Teatr bliżej współczesności

W nowym sezonie klasyka to głównie Szekspir. Nowy sezon przynosi widzom więcej sztuk współczesnych niż klasyki. Ironii i absurdalnego dystansu możemy się spodziewać głównie po dziełach reżyserskich mistrzów.

Jerzy Jarocki w warszawskim Teatrze Narodowym wystawi 'Miłość na Krymie' Mrożka (z Fryczem, Gajosem, Radziwiłowiczem). Wiadomość sensacyjna, zważywszy że nie podjął się reżyserii prapremiery utworu na skutek słynnych 'dziesięciu punktów' autora, ściśle wyznaczających granice inscenizacyjnych ingerencji. Stanisław Różewicz przygotuje tamże sztukę brata Tadeusza - 'Stara kobieta wysiaduje' (z Anną Chodakowską). W krakowskim Ludowym wystawi ją też Henryk Baranowski (z Anną Polony). Kazimierz Kutz będzie pracował nad 'Czaszką z Connemary' McDonagha (Teresa Budzisz-Krzyżanowska i Jan Kociniak) w warszawskim Ateneum. Ten sam irlandzki autor napisał 'Poduszyciela', którą to sztukę obejrzymy w Narodowym w ujęciu Agnieszki Glińskiej (z Machalicą i Stelmaszykiem). Tanga Astora Piazzolli zainspirowały Annę Burzyńską do napisania dramatu 'Piazzolla', oczywiście z jego muzyką i piosenkami w gościnnym wykonaniu Beaty Rybotyckiej. Prapremierę sztuki w Teatrze im. Słowackiego w Krakowie wyreżyseruje Józef Opalski. On też wystąpi tu jako aktor (obok Dominiki Bednarczyk i poety Bronisława Maja) w jednej z 'Trzech jednoaktówek Samuela Becketta' w inscenizacji Antoniego Libery. O AIDS i umieraniu mówi sztuka Kushnera 'Anioły w Ameryce' w reżyserii Krzysztofa Warlikowskiego w TR Warszawa. Stosunki polsko-niemieckie i wypędzenia będą tematem autorskiego widowiska 'Transfer' Jana Klaty we wrocławskim Teatrze Współczesnym. 'Kac' Michała Walczaka będzie zarazem jego reżyserskim debiutem w łódzkim Teatrze Nowym. Poznań uczci swoją ulubioną aktorkę w przedstawieniu 'Stulecie Krystyny Feldman', które przygotuje Robert Gliński. W Opolu - Marek Fiedor pokaże 'Baala' Brechta. Klasyka to głównie Szekspir w komediowym nurcie. W Warszawie Anna Augustynowicz wystawi 'Miarkę za miarkę' (z Mariuszem Benoit) w Teatrze Powszechnym, a Monika Pęcikiewicz - 'Sen nocy letniej' w Montowni. Gdański Teatr Wybrzeże planuje 'Komedię pomyłek', a łódzki Teatr Jaracza - 'Poskromienie złośnicy' w reżyserii Katarzyny Deszcz. 'Fedra' Racine'a (z Danutą Stenką) w Narodowym będzie warszawskim debiutem reżyser Mai Kleczewskiej. 'Trzy siostry' Czechowa zapowiada Natasha Brook, żona Petera (z Cielecką, Adamczykiem, Chyrą) w Teatrze Polonia w Warszawie oraz Piotr Kruszczyński w Wałbrzychu. Gdański Teatr Wybrzeże ma w planach 'Księżną d'Amalfi' Webstera w reżyserii Grzegorza Wiśniewskiego i 'Lillę Wenedę' Słowackiego. Adaptacją 'Zbrodni i kary' Dostojewskiego zajmie się w warszawskim Ateneum Barbara Sass (z Fronczewskim i Bartoszem Opanią). Apetyty rozbudzone. Miejmy nadzieję, że wybierając się na Szekspira, uda nam się go rozpoznać na scenie, bez konieczności upewniania się w programie co do autorstwa tekstu. Janusz R. Kowalczyk

Jolanta Gajda-Zadworna
Zycie Warszawy
3 października 2006