Po raz pierwszy w Hiszpanii

Teatr ZAR zaprezentuje po raz pierwszy w Hiszpanii ostatnią część tryptyku teatralnego - Anhelli. Wołanie. Premierowy pokaz spektaklu - osnutego na motywach dzieła Juliusza Słowackiego - odbędzie się w miejscu szczególnym. Wykonywanym przez wrocławski zespół hymnom bizantyjskim, sardyńskim, gruzińskim i prawosławnym fragmentom liturgicznym przysłuchiwać się będą mieszkańcy starej części Belchite - miasteczka noszącego do dziś ślady wojny domowej.

Dynamika dźwięku, leżącą u podstaw pracy Teatru ZAR,  ma dać miejscu i jego obecnym mieszkańcom, życiodajny oddech. Widzom zgromadzonym w ruinach XVIII-wiecznego Convento San Augustín, znajdującego się w historycznej części Belchite (Pueblo Viejo), aktorzy-muzycy Teatru ZAR zaprezentują spektakl Anhelli. Wołanie 21 i 22 października 2011 roku.

Miejsce wybrane przez lidera zespołu Jarosława Freta na premierowe wykonanie ostatniej części tryptyku Ewangelie dzieciństwa (część I: Uwertura. Fragmenty o przeczuciach nieśmiertelności ze wspomnień wczesnego dzieciństwa, część II: Cesarskie cięcie. Próby o samobójstwie, cześć III: Anhelli. Wołanie) ma znaczenie szczególne nie tylko dla historii Hiszpanii, ale i dla historii całej Europy. Stara, nieodbudowana do   dziś część miasteczka Belchite nosi bowiem wciąż ślady hiszpańskiej wojny domowej, pozostając  niemym „pomnikiem pamięci”.

Drzemiąca w Pueblo Viejo historia stała się dla Jarosława Freta i jego aktorów źródłem inspiracji. Poruszony tragicznymi wydarzeniami sprzed laty, tak opisał swoje wrażenia po pierwszej podróży do Belchite: „Od pierwszej chwili kiedy tu przyjechałem, rozpoznaję w ruinach starego miasta zatrzymany w teraźniejszości akord przeszłości. Wielki kamienny akord. W naszej pracy zwykliśmy postrzegać każdego człowieka jako dźwięk, wibrację, będącą częścią zbiorowej harmonii. Nasz spektakl to w swej istocie próba wpisania dźwięków, które niesiemy i którymi jesteśmy w akord ciszy w Belchite”.

Spektakl w ruinach wspaniałego niegdyś Convento San Augustín ma stać się teatralnym i muzycznym „memento”, aby przywołać mieszkańcom miasta i potomkom ofiar pamięć o nie tak odległej jeszcze wojnie. Jarosław Fret dodaje: „Wchodząc w ruiny Belchite jesteśmy przekonani, że teatr jak kolumna dźwięków wesprze sklepienie z ciszy, zatrzymując czas pomiędzy przeszłością a przyszłością”.

Projekt jest realizowany we współpracy z Urzędem Miasta w Belchite (Ayuntamiento de Belchite) i z Urzędem Miasta w Saragossie (Ayuntamiento de Zaragoza).

Kolejnym miejscem na szlaku podróży Teatru ZAR do Hiszpanii będzie Madryt. W ramach projektu „Performer, Performatyka: Perspektywy” (24-30 października), realizowanego przez Instytut im. Jerzego Grotowskiego i wpisanego do Zagranicznego Programu Kulturalnego Polskiej Prezydencji, zespół Jarosława Freta zaprezentuje spektakl Anhelli. Wołanie na deskach Teatro de La Abadía.



Magda Sadura
Materiały Instytutu
19 października 2011
Spektakle
Anhelli. Wołanie