Spektakle konkursowe

Podczas III edycji FmP zostanie zaprezentowanych 9 spektakli konkursowych a wśród nich przedstawienia z Poznania, Torunia, Białegostoku, Rzeszowa, Warszawy, Łodzi, Szczecina oraz Wrocławia. Dodatkowo zobaczymy dwa spektakle w wykonaniu studentów PWST w Krakowie (Wydział Lalkarski we Wrocławiu) oraz jedno przedstawienie studentów AT w Warszawie ( Wydział Sztuki Lalkarskiej w Białystoku).

LALE.TEATR
Tomasz Maśląkowski | Antek Maśląkowski
PROSTA HISTORIA
prapremiera | 18 września 2016
Na początku był Raj: Dom. Ogród. Tata, mama, dziecko. Świeciło słońce. Szczekał pies. Wszystko działało. Później pojawiła się chmura. Czarna chmura. Gdzieś daleko, nikt tego nie zauważył. Mijał czas. Chmur przybywało i nagle rozpętała się burza. Trzęsienie ziemi. Nastąpiła Zmiana. Wreszcie wszystko zniknęło. Nastało Nic. Pustka. Jak sobie z tym poradzić? Czy na niebie jeszcze kiedyś pojawi się słońce? A na twarzy dziecka – uśmiech?
PROSTA HISTORIA to opowieść, jakich wiele. Trochę smutna, a trochę wesoła. O emocjach, które przychodzą i odchodzą. I o tym, co pozostaje.
Pozbawiony słów spektakl czerpie ze środków teatru formy. Dwóch aktorów, kameralna przestrzeń, lalki i dekoracje à la planchette, muzyka – wszystko to składa się na teatralne laboratorium, w którym dziecko dostaje szanse na oswojenie własnych emocji.
Koprodukcja Fundacji LALE.Teatr i Wrocławskiego Teatru Lalek.
scenariusz | Tomasz Maśląkowski | Antek Maśląkowski
reżyseria | Tomasz Maśląkowski | Radosław Kasiukiewicz
scenografia | Mateusz Stępniak
muzyka | Grzegorz Mazoń
obsada | Tomasz Maśląkowski | Radosław Kasiukiewicz
czas trwania | 45 minut bez przerwy
wiek | 4+
TEATR MASKA W RZESZOWIE
Tomasz Kaczorowski
TERAZ TU JEST NASZ DOM
na podstawie książki Barbary Gawryluk pod tym samym tytułem
prapremiera | 26 marca 2017
Opowiem wam historię swojej – dość niezwykłej – przeprowadzki. Mam na imię Romek i od pewnego czasu mieszkam w Polsce. Kiedy byłem jeszcze dzieckiem i mieszkałem daleko stąd, w rozmowach dorosłych zaczęły pojawiać się nieznane słowa: „wojna", „bomba", „ewakuacja"... Któregoś dnia rodzice powiedzieli, że muszę się szybko pakować i że mogę zabrać ze sobą tylko to, co zmieści się do jednego plecaka. W ten sposób znalazłem się u was. Wszystko było tu dla mnie nowe i nieznane: ludzie, język, zwyczaje, a nawet otaczające mnie przedmioty. Z początku było mi ciężko, ale przecież z pomocą rodziny i przyjaciół wszystko można przezwyciężyć.
A Wy? Czy przeprowadzaliście się kiedyś? Przeprowadzka potrafi wprowadzić do naszego życia sporo zamieszania. I nie ma znaczenia, czy przenosimy się tylko na sąsiednią ulicę, do innego miasta czy do innego kraju. Dom zapełniają pudła, pudełka i kartony, w których stopniowo znikają rzeczy, które przed chwilą były na wyciągnięcie ręki. Jednak nie wszystko, co ważne, można włożyć do pudełka. Nie spakujemy przecież kolegi, z którym gramy w piłkę, ulubionego placu zabaw czy mieszkających na sąsiedniej ulicy dziadków. I to jest tak, jakby zostało jedno puste pudełko. To niewypełnione miejsce sprawia, że w drodze do nowego domu towarzyszą nam tęsknota za przyjaciółmi, lęk przed nieznanym i niepewność, czy znajdziemy nowych kolegów. Rozejrzyjcie się wokół siebie. Być może w waszej klasie lub na waszej ulicy zjawią się (albo już są) takie dzieci jak ja. Może martwią się, jak to będzie stanąć przed obcą klasą, czekają na wasz życzliwy gest. Pomyślcie, ile dobrego może zdziałać wtedy jeden przyjazny uśmiech. Może dzięki temu nie tylko pomożecie komuś poczuć się w nowym miejscu jak we własnym domu, ale także zyskacie przyjaciela na całe życie.
Przedstawienie oparte na książce Barbary Gawryluk, która ukazała się w serii wydawniczej WOJNA DOROSŁYCH – HISTORIE DZIECI, uczy otwartości i tolerancji. W mądry i przystępny sposób opowiada o współczesnej historii. Ukazując wojnę, widzianą oczami dziecka, mówi o problemach z odnalezieniem się w nowej rzeczywistości, poszukiwaniem własnej tożsamości i akceptacji.
Spektakl zrealizowany w ramach Stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego Młoda Polska przyznanego Annie Retoruk.
scenariusz | Tomasz Kaczorowski
reżyseria | Anna Retoruk
scenografia | Jan Polivka
muzyka | Paweł Sowa
gitara elektryczna | gitara akustyczna | Wojciech Tabak
gitara basowa | Marcin Wójtowicz
realizacja nagrań | miks | mastering | FT Studio Tomasz Wójtowicz
choreografia | Maciej Florek
reżyseria światła | Magdalena Grundwald
asystent reżysera | Ewa Mrówczyńska
asystent scenografa | Marta Ożóg
obsada | Anna Kukułowicz | Ewa Mrówczyńska | Kamila Olszewska | Kamil Dobrowolski | Jerzy Dowgiałło | Andrzej Piecuch | Jacek Popławski (głos)
czas trwania | 90 minut bez przerwy
wiek | 7+
WROCŁAWSKI TEATR LALEK
Maria Wojtyszko
PIEKŁO-NIEBO
prapremiera | 4 grudnia 2017
PIEKŁO - NIEBO to baśniowe widowisko, którego akcja rozgrywa się między ziemią, niebem i piekłem.
Główna bohaterka, mama siedmioletniego Tadzia – miłośnikom muzyki klubowej znana jako DJ DAJE RADĘ - trafia do nieba. Szybko jednak uznaje, że jej czas na ziemi jeszcze się nie skończył i że za wszelką cenę musi wrócić na ziemię do swojego synka. W trakcie ucieczki z zaświatów poznaje diabła, który chciałby zostać człowiekiem, archanioła, który kiedyś był człowiekiem, oraz własnego tatę, który jest tylko połową człowieka.
Tę, trochę wesołą, a trochę smutną historię opowiada nam Tadzio, który po odejściu mamy schował się w szafie i nie chce z niej wyjść. Wraz z nim przeżywamy stratę i próbujemy się z nią pogodzić.
PIEKŁO – NIEBO to spektakl o miłości i przemianach, które musimy akceptować, żeby żyć pełnią życia. A jednocześnie o kobiecej sile, buncie, niezgodzie na to, co przynosi nam los. I o tym, że matki zawsze DAJĄ RADĘ.
adaptacja | Maria Wojtyszko
reżyseria | Jakub Krofta
scenografia | Matylda Kotlińska
muzyka | Grzegorz Mazoń
choreografia | Aneta Jankowska
reżyseria świateł | Damian Pawella
projekcje | Jakub Lech
asystent scenografa | Agnieszka Zdonek
obsada |Jolanta Góralczyk | Anna Makowska–Kowalczyk | Agata Kucińska | Marta Kwiek | Patrycja Łacina–Miarka | Edyta Skarżyńska | Grzegorz Borowski | Krzysztof Grębski | Radosław Kasiukiewicz | Marek Koziarczyk | Konrad Kujawski | Tomasz Maśląkowski | Grzegorz Mazoń | Sławomir Przepiórka
czas trwania | 90 minut bez przerwy
wiek | 7+
TEATR RAMPA W WARSZAWIE
Tomasz Jachimek
DZIEŃ DZIECKA
prapremiera | 17 września 2016
Pan Jan, będąc Ważnym Dyrektorem, nie znajduje czasu dla swojej córki Paulinki. Ba! Rozmawiając ciągle przez swoje telefony, nie zauważa nawet jej obecności. Sądzi przy tym, że dziecko nie powinno mieć o to do niego pretensji, ponieważ samo „to dopiero ma dobrze" - zajmuje się przecież tylko zabawą i szkołą. Czy rzeczywiście tak jest? Pewnego dnia sam się o tym przekonuje, gdy dziwnym zrządzeniem losu staje się znowu małym Jasiem, który musi iść do szkoły... Przeżywa zwykły dzień dziecka, który zamiast przyjemności i odpoczynku przynosi mu bagaż zapomnianych już dawno obowiązków. Czy to wszystko musi robić jego córka Paulinka i dlatego teraz tak dzielnie go wspiera? Tymczasem Paulinka ma nadzieję, że jej tata lepiej zrozumie świat dziecka i znajdzie kiedyś czas na wspólną partyjkę „Chińczyka"... .
Dzień dziecka zwykle kojarzy się z festynami, kolorowymi balonami i oczywiście wymarzonymi przez dziecko prezentami, których z niecierpliwością oczekuje. I dobrze. Niekiedy jednak dzieci nie wypatrują drogich podarków. Pragną po prostu części naszego czasu, naszego dnia, tak aby stał się naszym wspólnym „dniem dziecka".
autor sztuki | teksty piosenek | Tomasz Jachimek
reżyseria |Jerzy Jan Połoński
scenografia | Marika Wojciechowska
muzyka | Marcin Partyka
choreografia | Jarosław Staniek
obsada | Kamila Boruta | Małgorzata Duda-Kozera | Dominika Łakomska | Brygida Turowska | Maciej Gąsiorek | Konrad Marszałek
czas trwania | 60 minut bez przerwy
wiek | 6 – 10 lat
TEATR BAJ POMORSKI
Karolina I. Kaleta
STRACH MA WIELKIE... ZĘBY
prapremiera | 5 marca 2017
Główną bohaterką przedstawienia jest Mysz, która czuje się ignorowana i niedoceniana przez pozostałe zwierzęta z lasu, a wszystko przez jej malutki wzrost. W jej drobnym ciele bije jednak wielkie i mężne serce, dlatego Mysz postanawia zmienić ten stan rzeczy. Dokonuje małej operacji, po której wywraca do góry nogami życie swoje i przyjaciół. Obok Myszy na scenie pojawią się: odważny latający Wiewiór, dobry ziomek Borsuk, ciekawska plotkara Sroka oraz znerwicowana i pedantyczna Sarna... A także tajemniczy gość z Afryki.
Przedstawienie Laury Sonik pachnie jodełką bowiem elementy scenografii przygotowanej przez Justynę Bernadettę Banasiak pochodzą z prawdziwego lasu! Nie brakuje także domieszki ,hollolu, jak powiedziałaby nasza mysia bohaterka... W końcu STRACH MA WIELKIE ZĘBY!
Dramat STRACH MA WIELKIE... ZĘBY został wyróżniony w konkursie SZUKAMY POLSKIEGO SZEKSPIRA. Toruński spektakl jest debiutem młodej utalentowanej autorki - Karoliny I. Kalety - na teatralnej scenie.
autor | Karolina I. Kaleta
reżyseria | adaptacja | Laura Sonik
scenografia | Justyna Bernadetta Banasiak
muzyka | Miłosz Markiewicz
ruch sceniczny | Grzegorz Suski
inspicjent | Hanna Grewling
obsada | Dominika Miękus | Krzysztof Parda | Agnieszka Niezgoda | Mirosław Szczepański | Edyta Soboczyńska | Jacek Pysiak
czas trwania spektaklu |65 minut bez przerwy
wiek | 4+
TEATR ANIMACJI W POZNANIU
Malina Prześluga
ODLOT
prapremiera |4 lutego 2017
Nanji, a właściwie Fryderyk (a może jednak Nanji?), to młody biały bocian, który przez zrządzenie losu urodził się nie w Europie, a w Afryce. Jest jedynym białym dzieciakiem wśród afrykańskich czarnych bocianów i przez to wszędzie czuje się obco. Ma tylko jedną prawdziwą przyjaciółkę - zwariowaną Fantu, czarną bocianicę, z którą prześcigając się w zabawach i psotach, zapomina o smutkach. Jednak nadopiekuńcza mama i przepracowany tata Nanjiego boją się o bezpieczeństwo syna i, w ramach kary za nierozsądne wybryki, zabraniają dzieciom się spotykać. Nanji i Fantu postanawiają więc uciec razem do Europy - wyśnionej ojczyzny Nanjiego, w której jego zdaniem wszystko jest lepsze. Ta długa i pełna przygód wędrówka bocianich dzieciaków pozwoli im spojrzeć na siebie i świat z innej perspektywy. Odkryją, że pięknie jest się różnić, że własnego miejsca nie trzeba szukać gdzieś lecz przy kimś. Sztuka w mądry i lekki sposób opowiada o tolerancji, porusza problemy tożsamości narodowej, etnicznej, uwrażliwia na inność i udowadnia, że kolor skóry to tylko kolor skóry i nic więcej.
koncepcja |reżyseria |lalki |Janni Younge (RPA)
tekst |dramaturgia | Malina Prześluga
muzyka i kierownictwo muzyczne |Michał Łaszewicz
światła|Arek Czapla
asystentki reżysera |Aga Błaszczak | Karolina Dąbrowska
wykonanie lalek i kostiumów | Grzegorz Fijałkowski | Damian Kubasiewicz |Beata Nowacka | Katarzyna Ratić |Małgorzata Rekusz | Mariusz Szajbe| Andrzej Tritt | Janni Younge (RPA)| Karolina Dąbrowska
obsada | Marta Berthold |Julianna Dorosz |Sylwia Koronczewska-Cyris |Marcin Chomicki |Igor Fijałkowski | Artur Romański | Marcin Ryl-Krystianowski
czas trwania spektaklu | 75 minut z przerwą
wiek | 7+
BIAŁOSTOCKI TEATR LALEK
Marta Guśniowska
STRASZNA PIĄTKA
wg opowieści Wolfa Erlbrucha
prapremiera | 19 czerwca 2016
Misiaczki, Kaczuszki, Króliczki, Szczeniaczki – to pewnie najmilsze zwierzątka na świecie. Bajek o nich było wiele – bo któż nie lubi opowieści o tak puchatych i uroczych stworzonkach? Lecz co z tymi, których los nie obdarzył wdziękiem? Czy nie zasługują na Bajkę o sobie? Według nas zasługują! Dlatego zapraszamy na STRASZNĄ PIĄTKĘ – opowieść o zwierzątkach mniej milusińskich. Ropucha, Szczur, Nietoperz czy też Pająk – z pozoru straszne, z pozoru brzydkie, ale czy na pewno? Pozory często mylą, o czym przekonacie się oglądając tę Bajkę – opowieść o przełamywaniu stereotypów i o tym, że każdy z nas jest na swój sposób piękny – musimy tylko to piękno w sobie odnaleźć.
autor | Marta Guśniowska
reżyseria | Maria Żynel
scenografia | Paweł Matyszewski | Maria Żynel
muzyka | Marcin Nagnajewicz
konsultacje wokalne | Marcin Ozga
inspicjent | Mirosław Janczuk
obsada | Grażyna Kozłowska | Milena Kobylińska (ATB) | Eliza Krasicka | Ewa Żebrowska | Wiesław Czołpiński | Michał Jarmoszuk | Błażej Piotrowski
czas trwania | 75 minut bez przerwy
wiek | 5+
TEATR LALEK PLECIUGA
Malina Prześluga
WODNA OPOWIEŚĆ
prapremiera | 27 maja 2017
W wodnych głębinach rodzą się mała rybka i mała kijanka. Od samego początku spędzają razem każdą chwilę. Ich nierozerwalna przyjaźń wydaje się przypieczętowana przez wodę.
Jednak z upływem czasu coś się zaczyna psuć... Dorastająca Kijanka Tosia ma problemy z przebywaniem stale pod wodą. Rybka Franek czuje się zaniepokojona. A wszyscy wokół powtarzają, że przyjaźń lub nawet miłość ryby i żaby jest w wodnym świecie niemożliwa, nienormalna, niedopuszczalna...
Czy Tosia i Franek mają szansę ocalić łączące ich uczucie? Czy przyjaciele mogą się między sobą różnić i prowadzić odmienne style życia? Czy bliskie relacje są możliwe tylko między tymi, którzy wyglądają, myślą i czują dokładnie tak samo?
Na te i inne pytania odpowiemy sobie, gdy wspólnie zanurzymy się w wodny świat.
autor | Malina Prześluga
reżyseria | Robert Drobniuch
scenografia | Katarzyna Proniewska-Mazurek
muzyka | Jerzy Bielski
choreografia | Karolina Garbacik
reżyseria światła | Prot Jarnuszkiewicz
przygotowanie wokalne | Maja Koterba
zespól muzyczny |
perkusja | Zach McCullough
kontrabas | Paweł Rozmarynowski
gitary | Jerzy Bielski
piano | Michał Martyniuk
flet | Mateusz Prygoń
obsada | Paulina Lenart | Rafał Hajdukiewicz | Maciej Sikorski |Janusz Słomiński | Krzysztof Tarasiuk | Mariola Fajak-Słomińska | Mirosław Kucharski | zespół
czas trwania | 55 minut bez przerwy
wiek | 4+
TEATR PINOKIO W ŁODZI
Astrid Lindgren
RONJA, CÓRKA ZBÓJNIKA
prapremiera | 27 lutego 2016
RONJA, CÓRKA ZBÓJNIKA to opowieść o miłości silniejszej niż wojna i o dzieciach mądrzejszych od dorosłych. Ronja i Birk – dziewczynka i chłopiec, pochodzący z dwóch walczących ze sobą na śmierć i życie rodów zbójnickich – wbrew rodzicom stają się sobie bardzo bliscy. Para łobuzów buntuje się przeciwko światu dorosłych – rzeczywistości konfliktu, rozbojów i wzajemnej nienawiści.
Astrid Lindgren, kultowa autorka literatury dziecięcej, przedstawia temat w sposób daleki od uproszczeń, zachęcając dzieci do zadawania pytań i myślenia wykraczającego poza schematy. Historia o epickim rozmachu, pełna przygód w lesie zamieszkałym przez dzikie stwory, ma formę zbójeckiej ballady łączącej teatr żywego planu z elementami teatru lalek.
Nauczycielom i ich uczniom, rodzicom i dzieciom RONJA, CÓRKA ZBÓJNIKA dostarczy tematów do rozmowy o postawach i wartościach takich jak uczciwość, wiarygodność, odpowiedzialność, wytrwałość, poczucie własnej wartości, szacunek dla innych ludzi, odróżnianie dobra od zła. Spektakl – podobnie jak i powieść – konfrontuje przeciwstawne pojęcia: przyjaźń i wrogość, miłość i nienawiść, a ponadto uczy przełamywania stereotypów, rozwiązywania konfliktów, poszukiwania konstruktywnych rozwiązań we współdziałaniu i tym, co łączy, a nie dzieli.
adaptacja | Alison Gregory
reżyseria | Karolina Maciejaszek
scenografia | Marika Wojciechowska
muzyka | Piotr Klimek
obsada | Danuta Kołaczek | Małgorzata Krawczenko | Żaneta Małkowska | Hanna Matusiak | Anna Sztuder-Mieszek | Natalia Wieciech | Ewa Wróblewska | Łukasz Batko | Łukasz Bzura | Krzysztof Ciesielski
czas trwania | 105 minut z przerwą
wieku | 7 - 12

Spektakle konkursowe oceniać będzie jury profesjonalne w składzie: Bożena Sawicka, Joanna Braun, Martyna Majewska, Karol Suszczyński.

 



(-) (-)
Materiał organizatora
13 września 2017