To nie tylko historia zmartwychwstania

„Wielka sztuka na ekranie” to prezentacja sztuki najwybitniejszych malarzy z najważniejszych muzeów na całym świecie. Na kinowym ekranie ukazywane są tematyczne wystawy, które za pomocą obiektywu kamery z jednej sztuki tworzą kolejną. Obrazy stają się filmem, film obrazem - stają się jednością.

W przeprawie przez świat sztuki wspomagają eksperci, którzy swoimi komentarzami nakreślają biografię twórcy, technikę malarską, ale także przedstawiają swoje odczucia, co do przedstawionych obiektów.

„Wielkanoc w sztuce" wchodząca w produkcję „Wielkiej sztuki na ekranie" jest filmem, który prezentuje historię Wielkanocy. Nie jest to jednak zwykłe przedstawienie chrześcjańskiego święta, a ukazanie go za pomocą szerokopojętej sztuki.

Obrazy, które widnieją mi przed oczami nakładają się na siebie, by właściwie zlać się w całość. Z kolumn powstają szeregi - z nich pojedyncze elementy, aż w końcu pozostaje jeden - kluczowy. Rubens, Haberschrack, Rembrandt, Tiepolo, Nolde, czy w końcu Dali. Autorów nie łączy ani epoka, w której żyli, ani co za tym idzie prądy, w których tworzyli. Jednak mają coś wspólnego. Tematykę.

„Chrystus św. Jana od Krzyża" Salvadora Dalego jest dla mnie tym wspomnianym wcześniej, kluczowym elementem. Nic nie zaskakuje tak, jak perspektywa dzieła, która powstała z punktu widzenia Boga. Możemy wejść w interakcję z obrazem i patrzeć na niego prawie oczami Stwórcy. Możemy taże prowadzić obserwację wzrokiem rybaka, nie przybierając przy tym jego roli. Widzieć wszystko z dołu - tak jak to robimy do tej pory. Postać ukrzyżowanego Chrystusa jest monumentalna, bez jakiejkolwiek skazy. W dziele jest niejaką pieczęcią, która sygnalizuje i jednocześnie nadaje moc zbawieniu. Przynajmniej jest tak w moim odczuciu. Dzieło powstało za sprawą snu, w którym autor miał zobaczyć jądro atomu jako Chrystusa. Objawienie, kontemplacja, czy zwykłe widzenie senne - sami wybierzcie.

Wielkanoc nie jest tylko historią zmartwychwstania, to także historia sztuki.

Oprócz „Wielkanocy w sztuce" w częstochowskim Kinie Studyjnym OKF Iluzja będzie można obejrzeć takie tytuły jak: „Botticelli, Florencja i Medyceusze", „Frida kahlo. Ikoniczna artystka" oraz „Rafael: młody geniusz". Najwięksi artyści, ich wspomnienia, dzieła i wytworzona wokół nich otoczka. O tym można pisać i pisać, ale przede wszystkim, to należy zobaczyć.



Vanessa Wilkołek
Dziennik Teatralny Częstochowa
30 kwietnia 2022
Portrety
Phil Grabski