Spowiedź chuligana na ChTo

Spowiedź chuligana to zabarwiona czarnym humorem, poetycka opowieść o życiu artysty. Podstawą monodramu stały się wiersze jednego z największych XX-wiecznych poetów, Sergiusza Jesienina. Barwna i tragiczna biografia rosyjskiego „poety przeklętego", odbita w jego twórczości, jest niemal gotowym scenariuszem teatralnym czy filmowym.

Do literackiej legendy przeszły nie tylko historie miłosne Jesienina (był pięciokrotnie żonaty, w tym ze słynną tancerką Isadorą Duncan), ale i jego tajemnicza samobójcza śmierć. Twórczość Jesienina, jak jego życie, to zderzenie przeciwności: liryki i sarkazmu, ironii i dziecinnej naiwności, wrażliwości i okrucieństwa. Sielankowe niemal pejzaże, poczucie wolności i piękna otaczającego świata współistnieją z mrocznymi obrazami zatracenia się w pijaństwie i rozczarowania życiem, zwiastującymi katastrofę.

Spowiedzią chuligana Andrzej Grabowski wraca na deski teatru STU. Aktor, znany obecnie przede wszystkim dzięki filmom i serialom, przypomina o swoim teatralnym pochodzeniu. W STU odnosił wielkie sukcesy, by wspomnieć Scenariusz dla trzech aktorów (1987, reż. M. Grabowski) czy Audiencję V (1987, reż. M. Grabowski). Spowiedź chuligana, jako swój monodram, po raz pierwszy zaprezentował ćwierć wieku temu (1992). Nad obecną, zmienioną wersją scenariusza i inscenizacji pracował z Krzysztofem Jasińskim.

___

To piękne dopełnienie jego dotychczasowych ról. Z jednej strony mamy do czynienia z kreacją aktorską, ale z drugiej Andrzej Grabowski jest człowiekiem z pierwszych stron gazet: widzowie wiedzą, co robi, jak żyje, dobrze go znają. Dlatego najciekawsza w tym spektaklu jest możliwość konfrontacji dwóch twarzy Grabowskiego – kiedy przychodzi się do teatru, nagle okazuje się, że obraz aktora wygląda zupełnie inaczej.
Krzysztof Jasiński

Andrzej Grabowski śpiewa i recytuje poematy na dwóch płaszczyznach – dzisiejszej, gdzie jest już starszym człowiekiem, pewnym siły swojego aktorstwa, osobą, która niejedno już przeżyła oraz swojej młodszej wersji, która również recytuje wspomniane wiersze za pomocą materiałów wideo dokładnie sprzed ćwierćwiecza. Ta niezwykła konfrontacja dwóch „Grabowskich" z tak niezwykłym poetą jak Jesienin zostawia w widzu trwały ślad i miejsce do przemyśleń.
Piotrek Gniewkowski

Jako Chuligan, pozostaje permanentnym romantykiem. Wygrywa nawet te najmniejsze emocje. Subtelny, do wewnątrz, łagodny. Grabowski, jakiego spora część widzów kompletnie nie zna
Maciej Kędziak

Najnowsza premiera Teatru Polonia to konsekwentny ukłon w stronę widzów, którzy idąc do teatru spodziewają się zobaczyć teatr.
Włodzimierz Neubart



Izabela Mikrut
Materiał organizatora
24 lipca 2018