Wizja przyszłości według Lema

Teatr Współczesny w Szczecinie właśnie zakończył pracę nad premierowym spektaklem i zaczął próby do kolejnego licząc na to, że obie wkrótce zobaczymy na żywo.

Teatr Współczesny w Szczecinie rozpoczął próby do kolejnej premiery – „Kongresu Futurologicznego" Stanisława Lema w adaptacji Agnieszki Jakimiak i Mateusza Atmana, w reżyserii Agnieszki Jakimiak.

"Kongres futurologiczny" to długie opowiadanie fantastyczno-naukowe Stanisława Lema opublikowane po raz pierwszy w 1971 roku w zbiorze opowiadań "Bezsenność, po raz drugi w 1973 roku (razem z powieścią "Głos Pana"), wpisujące się w cykl "Dzienników gwiazdowych". Głównym bohaterem, a zarazem narratorem, jest gwiezdny podróżnik Ijon Tichy – postać łącząca wszystkie utwory cyklu. Akcja opowiadania rozpoczyna się na Ziemi w nieodległej, w stosunku do czasu powstania utworu, przyszłości, przypuszczalnie na przełomie XX i XXI wieku. Ijon Tichy bierze udział w zorganizowanym w Nounas (stolica fikcyjnej Costaricany) Ósmym Światowym Kongresie Futurologicznym, obradującym w luksusowym hotelu nad problemem przeludnienia w świecie targanym konwulsjami wybuchów społecznych i skrajnie niestabilnym politycznie. Wkrótce po rozpoczęciu obrad na ulicach miasta dochodzi do zamieszek, które przeradzają się w wojnę domową.

Spektakl realizowany będzie w koprodukcji z Wrocławskim Teatrem Współczesnym, a w obsadzie zobaczymy Marię Dąbrowską, Magdalenę Wrani-Stachowską, Michała Lewandowskiego oraz gościnnie aktorów WTW – Paulinę Wosik, Annę Kiecę oraz Mariusza Bąkowskiego. Za scenografię, dramaturgię i reżyserię świateł odpowiada Mateusz Atman, za kostiumy – Tomasz Armada, za ruch sceniczny – Oskar Malinowski, a za muzykę – Łukasz Jędrzejczak.

Premierę szczecińską zaplanowano na marzec, a wrocławską na kwiecień.

Trwają próby do najnowszej produkcji - „Księcia Niezłomnego" według dramatu Juliusza Słowackiego (będącego swobodnym przekładem „El principe" Calderóna) w reżyserii Michała Telegi. Premiera zaplanowana jest na luty 2021 w Malarni (małej cenie Teatru Współczesnego).

W grudniu ubiegłego roku Teatr Współczesny zakończył pracę nad spektaklem "Bekomberga" w reżyserii Anny Augustynowicz. Sztuka Sary Stridsberg, najczęściej obecnie granej szwedzkiej dramatopisarki, opiera się na historii rodzinnej samej autorki. Głównym bohaterem dramatu jest tytułowa Beckomberga – opustoszały szpital psychiatryczny nieopodal Sztokholmu, do którego pacjenci powracają po latach.
Spektakl miał mieć premierę w grudniu 2020, ale ze względu na zamknięcie teatrów została ona przesunięta i odbędzie się w najbliższym możliwym terminie.



Małgorzata Klimczak
Dziennik Teatralny Szczecin
20 stycznia 2021