Przygody Karusi i jej słonecznozłotego przyjaciela

Gdy jest przy tobie Piaskowy Wilk, możesz poczuć się bezpiecznie. To on staje się twoim powiernikiem, pomaga wyjaśniać zagadki świata, potrafi znaleźć odpowiedzi na najtrudniejsze pytania. Przygody Karusi i jej słonecznozłotego przyjaciela, znane z popularnej książkowej serii szwedzkiej autorki Åsy Lind, zostają ukazane w planie aktorskim i lalkowym. Akcja przedstawienia na Scenie Foyer rozgrywa się wśród widzów.

Reżyser o spektaklu:

Piaskowy Wilk, według autorki książki, Åsy Lind, to opowieść o znaczeniu pytań. Jak bardzo ważne jest ich stawianie i jak ważne jest, by pytania traktować poważnie. Agnieszka Stróżyk, która przetłumaczyła Piaskowego Wilka na język polski uważa, że mowa jest o wolności myślenia i poszukiwaniu języka. Po to, by móc o sobie opowiedzieć i jak najlepiej zrozumieć innych. Zgadzam się z tym. Dodam jeszcze, że Piaskowy Wilk jest o ciekawości pobudzającej do odkrywania, o radzeniu sobie z trudnymi sytuacjami, w których każde pytanie jest ważne i niezwykłe, i każde otwiera nowe drzwi.
Julia Szmyt

Spotkanie z Åsą Lind

Teatr Lalka i Wydawnictwo Zakamarki mają zaszczyt zaprosić na spotkanie z Åsą Lind, szwedzką autorką książek o Piaskowym Wilku i Karusi. Spotkanie odbędzie się 10 lutego 2019 o godz. 12:00 w Teatrze Lalka.

Åsa Lind w wywiadach podkreśla, że najważniejszym elementem w jej domu był kuchenny stół, przy którym ojciec opowiadał historie, a matka czytała dzieciom książki. Już jako dziecko nie wyobrażała sobie życia bez pisania i czytania. W swoich opowieściach porusza trudne tematy, pokazuje świat z pogranicza fantazji i rzeczywistości, eksperymentuje z językiem. Nakładem Wydawnictwa Zakamarki ukazały się w Polsce następujące tytuły: Piaskowy Wilk, Piaskowy Wilk i ćwiczenia z myślenia, Piaskowy Wilk i prawdziwe wymysły oraz zbiór tych trzech tomów zatytułowany: Raz, dwa, trzy, Piaskowy Wilk.

Biogramy twórców przedstawienia

Julia Szmyt - od 2014 roku studentka reżyserii w Akademii Teatralnej im. A. Zelwerowicza w Warszawie, absolwentka kulturoznawstwa na Uniwersytecie im. A. Mickiewicza w Poznaniu, absolwentka podyplomowego studium coachingu w Laboratorium Psychoedukacji w Wyższej Szkole Psychologii Społecznej w Warszawie. Dwukrotna stypendystka Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego: w ramach stypendium zrealizowała akcję happeningową pt. Zmanipulowani oraz eksperyment artystyczny pt. Gra. Stypendystka Marszałka Województwa Wielkopolskiego. Jako aktorka i reżyserka realizuje własne projekty artystyczne z dziedziny teatru, happeningu i filmu skierowane do widzów dorosłych i dzieci. Asystentka Mai Kleczewskiej przy spektaklu Malowany ptak w Teatrze Polskim w Poznaniu. Jej debiutem reżyserskim w teatrze instytucjonalnym był spektakl Holoubek, syn Picassa (Teatr Nowy w Poznaniu, premiera 9 czerwca 2018).

Wiktoria Grzybowska - urodzona w 1997 roku w Poznaniu. Studiowała filozofię na Uniwersytecie Warszawskim, obecnie studentka scenografii na Wydziale Scenografii Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Wielokrotnie pracowała przy projektach studentów Warszawskiej Szkoły Filmowej oraz Akademii Teatralnej. Piaskowy Wilk jest jej debiutem scenograficznym.

Paweł Szamburski - klarnecista i kompozytor od lat związany z warszawską sceną niezależną Lado ABC. Występuje w zespołach Bastarda, SzaZa, Ircha Clarinet Quartet oraz w autorskich projektach solowych (Ceratitis Capitata, Homo ludens). Tworzy muzykę na polu interdyscyplinarnym: dla teatru, filmu, słuchowisk radiowych, kina niemego czy teatru tańca. W 2009 roku wraz z projektem SzaZa zdobył wyróżnienie za muzykę na Międzynarodowym Festiwalu Teatralnym „Kontrapunkt" w Szczecinie oraz nagrodę główną za muzykę od Ministra Kultury i od Teatru Narodowego w XV Ogólnopolskim Konkursie na Wystawienie Sztuki Współczesnej. Szamburski został także wyróżniony na Międzynarodowym Festiwalu Filmów Animowanych w Annecy (Francja 2009) - nagrodą „Sacem" za najlepszą muzykę filmową.

Patryk Zakrocki - improwizator, kompozytor, rysownik. Studiował kompozycję u prof. B. Schaeffera i prof. Ripplemarka oraz literaturę na Wydziale Filologii Polskiej UW. Gra na skrzypcotrąbce, altówce, oscylatorze i nietypowych instrumentach muzycznych. Zajmuje się spontaniczną kompozycją jako autor muzyki teatralnej i filmowej, instrumentalista i dyrygent. Współtworzy duet SzaZa, Spontaneus Chamber Music oraz inne wyjątkowe projekty własnego pomysłu: Polski Piach, Gabinet Masażu Ucha Wewnętrznego, Zakład Produkcji Dźwięku i Kino Dźwięku. Jest autorem utworów na składy akustyczne i elektroakustyczne, a także wielokanałowej muzyki wpisanej w architekturę. Komponuje do spektakli teatralnych, tańca współczesnego i filmów fabularnych, animowanych, dokumentalnych. Współpracuje z Lado Abc, Böłt i Fundacją Słuchaj.

 



Dominika Druch
Materiał Teatru
8 lutego 2019
Spektakle
Piaskowy Wilk
Portrety
Julia Szmyt