Sukces spektaklu Teatru Polskiego

8 czerwca "Utwór o Matce i Ojczyźnie" w reżyserii Jana Klaty wziął udział w XX Festivalul International de Teatru w Sybinie. Spektakl został entuzjastycznie przyjęty przez publiczność oraz krytyków.


Teatr zagrał na scenie Teatrul Naional Radu Stanca. Wyjazd do Rumunii był współfinansowany przez Instytut Adama Mickiewicza.

Fragmenty recenzji:

Oana Stoica, blog tygodnika opinii "Dilema Veche", 11 czerwca 2013:

"Po Focus Polska na zeszłorocznej edycji FITS zdałam sobie sprawę, że polski teatr jest jednym z najostrzejszych/najbardziej ciętych/przenikliwych w Europie. Przedstawienie Jana Klaty potwierdza silną w Polsce tendencję do poddawania pod dyskusję problemów, takich jak tożsamość narodowa, nacjonalizm, antysemityzm".

Simona Chian, dziennik "Adevărul", 12 czerwca 2013:

"Nowoczesny, pełen muzyki spektakl "Utwór o Matce i Ojczyźnie" stawia na pierwszym planie temat Holocaustu i pozbawionych korzeni kobiet-matek. Garść kobiet wyśpiewuje swój ból za pomocą wstrząsająco lirycznego tekstu o wyrywaniu ze świadomości nowoczesnej kobiety i przejściu ze społeczeństwa patriarchalnego do feministycznego".

Magdalena Popa Buluc, dziennik "Cotidianul", 17 czerwca 2013:

"Warta zauważenia była także propozycja Teatru Polskiego z Wrocławia, Utwór o Matce i Ojczyźnie, przygotowana przez kolejnego wielkiego reżysera naszego wieku Jana Klatę. Przedstawienie pełne muzyki, tańca i życia, a jednocześnie wypełnione goryczą, groteską i liryzmem, w wykonaniu doskonałych aktorów Teatru Polskiego".

Oana Cristea-Grigorescu, Tygodnik kulturalny "Observator cultural", 20-26 czerwca 2013:

"Utwór o Matce i Ojczyźnie, adaptacja książki Bożeny Keff w reżyserii Jana Klaty, to debata nad konfliktem pokoleń przez pryzmat relacji między matką a córką. W Europie Wschodniej winę dziedziczy się z pokolenia na pokolenie. Podobnie odpowiedzialność za błędy i tchórzostwo narodów wobec historii. Córki matek poranionych przez wojnę, nazizm, wszelkie pogromy, muszą teraz płacić za przekleństwa historii, bo miłość matek pożera wolność córek.

Post-brechtowski kabaret, jakim jest Utwór o Matce i Ojczyźnie, ma w założeniu rozbić zaklęty krąg ofiar, zmieniający się w otwarty bunt, w przyjęcie losu przez kolejne pokolenie stające przed historią".

Oana Stoica, tygodnik opinii "Dilema Veche", 27 czerwca 2013:

"Spektakl Jana Klaty, udramatyzowana wersja nagradzanej książki Utwór o Matce i Ojczyźnie, to bolesno-ironiczna litania o relacjach między matkami i córkami na poziomie osobistym, jak też ogólnym (matka-ojczyzna i córka-obywatel). Żydowska mama z bagażem ran wyrządzonych przez historię przekazuje go w spadku córce. I ojczyzna ma swoją bolesną przeszłość, która wpływa na teraźniejszość. Polski antysemityzm, na który wskazuje przedstawienie Klaty, to jeden z ważnych tematów we współczesnej Polsce".

przekład Tomasz Kluz, Instytut Polski w Bukareszcie



(-) (-)
Materiał Teatru
19 lipca 2013