Spektakl o Camille Claudel w Instytucie Grotowskiego

W ramach drugiej odsłony "Monosytuacji" Kamila Klamut i Mariana Sadovska opowiedzą w "Camille" o francuskiej artystce.

Camille Claudel była rzeźbiarką, siostrą Paula Claudela, przez dziesięć lat towarzyszką życia i twórczości Augusta Rodina, zmarła siedemdziesiąt lat temu. Ostatnie trzydzieści lat swojego życia spędziła w zakładzie psychiatrycznym. Myśląc o niej, przywołuję niektóre fakty z jej życia i zastanawiam się, jak je nazwać, ubrać we własną wrażliwość. Oto przyjazd dawno niewidzianej przyjaciółki wywołuje kaskadę wspomnień

Kamila Klamut

Moje - myślałam; ja - myślałam; tamci - myślałam; ich - myślałam - oto się piętrzy twardo przed światem wrogi forteczny wał barykadą - tak nas rozdziela: mnie i resztę słów nieprzebyty, nieufny nawał; głową o mur nie przebijesz ściany.

Zamknięto pokój.

Samotność.

Fragment wiersza Zuzanny Ginczanki Zza barykad z tomiku Udźwignąć własne szczęście

Wykonanie: Kamila Klamut i Mariana Sadovska

Muzyka: Mariana Sadovska

Współpraca reżyserska: Mariana Sadovska, Carol Brinkmann Ellis, Vivien Wood, Alexandra Kazazou

Światła: Bartosz Radziszewski

Współpraca scenograficzna: Bajka Tworek

Rzeźby wykonały: Marianna Lisiecka i Magdalena Węgrzyn Specjalne podziękowania dla Jarosława Freta Czas trwania: 50 minut

W spektaklu wykorzystano fragmenty listów Camille Claudel w tłumaczeniu Marie Magneron oraz wiersze Zuzanny Ginczanki.

Spektakl dedykuję mojej Siostrze. / Kamila Klamut

27-28 lutego, 1 marca 2014 19:00 Sala Teatru Laboratorium

Kamila Klamut jest absolwentką kulturoznawstwa na Uniwersytecie Wrocławskim. Od połowy lat dziewięćdziesiątych ściśle związana z Ośrodkiem Badań Twórczości Jerzego Grotowskiego i Poszukiwań Teatralno-Kulturowych, następnie (od 2007 roku) z Instytutem im. Jerzego Grotowskiego. Na zaproszenie Grzegorza Brala i Anny Zubrzyckiej w 1996 roku uczestniczyła w pracach nad powołaniem Teatru Pieśń Kozła oraz grała w pierwszym spektaklu zespołu, Pieśń Kozła - dytyramb. Od 1999 roku współpracuje z Jarosławem Fretem, z którym wyprawiała się do różnych zakątków świata w poszukiwaniu najstarszych zachowanych form muzyki. Jest współinicjatorką powstania Teatru ZAR. Gra we wszystkich częściach tryptyku Ewangelie dzieciństwa prezentowanego m.in. w Londynie, Florencji, Paryżu, Los Angeles, Chicago, Kairze, Seulu, New Delhi oraz w Edynburgu, gdzie podczas festiwalu Fringe spektakl Cesarskie cięcie. Próby o samobójstwie w sierpniu 2012 roku zdobył prestiżowe nagrody: Total Theatre w kategorii teatr fizyczny oraz Herald Angel. Obecnie bierze udział w najnowszym projekcie Teatru ZAR, "Armine, Sister".

Mariana Sadovska jest znakomitą pieśniarką i aktorką ukraińską, mieszkającą obecnie w Kolonii w Niemczech. W swojej pracy czerpie z bogatej ukraińskiej tradycji muzycznej. Materią jej twórczości są głównie ukraińskie pieśni ludowe, istotą jej działań scenicznych natomiast to, co dzieje się na styku tych pieśni i jej całkowicie nieludowej, współczesnej i wspartej niezwykłymi możliwościami głosowymi wyobraźni artystycznej. Obwołana przez krytyków muzycznych "ukraińską Björk", spędziła w Polsce dziesięć lat, pracując jako aktorka Ośrodka Praktyk Teatralnych "Gardzienice". Od kilku lat buduje solową karierę, koncertując na całym świecie. W 2013 roku otrzymała najbardziej prestiżową nagrodę niemieckiej branży muzycznej RUTH, przyznawaną w kategorii folk, etno i world music, a także zadebiutowała kompozycją requiem Czarnobyl. Żniwa, które zostało przez nią wykonane wraz z muzykami z Kronos Quartet na scenie Teatru Narodowego w Kijowie oraz w Lincoln Center w Nowym Jorku.

Bilety: 15 zł

Rezerwacja i sprzedaż biletów: sekretariat@grotowski-institute.art.pl; tel. 71 34 45 320 Bilety online <http://biletin.pl/pl/event,show,2069,monosytuacje-2-cykl-malych-form-teatralnych.html



(-) (-)
Materiał Teatru
20 lutego 2014