Wykłady otwarte
Teatr Narodowy w Warszawie zaprasza na nowy cykl wykładów poświęcony obrazowi bohatera romantycznego w dramacie europejskimGorączka romantyczna - jak pisze Maria Janion - to fantastyka i przeżycie kosmosu, tragizm i rewolucja. To wreszcie odrębność jednostki ludzkiej, to bunt samotnych indywidualistów przeciw obowiązującym normom społecznym i w obronie wolności. bWykłady tworzą kontekst dla premier Teatru Narodowego w 2011 roku - "Lenza" Georga Büchnera w reżyserii Barbary Wysockiej (premiera 18 lutego), "Lorenzaccia" Alfreda de Musseta w reżyserii Jacquesa Lassalle\'a (premiera 12 marca) oraz "Samuela Zborowskiego" Juliusza Słowackiego, nad którym pracuje Jerzy Jarocki (premiera planowana jest na jesień tego roku).
Wykłady zostaną opublikowane w książce wydanej jesienią 2011 roku. W serii wydawniczej Teatr Narodowy. Historia ukazały się już książki poświęcone najsłynniejszym inscenizacjom polskich arcydzieł romantycznych w powojennych dziejach Teatru Narodowego: "Dziadom" Kazimierza Dejmka, "Balladynie" Adama Hanuszkiewicza; na marzec planowany jest tom poświęcony "Kordianowi" Erwina Axera. - Lech Sokół, Instytut Sztuki PAN
"Lorenzaccio - bohater naszych czasów. O "Lorenzacciu" Alfreda de Musseta"
Marek Troszyński , Instytut Badań Literacki PAN
26 lutego 2011, godz. 15.00, scena Studio
Akcja tej tragedii w pięciu aktach osnuta jest na kanwie wydarzeń z 1536 roku, kiedy Lorenzo de Medici dokonał zamachu na swoim krewniaku, okrutnym i rozpustnym księciu Aleksandrze. Musset skomponował tło historyczne dramatu na wzór szekspirowski. W losach jego bohatera może przeglądać się polski Wallenrod.
"Umarł Kordian - niech żyje Kordian! O "Kordianie" Juliusza Słowackiego"
Adam Pomorski, tłumacz, PEN Club
19 marca 2011, godz. 15.00, scena przy Wierzbowej
Jeden z najsłynniejszych polskich dramatów - modelowa biografia reprezentanta pokolenia romantycznego, ale i metafora egzystencji jako nieustannego eksperymentu poznawczego, który wiedzie przez kolejne rozczarowania. Młody Polak poszukuje celu życia - tej niepodważalnej prawdy o jego sensie.
"Historia narodu należy do poetów. O "Borysie Godunowie" Aleksandra Puszkina"
Jarosław Komorowski, Instytut Sztuki PAN
9 kwietnia 2011, godz. 15.00, scena Studio
Tragedia historyczna słynnego rosyjskiego poety, który w dwudziestu czterech scenach ukazał panowanie cara Borysa Godunowa (1552-1605) oraz dzieje skierowanej przeciwko jego rządom rebelii Dymitra Samozwańca, którego popierali Polacy.
"Karl von Moor, czyli romantyczne zbójowanie. O "Zbójcach" Friedricha Schillera"
Mikołaj Sokołowski, Instytut Badań Literackich PAN
16 kwietnia 2011, godz. 15.00, scena Studio
Schiller napisał tę tragedię w młodzieńczym okresie twórczości. Tytuł nawiązuje do popularnego wówczas mitu "sprawiedliwych rozbójników". Jednym z nich jest właśnie Karl von Moor, którego drużyna broni pokrzywdzonych, walcząc z bezprawiem możnych.
"Egzorcyzmowanie Kaina. O Kainie George\'a Byrona"
Jerzy Jarocki, reżyser
14 maja 2011, godz. 15.00, scena Studio
Angielski poeta napisał poemat dramatyczny o cechach misterium. Kain to reinterpretacja wątku biblijnego, która łączy tragiczny obraz ludzkiej egzystencji z apoteozą heroicznego buntu przeciw boskim prawom.
"O sądach ostatecznych. Z okazji premiery Samuela Zborowskiego Juliusza Słowackiego"
21 maja 2011, godz. 15.00, scena Studio
Niedokończony dramat wierszem, którego akcja rozgrywa się w planie wiecznym - w niebie i w piekle oraz w planie historycznym - na ziemi. To jeden z najbardziej tajemniczych utworów Słowackiego. Powstał w okresie mistycznym jego twórczości i odwołuje się do idei filozofii genezyjskiej.
Na wszystkie wykłady wstęp wolny.
(-)
Materiały Organizatorów
16 lutego 2011