Przekraczanie granic w Schloss Bröllin

W ramach szczecińskiego 46. Przeglądu Teatrów Małych Form, od 2 do 10 kwietnia w Schloss Brölin w Pasewalku odbywać się transgraniczna część Festiwalu połączona z wystawami tematycznymi, warsztatami, sympozjum i spektaklami

"Kontrapunkt" jest jednym z najstarszych festiwali teatralnych w Polsce. Przegląd jest imprezą integrującą całe środowisko artystyczne Szczecina – od twórców teatralnych, przez pisarzy i poetów, plastyków, po fotografów. Festiwal stara się eksponować najnowsze nurty i poszukiwania polskiego teatru, konfrontuje dokonania uznanych twórców z interesującymi eksperymentami początkujących artystów. "Kontrapunkt" prezentuje różnorodne stylistyki i języki teatralnej wypowiedzi – co podkreśla wprowadzona jego nazwa. Organizatorem festiwalu jest  Miasto Szczecin. Współgospodarzami są: Teatr Lalek „Pleciuga”, Teatr Współczesny i Ośrodek Teatralny KANA. Przegląd Teatrów Małych Form "Kontrapunkt" wykracza poza granice Polski współpracując z artystami i teatrami niemieckimi, między innymi w Berlinie i Pasewalku. Znajdujący się w właśnie w Pasewalku Schloss Bröllin od jedenastu lat współtworzy transgraniczną część „Kontrapunktu”.

Program części transgranicznej:


Niedziela, 2 kwietnia 2011, 16:00


Otwarcie wystawy „Tanz@Kontrapunkt“ w Pasewalku w  „Kunststück am Pulverturm“ oraz Dom Prenzlauer Str. 21b

Dorota Tolloczko-Femerling zestawia w instalacji obrazy fotografki Dominiki Odrowąż poświęcone minionym edycjom festiwalu „Kontrapunkt”.

Dominika Odrowąż zajmuje się grafiką i fotografią od rozpoczęcia edukacji w Szczecińskim Liceum Plastycznym w 1994 roku. Po ukończeniu szkoły średniej rozpoczęła edukację w Wyższej Szkole Sztuki Użytkowej w Szczecinie oraz studia na Uniwersytecie Sztuk Pięknych „Bellas Artes” w Barcelonie. Wtedy też z rozpoczęciem studiów rozpoczęła się jej przygoda z Kontrapunktem pod okiem fotografa Wojtka Jabłońskiego.
Projektantka Dorota Tolloczko-Femerling, urodzona 1981 w Świnoujściu ukończyła Państwowe Liceum Sztuk Plastycznych oraz Wyższą Szkołę Sztuki Użytkowej. Była czterokrotną stypendystką Miasta Szczecina. Wielokrotnie pracowała z Ośrodkiem Teatralnym KANA, między innymi podczas festiwalu Kontrapunkt oraz Festiwalu Artystów Ulicy. Brała udział w wielu polski-niemieckich projektach, warsztatach, konkursach oraz wystawach.

Piątek, 8 kwietnia, 16:00 – niedziela, 10 kwietnia 2011 15:00: Polsko-niemieckie sympozjum w Schloss Bröllin


Temat: „Taniec współczesny w Polsce: nowe przebudzenie - bieżąca sytuacja w kraju oraz szanse dla Szczecina oraz dwujęzycznego regionu”.

Trzydniowe warsztaty  oraz odbywające się w weekend sympozjum w Schloss Bröllin stanowią początek długoterminowego projektu, który postawił sobie za cel propagowanie tańca współczesnego w Szczecinie. Blisko trzydziestu gościom oraz uczestnikom zostanie przedstawiona bieżąca sytuacja tańca współczesnego w Polsce.

Piatek, 8 kwietnia 2011, 20:00: „Nokturny“ -  Teatr Amareya (Gdańsk)


„Nokturny” to tytuł projektu łączącego teatr, taniec, muzykę i film. W ramach projektu zaprezentowany zostanie spektakl „Nokturny” w reżyserii i z choreografią Katarzyny Pastuszak, w wykonaniu Teatru Amareya oraz film „Ciało otwarte” w reżyserii Barbary Świąder-Puchowskiej, z udziałem Teatru Amareya.

Świat malarzy „nokturnistów” był początkiem drogi do ciała - drogi, która zaprowadziła ich w nowe, oddalone od wyjściowych inspiracji, rejony bycia i doświadczenia. Nokturn, potraktowany został jako metafora struktury zbudowanej z precyzyjnie dobranych tonów i kontrastów. W monochromatycznej przestrzeni „Nokturnów” ciała szukają swojej barwy, badają swoją materialność, by odnaleźć swój początek w ruchu. „Nokturny” stawiają pytanie o istnienie niewidzialnego porządku, jasnej i bezpiecznej przestrzeni wewnątrz każdego człowieka.

Niedziela, 9 kwietnia 2011, 20:00: „Motel [personal affairs]. Third Room” – Gruppo Nanou (Włochy)


Włoska grupa Nanou przedstawi w ramach rezydencji w Schloss Bröllin  trzecią część swojego projektu performance. W plastycznych inscenizacjach zajmuje się oddziaływaniem wizualnych wrażeń na nasze postrzeganie.
W „Third Room“  Marca Valeria Amico i Rhueny Bracci wszyscy bohaterowie to modelowe, uniwersalne postaci bez twarzy.  Niezwykłe wydarzenia przerywają ich zwyczajny dzień. Istoty spektaklu nie stanowią bohaterowie, lecz konsekwencje ich działań, które w skutkach prowadzą do dramatu rozgrywającego się na oczach widzów.



Jenny Galow
Materiały Organizatorów
30 marca 2011
Spektakle
Nokturny
Teatry
Teatr Amareya