Śląska polecajka

W drugim tygodniu grudnia zapraszam państwa na bardzo różnorodne spektakle. Od ciepłych i zabawnych spektakli familijnych i świątecznych, po trudne i refleksyjne spektakle, rozważające drażliwe tematy i zadające widzowi trudne pytania, na które odpowiedzi musi udzielić sam.

"Sinobrody - nadzieja kobiet" - reż. Alina Chechelska - Spektakl Szkoły Aktorskiej Teatru Śląskiego w Katowicach - Scena w Malarni.

11.12, godz. 17:00

12.12, godz. 17:00

Pokaz spektaklu dyplomowego Szkoły Aktorskiej Teatru Śląskiego

Czy łatwo jest się zakochać?
Czy kochałeś kiedyś kogoś?
Kochałeś... ponad wszystko?

W każdym z nas drzemie pierwotny głód bliskości drugiego człowieka. Jedni - mówią o tym otwarcie, drudzy - sparzeni niejednokrotnie, milczą. A co jeśli tą osobą okaże się przechodzień - niczym nie wyróżniający się sprzedawca butów o nieco mrocznej naturze, który również szuka dziś wieczorem ciepłej i serdecznej osoby? Henryk Sinobrody, dla każdej z napotkanych kobiet, staje się nadzieją na lepsze jutro i zaspokojeniem skrywanych pragnień. Czy uda mu się im pomóc? (Mat. Teatru)

 

"Skrzypek na dachu" - reż. Petr Kracik - Scena Polska Teatru Cieszyńskiego w Cieszynie, Czeski Cieszyn

10.12, godz. 19:00

Wspólny projekt z okazji jubileuszowego 70. sezonu Sceny Polskiej i jubileuszowego 75. sezonu Sceny Czeskiej Teatru Cieszyńskiego

Legendarny musical, którego premiera odbyła się w Nowym Jorku w 1964 roku, otrzymał wiele nagród. Mówi o sile tradycji, miłości, rodzinie i potrzebie toleracji, i aktualny jest nadal.

To historia ubogiego żydowskiego mleczarza Tewji. Jego największym zmartwieniem jest dobrze wydać za mąż swoje córki i zapewnić im w ten sposób życie lepsze, niż było jego. Dlatego wspólnie ze swatką stara się znaleźć odpowiednich narzeczonych dla swoich córek. Lecz córki sprzeniewierzą się tradycji i chcą wyjść za mąż z miłości. Akcja rozgrywa się w Anatewce, miasteczku na terenie rosyjskiej Ukrainy, na początku XX wieku, w czasie pogromów. Tewje i jego najbliżsi muszą w końcu opuścić swoje domy i wyruszyć naprzeciw niepewnej przyszłości.

Historia jest luźno oparta na powieści „Dzieje Tewji Mleczarza" autorstwa żydowskiego pisarza Szolema Alejchema. Musical, oprócz niezwykle mądrej i porywającej za serce historii, rozsławiły również słynne piosenki, takie jak Tradycja, Gdybym był bogaty i inne. (Mat. Teatru)

 

"Królowa Śniegu" - reż. Karolina Maciejaszek - Śląski Teatr Lalki i Aktora "Ateneum"

12.12, godz. 12:00

Królowa Śniegu Hansa Christiana Andersena to klasyka baśni literackiej. Historia przyjaźni czy raczej miłości dwojga bohaterów – Gerdy i Kaja – wciąż inspiruje kolejne pokolenia twórców.

Odłamek diabelskiego lustra, jaki utkwił w oku chłopca sprawia, że Kaj zmienia się nie do poznania; staje się złośliwym, wyrachowanym egoistą, złym i zamkniętym w sobie, aż w końcu znika bez słowa i śladu. Odnaleźć go i pomóc może mu tylko Gerda, która wyrusza w niebezpieczną drogę do symbolicznej Królowej Śniegu, ale robi to równocześnie dla siebie.

Cała historia jest bowiem inicjacyjną wędrówką bohaterki, pełną przeszkód i trudnych wyborów, przekraczaniem własnych granic, poszukiwaniem tożsamości, podróżą w głąb siebie. To szczególne doświadczenie, bo dokonujące się przede wszystkim w świecie kobiet i ich losów. Męskie postaci nie mają w opowieści Andersena większego znaczenia, są niedojrzałe i bierne. (Mat. Teatru)

 

"Pinokio. Il Grande Musical" - reż. Magdalena Piekorz - Teatr Rozrywki w Chorzowie

10.12, godz. 11:00 i 18:00

11.12, godz. 18:00

12.12, godz. 17:00

Słynna opowieść Carlo Collodiego o drewnianym pajacyku ma już prawie 140 lat! Jej musicalowa wersja jest jednak znacznie cieplejsza i przyjemniejsza niż pierwowzór. Nie ma w niej okrucieństwa i bólu, a tytułowy Pinokio nie jest tak bardzo zły, krnąbrny i egoistyczny. Spektakl zachwyca scenami zbiorowymi, choreografią i pięknymi kostiumami, a piosenki są wyjątkowo melodyjne i wpadające w ucho – jak przystało na włoską muzykę popową. „Pinokio" to musical familijny, czyli wspaniała propozycja dla całych rodzin. (Mat. Teatru)

 

"Dziki Wschód" - reż. Jerzy Jan Połoński - Teatr Miejski w Gliwicach

11.12, godz. 19:00 - PREMIERA

12.12, godz. 18:00

Tym razem będzie to napisana na zamówienie gliwickiego teatru sztuka Przemysława Pilarskiego pod tytułem „DZIKI WSCHÓD, czyli nieprawdopodobna, lecz do bólu prawdziwa opowieść o krzywdzie i zemście, o nienawiści i o odpuszczeniu, o woli życia i o pogoni za szczęściem; opowieść o Loli, więźniarce Auschwitz -Birkenau, która po wojnie urządziła Niemcom piekło". Utwór nie jest jednak kronikarską opowieścią, „opartą na faktach". „Dziki Wschód" to literacka fantazja. Ponieważ – jak mówi jej autor – sztuka to sztuka. Chciałem tym tekstem spróbować przywrócić zacieraną przez lata pamięć. Ale też zadać pytania. Nie o tamte czasy i nie o tamtych ludzi. O człowieka. Kto jest dobry, kto jest zły? Kto jest ofiarą, a kto prześladowcą? Kto broni się, a kto atakuje? (Mat. Teatru)

 

"Scrooge. Opowieść Wigilijna" Charlesa Dickensa - reż. Henryk Adamek - Teatr Nowy w Zabrzu

11.12, godz. 16:00

12.12, godz. 17:00

„Scrooge. Opowieść Wigilijna" w reżyserii Henryka Adamka to wzruszająca historia przemiany skąpca – tytułowego Scrooge'a – w człowieka hojnego i dobrego dla innych, na podstawie znanego opowiadania Karola Dickensa, nawiązującego do Świąt Bożego Narodzenia. Przed spotkaniem trzech Duchów Bożego Narodzenia (Ducha Minionych Świąt, Ducha Tegorocznego Bożego Narodzenia i Ducha Przyszłych Świąt), Scrooge jest człowiekiem, dla którego pieniądze są najważniejsze, ale wówczas jego życie jest marne i nieszczęśliwe. Dopiero po wizycie dziwnych gości i refleksji nad swoim życiem, przekonuje się, że bogactwo nie daje radości, jeśli nie można się nim dzielić. Ale czy taka spektakularna przemiana będzie już ostateczna? (Mat. Teatru)

 

"Człowiek z La Manczy" - reż. Witold Mazurkiewicz - Teatr Polski w Bielsku-Białej 

10.12, godz. 19:00

11.12, godz. 19:00

12.12, godz. 19:00

„Człowiek z La Manczy" to musical rodem z Broadway'u, gdzie był wystawiony ponad dwa tysiące razy, ciesząc się przez lata niesłabnącym zainteresowaniem publiczności. Entuzjastyczne komentarze i owacje na stojąco po każdym spektaklu świadczą o tym, że także bielska inscenizacja ma szansę zostać jednym z najdłużej granych tytułów w Teatrze Polskim.

Miguel de Cervantes – poeta, żołnierz i poborca podatkowy – trafia do więzienia, gdzie czeka go sąd. Nie wiemy, z jakiej wojny wrócił, a on sam nie wie, za co ma być sądzony. Rozpoczyna więc opowieść o Don Kichocie, błędnym rycerzu, która ma zapewnić mu przetrwanie. Wciąga w to współwięźniów, magnetyzuje i uwodzi. Machina jednak ruszyła i choć młyny Wielkiej Inkwizycji mielą bez pośpiechu, to nikt się przed nimi nie uchroni. Strach nie ma tu jednego źródła, a jednak przenika do szpiku kości, obezwładnia i osacza. Czy Cervantes ochroni swoje życie dzięki opowieści? A czym jest opowieść, która nie ma mocy zmieniania świata? (Mat. Teatru)



Dorota Dziuba
Dziennik Teatralny Katowice
10 grudnia 2021