Podsumowanie: dzień 3

Trzeci dzień festiwalu „Interpretacje" otworzyło słuchowisko Teatru Polskiego Radia pod tytułem „Parawan" w reżyserii Rafała Zawieruchy, opowiadający o losach inteligenta, który musi zmierzyć się z nowym ustrojem, jaki zapanował na świecie.

Początkowo skrył się przed nim w czterech ścianach mieszkania, jednak rzeczywistość sama go odnalazła i w spersonalizowanej formie pewnego dnia zapukała do jego drzwi. W moim odczuciu, swego rodzaju drugim dnem sztuki, jest pokazanie jak skomplikowana osobowość człowieka może utrudniać mu życie, podczas gdy inni bez problemu się do zmian dopasowują.

Następnie zaprezentowano spektakl telewizyjny pt. „Jamajka" w reżyserii Malwiny Chojnackiej, opowiadający o losach rodziny spotykającej się przy wspólnym stole z okazji 70-tych urodzin dziadka. Jak to zwykle bywa w tego typu historiach, wspólne spotkanie staje się okazją do opowiedzenia dawno skrywanych tajemnic oraz wyjścia na jaw spraw, które za wszelką cenę chciało się ukryć.

Z kolei w Teatrze Śląskim im. St. Wyspiańskiego, na scenie w Malarni odbyło się wydarzenie towarzyszące festiwalowi, spektakl „Ojcowie" w reżyserii Błażeja Biegasiewicza, opowiadający o mierzeniu się współczesnych mężczyzn z ojcostwem. Jak być dobrym ojcem? Czy wiedzę o tym pomagają nam przyswoić tzw. „poradniki", których ogrom pojawia się co roku na rynkach wydawniczych? Czy trzeba znać wszystkie metody, specjalistyczne określenia i rozwiązania, a może po prostu dać zadziałać instynktowi, który jest tłumiony przez różnego rodzaju „specjalistów"? Każdy z czwórki aktorów (Mateusz Grodecki, Maciej Karczewski, Filip Lipiecki, Marcin Piotrowiak) miał szansę na mały monodram w ramach spektaklu. Każdy z nich opowiadał o innej stronie ojcostwa. Nie łatwo dziś być ojcem. Niektórym wydaje się, że zatracą swoją męskość opowiadając o opiece nad potomkiem, że zostaną posądzeni o „zniewieścienie". Nie łatwo jest znaleźć kompromis pomiędzy ojcowską ręką, a ojcowską czułością.

Za pomocą cytowanych źródeł, twórcy zwracają też uwagę na to jak ważny jest tzw. męski wzorzec w wychowaniu dzieci i jak trudne do przewidzenia są konsekwencje tego, kiedy tego wzorca zabraknie. Fakt, że spektakl ten został obsadzony młodymi aktorami, którzy ten etap życia mają jeszcze przed sobą pokazuje, że dzisiejszy świat chce, żeby rodzicielstwo było wyrozumowane, a nie wyczuwane.

Propozycją konkursową tego dnia, jest przedstawienie „Śmierć Jana Pawłą II" w reżyserii Jakuba Skrzywanka z Teatru Polskiego w Poznaniu. Spektakl opowiada o ostatnich chwilach życia papieża, nie ukrywając niczego z watykańskich tradycji obrzędu żegnania głowy kościoła.



Teresa Wysocka
Dziennik Teatralny Katowice
24 listopada 2022