Premiera baletowa w Operze Nova

W najbliższą sobotę, 19 marca 2011 r. Opera Nova w Bydgoszczy zaprasza na premierę baletu współczesnego Roberta Bondary pt. "Zniewolony umysł"

Pomysł utworu młody choreograf a zarazem autor scenopisu i inscenizacji, nosił w sobie już od kilku lat. Balet w dwu odsłonach nie jest do końca wierny słynnej książce Miłosza, powstał na jej motywach. Postaci głównych bohaterów nie odnoszą się do utajonych pod greckimi literami polskich pisarzy.

Artysta mówi w rozmowie przeprowadzonej przez W. Kowalskiego dla "Bydgoskiego Informatora Kulturalnego":  Komponując ruch nie chodzi mi o jakieś baletowe pas czy o sekwencję ruchów, ale najważniejsze jest, by za każdym ruchem i gestem kryła się jakaś treść i wartość emocjonalna, coś, co będzie w stanie nabudować atmosferę i ułatwić widzowi rozczytanie tych wszystkich, nie ukrywajmy, dość skomplikowanych problemów. Wierzę, że tak można i do tego będę dążył. A to wszystko o czym mówię ma związek z właściwym wyreżyserowaniem poszczególnych scen, ze stworzeniem relacji między postaciami i z odejściem od budowania sekwencji kroków, co jest charakterystyczne dla baletu klasycznego. Mnie zależy na tworzeniu ruchu głównie w oparciu o warstwę treściową. Czyli podążać od sensu do obrazu. BIK, marzec 2011 r.

W spektaklu wykorzystane zostaną utwory Philipa Glassa (między innymi wybrane fragmenty kompozycji: "Metamorphosis", "Symfonia Nr 3", "Glassworks", "Mad rush", "Kwartet smyczkowy Nr 2", "Kwartet smyczkowy Nr 5") i Wojciecha Kilara ("Kościelec"). Kostiumy Mariusza Napierały też nie odnoszą się do konkretnego czasu historycznego. Diana Marszałek stworzyła jeden element scenografii: jakby powalona piramidę, z której przezierają cegły, metalowe uchwyty-stopnie i klitkowate okienka. Na dominujące kolory szarości i beżu nałożą się projekcje multimedialne.

Dla Baletu Opery Nova, kierowanego przez Ilonę Jaświn-Madejską, będzie to pierwsza w ich repertuarze pozycja na wskroś nowoczesna.



Ewa Chałat
Materiały Opery
22 marca 2011
Spektakle
Zniewolony umysł