Wręczenie nagrody Sekcji Krytyków Polskiego Ośrodka ITI

Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego i Goethe-Institut w Warszawie zapraszają na spotkanie z Andrzejem Wirthem, podczas którego twórca Instytutu Teatrologii Stosowanej otrzyma nagroda Sekcji Krytyków Polskiego Ośrodka ITI za wybitne osiągnięcia w propagowaniu polskiej kultury teatralnej na świecie.

W spotkaniu, które odbędzie się 8 października 2014 roku o godzinie 19:00 w Instytucie Teatralnym (ul. Jazdów 1, Warszawa), wezmą udział: Mateusz Borowski, Anna R. Burzyńska, Małgorzata Sugiera, tłumacze najnowszej książki Andrzeja Wirtha "Byle dalej. Autobiografia mówiona i materiały" wydanej z końcem września nakładem Wydawnictwa Instytutu Teatralnego im. Zbigniewa Raszewskiego i Spector Books. W czasie spotkania pokazane zostaną także fragmenty filmu z udziałem Andrzeja Wirtha "Teatr bez widzów" w reżyserii Pawła Kocambasiego, zrealizowanego we współpracy z Carolin Mader i wyprodukowanego przez Toma Streubera.

Książka Andrzeja Wirtha "Byle dalej. Autobiografia mówiona i materiały" składa się z długiej autobiograficznej rozmowy, którą z Andrzejem Wirthem prowadzi Thomas Irmer oraz 16 najważniejszych esejów krytycznych Wirtha powstałych między 1965 a 2003 rokiem i w znakomitej większości nietłumaczonych dotąd na polski. Te teksty obejmują panoramę najważniejszych awangardowych zjawisk zachodniego teatru - od Brechta do Pollescha - przez Grotowskiego, Müllera, Wilsona i całą plejadę artystów, którzy wyszli z założonego przez Wirtha Instytutu Teatrologii Stosowanej w Giessen i roznieśli w puch to, co na niemieckich scenach zachowało się jeszcze z konwencji mieszczańskiego teatru. Instytut Teatrologii Stosowanej w Giessen, pewnie najważniejsze dzieło Andrzeja Wirtha, powinien być w Polsce przedmiotem nieustannego zainteresowania i głębokiego namysłu. Praktyka pedagogiczna, która znosi dystynkcje między teorią i praktyką, jedną zapośredniczając nieustannie z drugiej. Uczelnia artystyczna, która jest ciągłym warsztatem teoretycznym i praktycznym seminarium. Uniwersyteckie audytorium musi być zarazem świetnie wyposażoną technicznie salą prób, w której eksperymentuje się z językiem sztuk performatywnych.

"Byle dalej. Autobiografia mówiona i materiały"

redakcja: Thomas Irmer

przekład: Anna R. Burzyńska, Mateusz Borowski, Małgorzata Leyko, Małgorzata Sugiera

wydawcy: Spector Books, Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego

cena: 50 PLN

Książka jest do nabycia m. in. w Księgarni PROSPERO prowadzonej przez Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego

Andrzej Tadeusz Wirth urodził się 10 kwietnia 1927 roku we Włodawie, miasteczku dziś leżącym przy granicy Polski z Białorusią. Później mieszkał w wielu miastach: Warszawie, Nowym Jorku, Londynie, Giessen, Berlinie i Wenecji - i najwyraźniej zawsze znajdował się we właściwym czasie we właściwym miejscu, gdy idzie o nowe formy teatralne. Oglądał Berliner Ensemble jeszcze za dyrekcji Brechta, polskie początki kariery Grotowskiego, był przy tym, jak Peter Handke wychłostał sarkazmem członków Grupy 47 i śledził wzlot Roberta Wilsona z piwnic Manhattanu. Teorię praktycznego działania - prakseologię - studiował Andrzej Wirth w późnych latach czterdziestych w Łodzi u logika Tadeusza Kotarbińskiego. Także do teatru zbliżył się na sposób prakseologiczny. Eksperymentował z Brechtowskimi Lehrstücke: w 1973 roku wystawił w Nowym Jorku z tancerkami "Decyzję", a w 1976 roku dzięki wielotygodniowej pracy uwolnił Brechtowskiego "Fatzer" od fatwy nietykalności, którą rzucili na ten tekst spadkobiercy z Berlina Wschodniego. Najważniejszym dziełem Wirtha pozostanie jednak założony w 1982 roku Instytut Teatrologii Stosowanej w Giessen, który powinien być w Polsce przedmiotem nieustannego zainteresowania i głębokiego namysłu. Praktyka pedagogiczna, która znosi dystynkcje między teorią i praktyką, jedną zapośredniczając nieustannie z drugiej. Uczelnia artystyczna, która jest ciągłym warsztatem teoretycznym i praktycznym seminarium. Uniwersyteckie audytorium musi być zarazem świetnie wyposażoną technicznie salą prób, w której eksperymentuje się z językiem sztuk performatywnych.



(-)
Materiał Instytutu Teatralnego im. Z. Raszewskiego
9 października 2014