Program

Od 10 do 16 grudnia Miejski Teatr Miniatura zaprasza na spotkanie wokół nowych i aktualnie eksplorowanych zagadnień w teatrze dla dzieci i młodzieży. Program przeglądu „Co nowego?” skupia się na trzech takich zagadnieniach: teatrze dokumentalnym dla dzieci i młodzieży, tematach lokalnych w teatrze młodego widza oraz spektaklach skierowanych do młodzieży w wieku 13-16 lat.

Program przeglądu „Co nowego?"

SPEKTAKLE

10 grudnia 2014, 10.00 | Europejskie Centrum Solidarności
Miejski Teatr Miniatura
BALTIC. PIES NA KRZE
Spektakl dokumentalny dla dzieci od lat 5 oparty na prawdziwej, lokalnej historii psa, który w 2010 roku przepłynął na krze połowę Wisły i został wyratowany na wodach Zatoki Gdańskiej przez załogę statku badawczego gdyńskiego Morskiego Instytutu Rybackiego R/V Baltica.

11 grudnia 2014, 10.00 i 18.00 | Gdański Teatr Szekspirowski
Miejski Teatr Miniatura
REMUS
Inscenizacja najważniejszego dzieła literatury kaszubskiej – epopei „Życie i przygody Remusa" Aleksandra Majkowskiego. Świat realny miesza się w niej ze światem kaszubskich legend i baśni. Bohaterem opowieści jest Remus, Kaszub, który przez swoją wadę wymowy i niejasne pochodzenie staje się outsiderem. Jako dziecko Remus zostaje poproszony o pomoc przez uwięzioną królewiankę; jako dorosły rusza w podróż po regionie, handlując książkami i tocząc walkę ze Smętkiem, kaszubskim diabłem. Spektakl dla widzów od lat 10.

12 grudnia 2014, 11.00 i 18.00 | Gdański Teatr Szekspirowski
Olsztyński Teatr Lalek
NA WARMII... DAWNO, DAWNO TEMU
Spektakl dla widzów od 4 lat oparty na trzech baśniach Marii Zientary Malewskiej. Ich akcja rozgrywa się nie za siedmioma górami, nie za siedmioma rzekami, ale blisko nas, w bardzo konkretnych miejscach, nad konkretnymi warmińskimi jeziorami. Jest to sceniczna podróż, mająca swe źródła w uteatralnionej zabawie dziecka i zapomnianej już sztuce opowiadania. Tworzywem scenicznej opowieści są barwne i przejmujące fabuły, zwykłe przedmioty, nawiązujące swą formą do dziecięcych zabawek proste lalki, animujący i opowiadający aktorzy oraz pobudzona przez nich wyobraźnia widzów. Spektakl był prezentowany na Warszawskich Spotkaniach Teatralnych w 2012 roku oraz podczas Międzynarodowego Festiwalu Teatrów Lalek w Zagrzebiu (Chorwacja) w 2013 roku, gdzie zdobył nagrody za najlepszą animację dla zespołu Olsztyńskiego Teatru Lalek oraz za projekty lalek dla Ireneusza Salwy.
13 grudnia 2014, 15.00 | Gdański Teatr Szekspirowski
Deutsches SchauSpielHaus w Hamburgu
ÜBER DIE GRENZE IST ES NUR EIN SCHRITT [Przez granicę już tylko jeden krok]
Spektakl dla widzów od 10 lat na podstawie tekstu niemieckiego dramaturga i pedagoga teatru Michaela Müllera. Opowiada o trudnej sytuacji imigrantów przez pryzmat historii Afrykańczyka Dede Affula. Imigracja i problem, jak integrować tych, którzy musieli uciekać ze swojego kraju jest bardzo aktualnym i ważnym tematem w Niemczech, ale również coraz bardziej w Polsce. Müller pokazuje, że w ostatecznym rozrachunku wszyscy szukamy tego samego: tożsamości, domu i przyszłości. Przedstawienie było w 2010 roku nominowane do niemieckiej nagrody dla najlepszego teatru dla młodego widza, a w 2011 roku otrzymało nagrodę Mülheimer KinderStücke.

13 grudnia 2014, 18.00 | Gdański Teatr Szekspirowski
Miejski Teatr Miniatura
REMUS

14 grudnia 2014, 17.00 | Gdański Teatr Szekspirowski
Teatr Współczesny w Szczecinie oraz Teatr Dramatyczny im. Jerzego Szaniawskiego
w Wałbrzychu
MĘCZENNICY
Polska prapremiera dramatu Mariusa von Mayenburga w reżyserii Anny Augustynowicz. Historia nastoletniego Beniamina wychowanego w laickim domu, który nagle zaczyna czytać Biblię i próbuje iść drogą Chrystusa, a jego nowe zachowanie powoduje konflikt z matką, nauczycielką i kolegami. W „Męczennikach" religijna wizja świata zderza się ze świecką, ujawniają się różne twarze fanatyzmu. Spektakl dla młodzieży i dorosłych. Za reżyserię tego spektaklu Anna Augustynowicz zdobyła nagrodę na XIV Festiwalu Dramaturgii Współczesnej „Rzeczywistość przedstawiona" w Zabrzu, a aktor Konrad Beta grający Beniamina nagrodę za debiut.

16 grudnia 2014, 10.00 | Miejski Teatr Miniatura
Miejski Teatr Miniatura
FAHRENHEIT
Spektakl jest adaptacją książki „Ciepło-zimno. Zagadka Fahrenheita", jednej z części trylogii gdańskiej Anny Czerwińskiej-Rydel, poświęconej słynnym gdańszczanom. Inscenizacja jest nowatorskim połączeniem teatru i laboratorium badawczego, co pozwala w większym stopniu rozbudzić wyobraźnię dzieci i zafascynować je eksperymentami naukowymi. Dla widzów od 7 lat.

PANELE DYSKUSYJNE

11 grudnia 2014, 20.30 | Gdański Teatr Szekspirowski
LOKALNE HISTORIE W TEATRZE DLA DZIECI I MŁODZIEŻY
Rozmowa z udziałem Jacka Głomba (reżyser, dyrektor Teatru im. Heleny Modrzejewskiej w Legnicy) i Zbigniewa Głowackiego (reżyser, dyrektor Olsztyńskiego Teatru Lalek). Prowadzenie: Barbara Marcinik (Program 3 Polskiego Radia)

12 grudnia 2014, 20.30 | Gdański Teatr Szekspirowski
TEATR DOKUMENTALNY DLA DZIECI I MŁODZIEŻY
Rozmowa z udziałem Mieczysława Abramowicza (pisarz, reżyser) i Romualda Wiczy-Pokojskiego (reżyser, dyrektor Miejskiego Teatru Miniatura). Prowadzenie: Barbara Marcinik (Program 3 Polskiego Radia)

13 grudnia 2014, 20.30 | Instytut Kultury Miejskiej
DO KOGO MÓWIMY? WSPÓŁCZESNY NASTOLATEK JAKO WIDZ
Rozmowa z udziałem Anny Jarmołowskiej (psycholog, wykładowczyni Uniwersytetu Gdańskiego), Michaela Müllera (dramaturg, pedagog teatru w Deutsches SchauSpielHaus w Hamburgu) i Stanisława Szulista (dramatopisarza, nauczyciela). Prowadzenie: Iwona Nowacka

14 grudnia 2014, 20.30 | Instytut Kultury Miejskiej
MŁODZIEŻ W TEATRZE. FORMY I TEMATY
Rozmowa z udziałem Anny Augustynowicz (reżyserka, dyrektorka Teatru Współczesnego w Szczecinie), Roberta Jarosza (dramaturg, reżyser, kierownik artystyczny Teatru Lalek Guliwer w Warszawie) i Zbigniewa Rudzińskiego (animator kultury z Centrum Sztuki Dziecka w Poznaniu, redaktor „Nowych Sztuk dla Dzieci i Młodzieży"). Prowadzenie: Piotr Grzymisławski

Uwaga! Panele dyskusyjne będą transmitowane na żywo w Internecie na stronie Teatru Miniatura.

Informacje o panelistach

Anna Augustynowicz
Ukończyła teatrologię na Uniwersytecie Jagiellońskim, a następnie Wydział Reżyserii Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej w Krakowie (1989). Od 1991 roku związana jest ze szczecińskim Teatrem Współczesnym, w którym debiutowała „Klątwą" Wyspiańskiego. Od września 1992 roku jest jego dyrektorem artystycznym. W 1998 roku przyznano jej Paszport Polityki za „mądre i odważne przedstawienia oraz kształt artystyczny Teatru Współczesnego w Szczecinie". Laureatka wielu nagród za reżyserię, m.in. Laur Konrada na Festiwalu Sztuki Reżyserskiej Interpretacje w Katowicach (za spektakl „Moja wątroba jest bez sensu albo zagłada ludu"), nagroda na Opolskich Konfrontacjach Teatralnych „Klasyka Polska" (za spektakl „Iwona, księżniczka Burgunda") czy nagroda główna Ogólnopolskiego Konkursu na Inscenizację Utworów Stanisława Wyspiańskiego (za spektakl „Wesele").

Mieczysław Abramowicz
Aktor-lalkarz, reżyser teatru lalek, w latach 70. aktor Teatru Miniatura, później reżyser m.in. w tym teatrze, ukończył Wydział Reżyserii Teatru Lalek PWST w Białymstoku, w latach 1997–2002 kustosz Muzeum Opowieści w Nadbałtyckim Centrum Kultury, obecnie specjalista w Dziale Teatralnym Muzeum Narodowego w Gdańsku, autor serii wystaw „Żydzi gdańscy", rzecznik prasowy gdańskiej gminy żydowskiej. Historyk Gdańska, autor licznych artykułów z dziejów gdańskich Żydów i teatru żydowskiego (publikowanych m.in. w kwartalniku „Był sobie Gdańsk" i miesięczniku „30 dni"), redaktor naukowy „Dziejów Żydów gdańskich" Samuela Echta (2012). Autor sztuk teatralnych i słuchowisk radiowych. Jego książka „Każdy przyniósł, co miał najlepszego" (2005) uzyskała nominacje do nagród literackich Nike, Angelus i Gdynia. Laureat nagrody Prezydenta Miasta Gdańska w dziedzinie kultury (1998), Pomorskiej Nagrody Artystycznej (2004, 2005), nagrody Miasta Gdańska „Splendor Gedanensis" (2006). Jego ostatnią książką jest – wydany przez Wydawnictwo Oskar w roku 2013 – zbiór opowiadań „Bowiem jak śmierć potężna jest pamięć".

Jacek Głomb
Urodzony w 1964 roku w Tarnowie. Reżyser teatralny. Od sierpnia 1994 roku jest dyrektorem Teatru Modrzejewskiej w Legnicy. Za swoją działalność reżyserską i społeczną wielokrotnie nagradzany. Otrzymał m.in. nagrodę za reżyserię „Złego" na III Ogólnopolskim Konkursie na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej w 1997 roku, za inscenizację „Koriolana" tytuł najlepszego spektaklu szekspirowskiego w Polsce w sezonie 1998/99 przyznawany przez Fundację Theatrum Gedanense. „Ballada o Zakaczawiu" zwyciężyła w VII Ogólnopolskim Konkursie na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej, a za jej reżyserię Głomba uhonorowano w 2002 roku najbardziej prestiżową w Polsce nagrodą reżyserską im. Konrada Swinarskiego, przyznawaną przez miesięcznik „Teatr". Nagrody za reżyserię zdobył również za „Zabijanie Gomułki" w XIII Ogólnopolskim Konkursie na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej, za „Orkiestrę" na Festiwalu Dramaturgii Współczesnej „Rzeczywistość przedstawiona" w Zabrzu (2012). W 2013 roku został także laureatem Europejskiej Nagrody Obywatelskiej, przyznawanej przez Parlament Europejski. Od 20 lat konsekwentnie realizuje wizję teatru mocno osadzonego w społeczności lokalnej.

Zbigniew Głowacki
Reżyser, autor sztuk i adaptacji scenicznych. Absolwent polonistyki Uniwersytetu Warszawskiego oraz białostockiego Wydziału Reżyserii Teatru lalek stołecznej PWST (1986). Po studiach kilka lat spędził na stypendium we Włoszech, grając i reżyserując w Nuova Opera dei Burattini w Rzymie. Dyrektor Teatru Lalek w Łomży (1991–93), reżyser słuchowisk realizowanych w Polskim Radiu Białystok i kilkudziesięciu spektakli w teatrach lalek, od 2005 roku jest szefem naczelnym i artystycznym Olsztyńskiego Teatru Lalek. W swoich twórczych działaniach sięga do tradycji dramatu i korzeni teatru lalkowego, dla której poszukuje ciekawej formy plastycznej.

Piotr Grzymisławski
Absolwent Wiedzy o Teatrze Uniwersytetu Adama Mickiewicza, doktorant w Katedrze Dramatu, Teatru i Widowisk UAM. Wiceprezes Poznańskiego Stowarzyszenia Inicjatyw Teatralnych, gdzie był współorganizatorem cyklu warsztatów teatr/działanie. Współtwórca i koordynator projektów Happy Project oraz Przesilenie letnie, zrealizowanych w ramach programu „Stary Browar Nowy Taniec". Jako dramaturg współpracował m.in. z HOBO Art Foundation przy teatralnym projekcie dokumentalnym HANS PAASCHE: GROßPOLEN HERO. W sezonie 2011/12 członek komisji artystycznej Ogólnopolskiego Konkursu na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej. Redaktor merytoryczny publikacji o współczesnej polskiej dramaturgii „20/20" wydanej przez Instytut Teatralny. Publikował w pismach naukowych i teatralnych (m.in. „Przestrzenie teorii", „Teatr")

Anna Jarmołowska
Psycholog, adiunkt w Zakładzie Badań nad Rodziną i Jakością Życia Uniwersytetu Gdańskiego. Jest członkiem International Academy of Family Psychology oraz International Association for Relationship Research. Zajmuje się zagadnieniami psychologii rozwojowej i psychologii rodziny. Współpracuje między innymi z Ośrodkiem Adopcyjno-Opiekuńczym w Gdańsku; Gdańskim Ośrodkiem Pomocy Psychologicznej dla Dzieci i Młodzieży oraz Pomorskim Centrum Psychotraumatologii. Doświadczenie naukowe łączy z praktyką pracując z dziećmi, młodzieżą i dorosłymi.

Robert Jarosz
Urodzony w 1982 roku. Absolwent reżyserii Akademii Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza na Wydziale Sztuki Lalkarskiej w Białymstoku, dramatopisarz. Obecnie kierownik artystyczny Teatru Guliwer w Warszawie. Ukończył Podyplomowe Studia Menadżerów Kultury w Szkole Głównej Handlowej w Warszawie. jako reżyser zadebiutował „Pinokiem" w Teatrze im. H. Ch. Andersena w Lublinie. W krakowskim teatrze Groteska wyreżyserował „Kota w butach". Jego sztuka „W beczce chowany" dostała nagrodę specjalną w poznańskim Konkursie na Sztukę dla Dzieci i Młodzieży oraz nagrodę za debiut na III Międzynarodowym Festiwalu Sztuk Współczesnych dla Dzieci i Młodzieży KON-TEKSTY. Bogusław Kierc wyreżyserował ją w Teatrze Banialuka w Bielsku-Białej, a Janusz Ryl- Krystianowski w Teatrze Animacji w Poznaniu. Wyreżyserował kilka autorskich spektakli: „Bez podłogi" z Grupą Coincidentia (dramat wyróżniony w konkursie Centrum Myśli Jana Pawła II i wydany w antologii „Mrok jak światło"), „Układankę" (wystawioną w Poznaniu z grupą The Moods i nagrodzoną na Festiwalu Korczak), „Dudi bez piórka" (Teatr Baj Pomorski w Toruniu), „Gdzie jest Pinokio?" w Instytucie Teatralnym w ramach projektu Lato w Teatrze oraz „Modulor". Jego tekst „Wnyk" opublikowany został w miesięczniku „Dialog" oraz miał swoją premierę w Opolskim Teatrze Lalki i Aktora w reżyserii Bogusława Kierca – zarówno tekst sztuki, jak i spektakl zostały nagrodzone i wyróżnione w Ogólnopolskim Konkursie na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej oraz wyróżnione na XVI Międzynarodowym Festiwalu dla Dzieci i Młodzieży „Korczak". Laureat stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w dziedzinie teatru.

Michael Müller
Urodził się w Lubece w 1959 roku. Studiował sztukę i nauki polityczne na Uniwersytecie w
Hildesheim, a następnie ukończył kurs edukacji teatralnej w Remscheid. Od 1991 roku pracował jako specjalista ds. PR i promocji w Deutsches Schauspielhaus w Hamburgu, a od 2000 roku został tam dramaturgiem teatru dla młodzieży. Obecnie jest dramaturgiem i koordynatorem projektów edukacyjnych dla młodzieży w Hamburgu.

Iwona Nowacka
Tłumaczka, autorka, manager kultury, kuratorka międzynarodowych projektów teatralnych i literackich. Studiowała filologię germańską i literaturoznawstwo na Uniwersytecie A. Mickiewicza w Poznaniu oraz Universita degli Studi w Maceracie (Włochy). Tłumaczyła teksty m.in. Martina Heckmannsa, Wernera Fritscha, Juli Zeh, Gesine Danckwart, Jana Fabre'a, Carstena Brandaua, Lothara Kittsteina. Stypendystka Fundacji Współpracy Polsko-Niemieckiej (2012), Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2013) i Międzynarodowego Funduszu Wyszehradzkiego (2014).

Zbigniew Rudziński
Absolwent polonistyki. W latach 1971‒76 studiował we Wrocławiu i w Poznaniu. Uczestnik studenckiego ruchu teatralnego w latach siedemdziesiątych. Instruktor, animator i organizator amatorskiego życia teatralnego wśród młodzieży w Poznaniu i w środowisku wiejskim. Przez wiele lat aktywny w Towarzystwie Kultury Teatralnej (współanimator Proscenium) oraz ASSITEJ. Od roku 1985 w Centrum Sztuki Dziecka w Poznaniu kształtuje działalność teatralną tej instytucji: redaguje wydawnictwo „Nowe Sztuki dla Dzieci i Młodzieży", promuje współczesną dramaturgię m.in. poprzez organizowanie konkursów, warsztatów dramatopisarskich, Scenę Autora, tzw. Scenę Czytaną, Biennale Sztuki dla Dziecka, internetowy katalog sztuk współczesnych, a także propaguje teatr dla najnajmłodszych. Inicjator i organizator, jako pracownik CSD w Poznaniu, Kongresu Polskiego Teatru dla Dzieci i Młodzieży w roku 2005 i współredaktor „Raportu o stanie polskiego teatru dla dzieci i młodzieży w latach 1989‒2003".

Stach Szulist
Absolwent historii na Uniwersytecie Gdańskim, nauczyciel w gimnazjum, jest autorem tekstów poetyckich i prozatorskich, laureatem konkursu na najlepszą sztukę dla dzieci i młodzieży. Od wielu lat tworzy teatr z młodzieżą.

Romuald Wicza-Pokojski
Reżyser, dramaturg, od listopada 2011 roku dyrektor naczelny i artystyczny Miejskiego Teatru Miniatura. Absolwent Akademii Teatralnej im. A. Zelwerowicza w Warszawie na Wydziale Wiedzy o Teatrze. W 1991 roku założył autorski Teatr Wiczy, z którym zrealizował ponad 20 spektakli, zarówno scenicznych, jak i plenerowych.
Jako reżyser i dramaturg współpracował z teatrami: Baj Pomorski w Toruniu, Olsztyński Teatr Lalek, Teatr Wybrzeże w Gdańsku. Jego spektakle były prezentowane m.in. w Armenii, Czechach, Chorwacji, Danii, Grecji, Hiszpanii, Iranie, Irlandii, Niemczech, na Litwie, Słowacji, w Szwecji, USA, Wielkiej Brytanii, we Włoszech, na Białorusi, w Japonii. Laureat wielu nagród indywidualnych i zbiorowych, m.in.za innowacyjność w sztuce lalkarskiej za spektakl „Dietrich. Broken nails" podczas World Festival of Puppet Arts w Pradze w 2009 roku. W 2007 roku otrzymał medal „Zasłużony dla Kultury Polskiej". W Miniaturze zrealizował spektakl „Baltic. Pies na krze" oraz „Brzydkie kaczątko" nagrodzone na Hormony World Puppet Carnival w Bangkoku w 2014 roku.

 



(-)
Materiał Teatru
1 grudnia 2014