Spacer wokół mitu Orfeusza

Offenbach jest twórcą i królem francuskiej operetki, paryskiego stylu, pełnego lekkości i dowcipu, który wpłynął również na inne gatunki sztuki. Swoim humorem, odwagą, frywolnością, wspaniałą melodyczną inwencją, odegrał ogromną rolę w kulturze francuskiej.

Orfeusz w piekle jest nieśmiertelną, ponadczasową operetką, w której temat hipokryzji, podwójnej moralności, nic nie stracił na swojej aktualności. Akcja tej operetki, tak w realnym, jak i w mitycznym świecie, obraca się wokół filozofii życia, związanej z miłością, erotyką, poszukiwaniem szczęścia. Świat zwykłych śmiertelników, czy bogów i bogiń jest do siebie podobnym. Posiada te same życiowe oczekiwania, te same wady i zalety.

Orfeusz w piekle to groteskowy, ironiczny spacer wokół mitu Orfeusza. Pomostem pomiędzy realnością, którą reprezentuje Eurydyka i Orfeusz, na Ziemi, a światem onirycznym, rozgrywającym się na Olimpie i w Piekle, będą dekoracje i kostiumy. W naszej realizacji Orfeusz w piekle będzie w stylu francuskich wykonań, blisko związanych z oryginalnym dziełem, które pozostało niezwykle odważne i aktualne. Niekonwencjonalne dekoracje, kostiumy i choreografia pozwolą nam na realizację operetki współczesnymi środkami, wzbogacając ją od strony muzycznej i interpretacji aktorskiej komediową lekkością. Pragniemy otworzyć wszystkie bramy interpretacji, aby z tego uniwersalnego muzeum śmiechu, jakim jest to dzieło Offenbacha, stworzyć współczesną, lekką i mądrą zabawę.

(Maria Sartova)

___

WARCISŁAW KUNC

Dyrygent polskich i zagranicznych scen operowych, posiadający niezwykle szeroki repertuar symfoniczno-operowy. Sprawował kierownictwo muzyczne w ponad 60 spektaklach operowych, operetkowych, musicalowych i baletowych. Twórca festiwali operowych oraz programów edukacyjnych. Absolwent Wydziału Kompozycji, Dyrygentury i Teorii Muzyki Akademii Muzycznej w Warszawie; specjalność Dyrygentura operowo-symfoniczna pod kierunkiem prof. Bogusława Madeyai prof. Henryka Czyża. Żywo interesuje się menagementem kultury. Jest członkiemStowarzyszenia Dyrektorów Teatrów, współpracuje z SGH w Warszawie.Prowadzi czynną działalność pedagogiczną. Od roku 2010 profesor Akademii Muzycznej w Poznaniu, kierownik Katedry Dyrygentury Symfoniczneji Operowej. Od sezonu 2016/2017 dyrektor Opery Bałtyckiej w Gdańsku.

MARIA SARTOVA

Absolwentka Akademii Muzycznej w Warszawie, jedna z ostatnich uczennic prof. Ady Sari, kontynuowała studia wokalne z Giną Cignia w Mediolanie z Camillem Mauranem w Paryżu i w Aachen z Rudolfem Bautzem. Po debiucie w Operze Wrocławskiej i w Teatrze Wielkim w Warszawie, karierę wokalną związała ze scenami europejskimi śpiewając główne partie we Francji, Niemczech, Szwajcarii, Włoszech, Izraelu i Stanach Zjednoczonych. Szczególne uznanie zdobyła interpretacją partii Tatiany w "Eugeniuszu Onieginie" Piotra Czajkowskiego.
Dla Radia France dokonała licznych nagrań muzyki kameralnej i operowej z towarzyszeniem Orchestre National i Orchestre Philharmonique. Spotkanie i współpraca w Paryżu z Bronisławem Horowiczem, uczniem Leona Schillera, wybitnym reżyserem operowym staje się początkiem zmian w jej życiu artystycznym. Realizuje dla telewizji polskiej i francuskiej filmy dokumentalne poświęcone wybitnym postaciom polskiego i francuskiego życia kulturalnego, z udziałem wybitnych aktorów takich jak Leslie Caron, Andrzej Seweryn, Maria Laborit, Alexandra Stewart... Od 2002 współpracuje jako reżyser z teatrami operowym.

YVES COLLET

Grafik przestrzeni, malarz światła. Jego spotkanie w 1997 roku z reżyserem Emmanuelem Demarcy-Mota rozpoczęło ich długą współpracę w Théâtre de la Ville w Paryżu, która trwa do dziś.

Zrealizował scenografię i światła między innymi do takich spektakli jak: Stan oblężenia Alberta Camus, Alicja w krainie czarów Fabrice'a Melquiot. Podczas swojej teatralnej przygody otrzymał Grand Prix za scenografię i światła za Sześć postaci scenicznych w poszukiwaniu autora Luigiego Pirandello. Od lat jest artystą związanym z Théâtre des Quartiers d'Ivry wraz z Adelem Hakimem (Antygona Sofoklesa - Théâtre National Palestinien - Nagroda Krytyki za Najlepszy Spektakl Zagraniczny, Miarka za miarkę Wiliama Shakespeare'a) oraz z Elisabeth Chailloux (Królowe Normanda Chaurette, Fedra Seneki). Współpracuje również z takimi reżyserami jak: Maria Sartova (Złote runo Alexandra Tansmana, Hello Dolly! Jerry'ego Hermana), Brigitte Jaques-Wajeman (Nicomède, Suréna Pierre'a Corneille), Claude Buchvald (Piękna i bestia, Music Shop Richarda Wargo) oraz liczne dzieła Valère Novarina.

ANNA CHADAJ

Studiowała na Wydziale Rzeźby oraz na Wydziale Scenografii na której obroniła dyplom z wyróżnieniem w 2006 roku. Tworzy scenografie i kostiumy do spektakli w teatrach dramatycznych, muzycznych, operach oraz teatrach lalek. Współpracuje z wieloma teatrami w Polsce. W 2015 roku reprezentowała Polskę na wystawie podsumowującej 25-lecie kostiumografii światowej na quadrienalle scenograficznym w Pradze oraz na Costume design at the turn of the century: 1990–2015 w A. A. Bakhrushin State Central Theatre Museum w Moskwie. Jest autorką kostiumów Ceremonii Otwarcia Europejskiej Stolicy Kultury Wrocław 2016. W sezonie teatralnym 2013/2014 otrzymała Złotą Maskę za najlepszy spektakl w teatrach lalkowych (Koralina), a w sezonie 2016/2017 w Łodzi otrzymała Złotą Maskę za najlepsze kostiumy do spektaklu Lamaila. W jej dorobku znajdują się m.in.: Doktor Żywago w Białymstoku, Lamaila w Łodzi, Koralina w Łodzi, Mała Syrenka w Rzeszowie; Umwuka we Wrocławiu (wyróżnienie za najlepszą scenografię sezonu teatralnego 2013/2014 wg portalu teatralnego Teatr dla Was) czy Woyzeck w Olsztynie.

JAROSŁAW STANIEK

Choreograf i reżyser przedstawień muzycznych. Ma w swoim dorobku choreografie do blisko 200 spektakli teatralnych, operowych, a także filmów, programów TV, koncertów, teledysków. Zrealizował jako choreograf i reżyser największe klasyczne tytuły musicalowe: West Side Story, Jesus Christ Superstar, Hair, Grease, Footloose, Fame, Chicago - zarówno w Polsce, jak i w Europie. Realizuje też własne spektakle m.in. Opentaniec (Pomorska Nagroda Artystyczna 2004), hip-hopowy projekt teatralny 12 ławek (Nagroda Prezydenta Gdyni 2006), Metropolish –Telesocjostory (nagroda Podlaskie Przedsięwzięcie Roku 2010). Pracował w teatrach operowych w Niemczech, Holandii, oraz praktycznie we wszystkich teatrach muzycznych w Polsce. Jest autorem choreografii podczas ceremonii przedmeczowych Mistrzostw Europy w piłce nożnej EURO 2012 (Stadion Narodowy w Warszawie). Często angażuje się w pracę przy spektaklach dramatycznych oraz tworzy oryginalne widowiska i spektakle muzyczne.



(-) (-)
Materiał Opery
14 kwietnia 2018
Spektakle
Orfeusz w piekle
Portrety
Maria Sartova