu, Teheranu i Stambułu oraz tekst greckiego poety Dimitrisa Dimitriadisa. Premierowe pokazy odbędą się 20–22 października, a kolejne 6–9 listopada w Sali Teatru Laboratorium Instytutu Grotowskiego. Na wszystkie wymienione spektakle są dostępne jeszcze bilety.
Data: 17 października 2016
(-) (-)
Materiał Instytutu Grotowskiego
17 października 2016