'Spotkania' w odmienionym teatrze
Już wkrótce, 4 listopada po raz 45 rozpoczną się Rzeszowskie Spotkania Teatralne. Tym razem wyjątkowo rozpoczęcie Spotkań zbiegnie się z uroczystą inauguracją sezonu artystycznego 2006/2007 w Teatrze im. W. Siemaszkowej.Nowy sezon rozpoczniemy w zupełnie odmienionym teatrze, gdzie w tej chwili zmienia się właściwie wszystko: architektura i wystrój foyer, bufet, szatnia, wygląd budynku z zewnątrz. Już za kilka dni, jak niegdyś, na szczycie fasady umieszczony zostanie odlew sokoła zrywającego się do lotu. Najważniejsze jednak zmiany zachodzą na scenie, na której pojawi się m.in. 'obrotówka' o średnicy 8 metrów, kurtyna stalowa, wyciągi sceniczne oraz nowe urządzenia akustyczne i oświetleniowe. Wierzymy, że te zmiany zostaną dobrze przyjęte, zarówno przez naszych Widzów, jak i wszystkie goszczące u nas Zespoły. Tegoroczne jubileuszowe 45. Rzeszowskie Spotkania Teatralne potrwają do połowy grudnia. Organizowane od 1961 r. Rzeszowskie Spotkania Teatralne to jedno z najważniejszych wydarzeń kulturalnych w południowo-wschodniej Polsce i jedna z najstarszych imprez teatralnych w skali kraju (o rok starsze są Kaliskie Spotkania Teatralne - Festiwal Sztuki Aktorskiej). W ramach 45. edycji przeglądu zaprezentujemy 5 spektakli. Program 4 listopada godz. 19.00 5 listopada godz. 16.00 Gioacchino Rossini Cyrulik sewilski Teatr Narodowy z Koszyc (Słowacja) Reżyseria Blažena Hončarivová Scenografia Vladimír Suchánek Kostiumy Ľubica Jarjabková Po raz pierwszy na scenie Teatru im. W. Siemaszkowej w Rzeszowie spektakl operowy! 'Cyrulik sewilski' Rossiniego to przezabawna i pełna uroku opera komiczna, która obok pięknej muzyki, gwarantuje także naprawdę dobrą zabawę. Powodzenie swe zawdzięcza zarówno świetnemu librettu, jak też wspaniałej muzyce Rossiniego. Akcja opery rozgrywa się w XVIII-wiecznej Sewilli, gdzie przybywa hrabia Almawiwa w przebraniu Lindora. Hrabia kocha piękną Rozynę, która zakochuje się w ujrzanym z okna Lindorze, nie wiedząc, że on i hrabia to jedna i ta sama osoba. Dziewczynę jednak zamierza poślubić jej stary opiekun, Bartolo, a we wszystko miesza się jego cyrulik, sprytny Figaro, były służący Almawiwy, który chce pomóc swemu dawnemu panu i wystrychnąć na dudka obecnego klienta. Cały ten galimatias, w który wciągnięci zostaną również inni bohaterowie sztuki, zmierza ku rozwiązaniu - czy jednak dla wszystkich szczęśliwemu? Jedno z najważniejszych dzieł w historii muzyki operowej w znakomitym wykonaniu słowackich artystów. Zagra orkiestra pod batutą Karola Kevickiego. W tytułowej roli wystąpi jeden z najwybitniejszych europejskich śpiewaków operowych, Martin Babjak. 18-19 listopada godz. 18.00 Rebecca Gilman Blask życia Teatr im. S. Jaracza z Łodzi Przekład Małgorzata Semil Reżyseria Mariusz Grzegorzek Scenografia Grzegorz Małecki Kostiumy Violetta Jeżewska Opracowanie muzyczne Mariusz Grzegorzek Światło Szymon Lenkowski Obsada: Małgorzata Buczkowska-Szlenkier, Ireneusz Czop, Kamila Sammler, Anna Sarna, Marieta Żukowska, Urszula Gryczewska - Staszczak, Michał Jarmicki, Paweł Kruk, Robert Latusek, Mariusz Siudziński, Bogusław Suszka, Mikołaj Osiński (PWSFTviT) Sztuka uznana przez magazyn 'Times' za jedną z najlepszych amerykańskich sztuk 2001 roku, pretendentka do Nagrody Pulitzera. Autorka, opierając się na faktach, opowiada historię kilkunastoletniej Lizy porzucającej dom dla demonicznego Clinta, złodzieja samochodów. Młodzi pobierają się i - jak Bonnie i Clyde - wiodą życie wędrownych przestępców, dopuszczając się największych zbrodni. Mimo pozorów okrucieństwa, sztuka nie epatuje obrazami krwawej jatki, ale mówi o potrzebie uczucia, które - niezaspokojone - staje się przyczyną zła. '(...) Grzegorzek wykreował przedstawienia na miarę czasów, w jakich żyjemy. Występujący w rolach głównych Małgorzata Buczkowska i Ireneusz Czop stworzyli kreacje wybitne. Nie wiadomo co bardziej podziwiać: warsztat tych aktorów, umiejętności posługiwania się nim, wrażliwość, prawdę sceniczną, inteligencję, ładunek emocjonalny. Tych dwoje oczarowuje, zdumiewa. To niesamowicie utalentowani ludzie.' Michał Lenarciński, Dziennik Łódzki, 21.03.05 Spektakl nagrodzony m.in. Złotymi Maskami za najlepsze kreacje aktorskie, Nagrodą za Reżyserię oraz Nagrodą Aktorską na IV Festiwalu Prapremier w Bydgoszczy, oraz nagrodami aktorskimi na V Festiwalu Dramaturgii Współczesnej 'Rzeczywistość przedstawiona' w Zabrzu Czas trwania: 180 min z przerwą 25-26 listopada godz. 18.00 Bertolt Brecht Matka Courage i jej dzieci Teatr im. W. Siemaszkowej Przekład Stanisław Jerzy Lec Reżyseria Katarzyna Deszcz Scenografia Ryszard Melliwa Muzyka: Paul Dessau Obsada: Anna Demczuk, Mariola Łabno-Flaumenhaft, Małgorzata Machowska, Barbara Napieraj, Agnieszka Smolak, Robert Chodur, Artur Hauke, Ryszard Jabłoński, Paweł Kacprzycki, Wojciech Kwiatkowski, Adam Mężyk, Piotr Napieraj, Grzegorz Pawłowski, Paweł Wiśniewski Jedna z najgłośniejszych sztuk Bertolta Brechta. Trwa wojna trzydziestoletnia. Żołnierze werbujący ochotników spotykają na drodze wóz markietanki Anny Fierling, zwanej przez wszystkich Matką Courage. Od lat wędruje za armią, ona i troje jej dzieci, każde z innego ojca: sprytny Eilif, mało rozgarnięty Schweizerkas i niemowa Katarzyna. Matka Courage - kobieta interesu, która z wojny czerpie coraz większe zyski, bezskutecznie próbuje chronić własne dzieci przed jej tragicznymi skutkami. Poruszający spektakl z pięknymi songami, do których muzykę napisał Paul Dessau. Spektakl dofinansowany ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego 2-3 grudnia godz. 18.00 Gérald Sibleyras Napis Teatr Współczesny z Warszawy Przekład Barbara Grzegorzewska Reżyseria Maciej Englert Scenografia Marcin Stajewski Kostiumy Anna Englert Obsada: Krzysztof Kowalewski, Agnieszka Pilaszewska, Leon Charewicz, Monika Krzywkowska, Janusz Michałowski, Marta Lipińska Pewnego dnia w windzie domu przeciętnych, 'politycznie poprawnych', obywateli Europy pojawia się obelżywy napis. Napis dotyczy nowego lokatora. Z pozoru mało znaczące wydarzenie przeradza się w nie lada aferę, a lokatorzy domu, osoby bez widocznych ułomności, uchodzące za spokojne i zrównoważone, przeciętnie obyte, zmieniają się w stado hien. '(.) Doskonale to jest skonstruowane. Dawno też nie widziałem spektaklu, w którym wszyscy aktorzy, a jest ich tu szóstka, graliby jak superdrużyna hokejowa. Każdy na swojej pozycji strzeleckiej albo obronnej prowadzi krążek z lekką pewnością ręki, zwodzi przeciwnika, by tym skuteczniej oddać nagły strzał. I nieważne, czy to wytrawni wyjadacze komedii, jak Marta Lipińska i Krzysztof Kowalewski, przypisani raczej dramatowi Agnieszka Pilaszewska, Janusz Michałowski i Leon Charewicz czy najmłodsza, ale zawsze doskonała Monika Krzywkowska.' Jacek Sieradzki, Tadeusz Nyczek, Przekrój, 5 stycznia 2006 Czas trwania: 1 godz. 30 min. (bez przerwy) 16-17 grudnia 2006 godz. 18.00 Teatr Polski w Bielsku-Białej wg powieści Choderlosa de Laclosa Niebezpieczne związki Reżyseria Bartłomiej Wyszomirski Scenografia Iza Toroniewicz Obsada: Tomasz Dutkiewicz, Katarzyna Skrzypek, Rafał Sawicki, Adam Myrczek, Bożena Germańska, Bartosz Dziedzic, Jagoda Kołeczek, Jadwiga Grygierczyk, Edyta Duda, Maria Supron Jest rok 1788. Francja w przededniu Rewolucji. Libertyńskie środowisko arystokracji francuskiej. Markiza de Metreuil prosi swojego byłego kochanka de Valmonta o pewną przysługę. Jej były mąż planuje małżeństwo z młodą, cnotliwą Cecile de Volange. Markiza - by uleczyć swoją urażoną dumę - pragnie, aby Valmont przed ślubem uwiódł dziewczynę. Sam Valmont planuje jednak zdobyć inną kobietę, piękną i - co dodaje pikanterii zamierzeniu - bardzo bogobojną mężatkę, Madame de Tourvel. Markiza nie wierzy, że Valmontowi uda się ziścić to pragnienie. Żąda pisemnego dowodu. Rozpoczyna się misterna, wyrafinowana gra, w którą wikłają się wciąż nowe osoby. Przedstawienie zachwyca świetnym aktorstwem (rewelacyjna rola Tomasza Dutkiewicza) i fantastyczną scenografią. Znakomity spektakl, którego naprawdę nie wolno przegapić.
Anna Kulpa
Materiały Spotkań
11 października 2006