Teatr chce opanować miasto

Powstawały jako studencki festiwal. Drapieżny, niszowy, trochę podziemny. Potem minęły im czasy burzliwe, stały się pełnoprawnym wydarzeniem teatralnym, wpisanym w kalendarz każdego teatromana. Dziś, niepostrzeżenie, dotarły do jubileuszu. Krakowskie Reminiscencje Teatralne mają już 40 lat - pażdziernikową edycję zapowiada Łukasz Gazur w Dzienniku Poskim.

U progu jubileuszu warto na nie spojrzeć jak na soczewkę skupiającą najważniejsze zagadnienia społeczne, jakie dziś wchodzą na scenę jako główni bohaterowie.

Po pierwsze, widać w nich, jak zmienia się dzisiejsze oblicze teatru.

- Dla mnie to przekrój przez wiele dziedzin. Proszę przyjrzeć się programowi: zobaczymy spektakle, ale i performance, wystawy. To dobrze pokazuje, jak dziś zmienił się teatr - mówi Ana Nowicka, która wraz z Moniką Kufel od tego roku odpowiadają za Krakowskie Reminiscencje Teatralne, a na co dzień prowadzą krakowski teatr Barakah.

Faktycznie program festiwalu dobrze pokazuje, jak dzisiejsze spektakle meandrują pomiędzy rozmaitymi zjawiskami. Nieraz zbliża się do performance, czerpie ze sztuk wizualnych, współczesnej muzyki Dzisiejszy teatr nie zna już granic gatunku. Nawet kamera na scenie nie jest już niczym nowatorskim. Dobrze to przekraczanie granicy pokazują choćby performance Miho Iwaty, artystki pochodzenia japońskiego, mieszkającej na stałe w Krakowie, która często sięga po język sceniczny tradycyjnego tańca butoh, będącego scenicznym manifestem wolności, sięgania po pierwotność drzemiącą w człowieku, jego instynkt wyrażający się w geście. Z drugiej strony - krążenie między gatunkami dobrze widoczne będzie w projekcie "Ewolucja gwiazd". Spektakl Instytutu B61 według pomysłu Jana Swierkowskiego to hybryda - konglomerat składający się z "kilkunastu oddzielnych autonomicznych sytuacji artystycznych z pogranicza teatru, performance, instalacji, mini- koncertów czy ekspozycji sztuk wizualnych. Naczelnym zadaniem spajającym wszystkie prace jest forma zagadnienia naukowego: ewolucji gwiazd, gdzie poszczególne etapy rozwoju gwiazdy od jej narodzin, aż do śmierci są prezentowane za pomocą metafor - wizji artystycznych". Będzie zaskakująco: wystarczy wspomnieć, że widzów na miejsce spektaklu będą dowoziły specjalne autobusy.

- Kiedy myślałyśmy o tym, co chciałybyśmy pokazać na tym festiwalu, ukułyśmy robocze hasło "Inny level", "Inny poziom". Ma ono odnosić się do tego, jak zmieniał się festiwal, jak ewoluował. Nie tylko pod kątem tematów, ale i np. zastosowania techniki. I tu dobrze zobaczymy to właśnie na przykładzie spektaklu "Ewolucja gwiazd". Jakże to inna wypowiedź artystyczna od performance Miho Iwaty, odbywającego się w surowej przestrzeni gdzie naturalnym kontekstem będą odgłosy miasta? - zaznacza Ana Nowicka.

Ale reminiscencje to także ważne tematy społeczne. Będą więc rozmowy o tożsamości, konfliktach starzy - młodzi upływ czasu. Ale pojawi się też choćby - modny dziś na scenie - temat współuczestniczenia, przekraczania granicy aktor - widz. Te równościowe postulaty realizuje projekt, "Planetary dance". To wydarzenie zapoczątkowane przez Annę Halprin, noszące "znamiona prawdziwego tanecznego rytuału, do którego dołączyć mogą wszyscy chętni w takt bębnów muzyków z Filadelfii".

- Po raz pierwszy od 36 lat, odkąd realizowany jest projekt, Polska weźmie wnim udział. I chcemy, by brała już ten udział regularnie - dodaje Ana Nowicka.

W bogatym programie obok spektakli projekcji, wykładów i wystaw znalazł się nawet - po raz pierwszy na festiwalu - pokaz mody. Wiadomo, to nic innego jak współczesny spektakl..

Krakowskie Reminiscencje Teatralne trwać będą od 12 do 17 października

HITY

1 TRAKTAT O MANEKINACH, SPEKTAKL TEATRU WIERSZALIN Ten wielokrotnie nagradzany zespót teatralny, założony w 1991 roku przez reżysera Piotra Tomaszuka oraz grupę współpracujących z nim aktorów, zaprezentuje w Krakowie po raz pierwszy jedno ze swoich dzieł-Traktat o manekinach. Fragment "Sklepów cynamonowych" to punkt wyjścia do rozważań na temat nieodgadnionej natury człowieka, a nie ilustracja dobrze znanego tekstu Brunona Schulza.

17 PAŹDZIERNIKA, PWST, SCENA IM. ST. WYSPIAŃSKIEGO, GODZ. 19

2 PLANETARY DANCE - TANIEC W IMIĘ POKOJU Rytuał Planetary Dance odbywa się już od 36 lat w 40 krajach na całym świecie. W 2014 r. tancerze z Izraela, Palestyny, USA i Europy spotkali się na izraelskiej pustyni -taniec odbył się w intencji pokoju w tamtych regionach. Wtym roku, podczas jubileuszowych, 40. Krakowskich Reminiscencji Teatralnych, do grona tańczących będą mieli okazję dołączyć również uczestnicy w Polsce. Happening będzie również okazją do świętowania innego ważnego jubileuszu -to właśnie w tym roku Anna Halprin obchodzi swoje 95. urodziny

12 PAŹDZIERNIKA, GODZ. 15, BtONIA KRAKOWSKIE, WSTĘP WOLNY!

3 STREETWALKER-GALERIA SZTUKI NA POLU.PERFORMANCE TEATRU KUD UUD

W Krakowie powstaje nowa galeria sztuki! W duchu Marcela Duchampa codzienne elementy miasta przekształcają się w dzieła sztuki.

16 PAŹDZIERNIKA, GODZ. 14117,17 PAŹDZIERNIKA, GODZ. 12115 (OPROWADZANIE W JĘZYKU ANGIELSKIM), OBOWIĄZUJĄ BEZPŁATNE WEJŚCIÓWKI, PRZY ODBIORZE ZOSTANIE PODANE MIEJSCE SPOTKANIA: BILETY@KRT-FESTIVALPL

4 EWOLUCJA GWIAZD, SPEKTAKL INSTYTUTU B61 Istotną rolę spektakli instytutu każdorazowo odgrywa nieoczywista przestrzeń: fort, zamknięty szpital, opuszczona szkoła, opactwo, piwnice uniwersytetu. Sprawdźcie, co to będzie tym razem.

13 PAŹDZIERNIKA, GODZ. 16,17,18,19,20,21, ROTUNDA, UL OLEANDRY 1 (START PRZY WEJŚCIU OD STRONY KAWIARNI)

5 SZYC, SPEKTAKL TEATRU BARAKAH "Szyc" jest jedną z dwóch (obok "Królowej wanny") sztuk Hanocha Levina wystawianych w Teatrze BARAKAH. Levin z powodzeniem bawi się stereotypami. Dla żydowskiej rodziny Szyca człowiek to towar, za którym stoi banknot o określonym nominale. Sztuka śmieszy, bawi, ale przede wszystkim wprowadza między widzów zastanawiający niepokój...

12 PAŹDZIERNIKA, GODZ 18, TEATR BARAKAH (UL PAULIŃSKA 28)



Łukasz Gazur
Dziennik Polski
29 września 2015